Poznámky
Jakub Grombíř: Dva české filmy, dva cizí světy
(Praha očima..., režie Vladimír Michálek, Michaela Pavlátová, Martin
Šulík, Artemio Benki, ČR 1999,
Jeden rok, režie Břetislav Rychlík, ČR 1999)
Zajímavým podnětem k zamyšlení mohou být dva nové české filmy. Povídkový
film Praha očima... je ambiciozním mezinárodním projektem, na němž se
podíleli přední režiséři, herci i kameramani. Naproti tomu Břetislav Rychlík
natočil padesátiminutový dokument Jeden rok jako výpověď o starých lidech,
dožívajících v izolovaných vesnicích a samotách na moravsko-slovenském
pomezí. Vidíme však podivný paradox: outsideři z Bílých Karpat zvládají
kupodivu svoje životy lépe než hrdinové pražského filmu – umělci či novináři,
lidé, kteří často spoluvytvářejí společenské mínění. Ti jsou však už ve
třicítce naprosto zlomení a bezradní. Naproti tomu jednoduší vesničané
působí
dojmem klidu a jistoty, které jim dává jakýsi neuvědomělý, leč zřetelný
vnitřní řád. Autor filmu je sice nijak zvlášť neidealizuje (až zarážejícím,
skoro středověkým dojmem působí scény, kdy vesničtí koumáci předestírají
svoje originální názory na původ meteorologických jevů, inspirované nepochybně
bohatýrskými dávkami všudypřítomné pálenky), je však zřejmé, že právě
ten jejich odcházející svět má po všech stránkách – s výjimkou té materiální
– navrch nad podivným a vnitřně vyhaslým hemžením Pražanů. Také krajina
Horňácka, ačkoliv je většinou snímána na podzim a v zimě, tedy v době
útlumu, kdy je z utilitárního hlediska “mimo provoz”, působí celistvě
a smysluplně, na rozdíl od chaotického a eklektického slepence velkoměstských
budov.
Svět, který ukazuje Rychlíkův film, už v našich poměrech pomalu odumírá
(je to krásně vidět ve scéně, kdy děti přichází ke stařence na “šlahačku”
– po městsku vychovaná dítka, obtížená igelitovými taškami, plní zautomatizovanou
tradici jen z povinnosti, bez znalosti jejího významu). Ale svět filmu
Praha očima... je mrtvý už teď. Jde o další případ epidemie autismu v
českém filmu, jako jsme to už mohli vidět u filmu Šeptej nebo Mrtvej brouk.
Postavy filmu žijí v jakémsi vzduchoprázdnu, s nikým nekomunikují, hýčkají
si svoje fiktivní vnitřní problémy. Výsledkem jsou prázdné astenické kreace,
neschopné zaujmout kohokoli kromě nejužšího okruhu přátel. Existují zde
jistě rozdíly mezi jednotlivými epizodami: Šulíkova povídka je vcelku
vtipná a životaschopná (byť za jeho hranými filmy zřetelně zaostává) –
snad právě proto, že se v ní pražský životní styl konfrontuje s návštěvnicí
ze Slovenska ve výborném podání Božidary Turzonovové, naproti tomu úvodní
Karty jsou rozdaný svou vyumělkovaností a afektovaností působí spíše jako
parodie.
Film Jeden rok nemá zvláštní umělecké ambice, místy působí po filmařské
stránce dosti amatérsky. Přináší však na plátna kin i televizní obrazovky
cosi nesmírně vzácného: lidi, kteří v životě cosi zažili – a snad i pochopili.
Jejich protějšky z filmu Praha očima... nezažijí a nepochopí nikdy nic.
Přesto se, bůhvíproč, právě těmto lidem dává v médiích stále největší
prostor.
Jakub Grombíř: Surfing Socrates
Ve dvacátém sedmém čísle časopisu Reflex se ze svého vztahu k médiím
vyznává nejznámější současný český teolog Tomáš Halík: “Média jsou nejvlivnějším
náboženstvím současnosti. Dokonce podobně jako náboženství mají svou podobu
pro lid i pro elity: tou první je televize a tou druhou internet.” O internetu
samém nám důstojný pán Halík sdělí: “Ano, používám ho denně, bez něj bych
se skoro neobešel.”
Nabízí se paralela k mnoha osobnostem, které v minulých staletích utvářely
podobu Halíkovy církve. Většina z nich obvykle došla k závěru, že člověk
se ve skutečnosti dokáže obejít bez mnoha věcí, do kterých by to zprvu
ani neřekl – a že přemíra materiálních statků často překáží skutečnému
poznání. Jenže Halík není svatým Janem z Kříže: on přeci potřebuje především
patřit k elitě – nu, a k tomu je internet podmínkou. Zanechme na tomto
místě neplodných úvah o tom, co to je vlastně ta elita a jestli ji nutně
tvoří právě ti, kteří se za ni vehementně prohlašují. Pohlédněme raději
na Halíkův vztah k tisku: “... na internetu prolétnu zpravodajství ČTK
a přehled nejzávažnějších článků v hlavních českých, případně světových
denících.” Neodpustím si v této souvislosti jízlivou poznámku, že se nepamatuji,
kdy jsem za poslední rok objevil v našem denním tisku sdělení, kterému
bych i s přivřenýma očima přisoudil epiteton “závažný”. Kněz Halík však
ještě neskončil: “Dvakrát měsíčně si v čítárně bleskově prolistuji asi
deset nejčtenějších a několik světových deníků.” (á propos – k nejčtenějším
deníkům u nás patří Blesk. Listujete jím také, pane Halíku? A řečeno s
klasikem: Jak se vám líbí?) Asi nejpodstatnější jsou na tom všem slovesa
“prolétnout” a “prolistovat”. Jistě, takový je trend doby, je nutno všechno
vidět z vrtulníku, abychom o tom mohli zasvěceně promlouvat v televizních
debatách. Ale dospějeme tak ke skutečnému poznání o stavu světa? A není
právě teolog tím, jehož poslání spočívá v hledání nadčasových hodnot?
Duchovní Halík se svěřuje, že média bere vážně. Obávám se, že se těmito
slovy poněkud podřekl. Není největším filozofem dneška spíše ten, kdo
bere média a jimi zprostředkovaný výsek reality (který se ovšem zběsile
vydává za realitu úplnou) naopak co nejméně vážně? Pochybuji, že skutečnou
moudrost lze načerpat surfováním po internetu. Tam lze získat pouze zdání
moudrosti, kterou je pak možno prezentovat opět pouze skrzevá média: protože
při nezprostředkovaném kontaktu vyjde najevo, že se ve většině případů
jedná pouze o uměle nafouknutou bublinu.
Nemějme to vše Tomáši Halíkovi za zlé: on si pochopitelně nemůže dovolit
média ignorovat, protože je na nich sám závislý. Buďme však schopni opatrně
rozlišovat u každého, kdo si osobuje právo k nám promlouvat, zda jeho
moudrost pochází z vlastního nitra, či čertví čích webových stránek.
Zdeněk Mitáček: Vladimír Kopecký v Kabinetu Múz
Druhého září tohoto roku se v prostorách baru známé brněnské divadelní
scény Kabinetu Múz konala vernisáž výstavy výtvarníka Vladimíra Kopeckého.
Malíř, mimochodem mezi okruhem znalců známý jako autor jedné a jediné
ilustrace ve vůbec prvním vydaném čísle časopisu Jihovýchodní pošta, představil
divákům své obrazy ze svého posledního tvůrčího období. Vladimírovy charakteristické
zobonosé postavy a karikatury podivných městských a nočních existencí
z Obilného trhu a okolí byly tentokrát posunuty do překvapivě rozevlátých
barevných škál. Autor s nenuceným vtipem vytvořil díla na svůj způsob
kontrastující se všedností každodenní reality, kterou jsme si v posledních
dobách navykli vnímat podstatně méně radostně. Úvodní slovo k vernisáži
pronesl knihovník Pavel Frind, který posléze vystoupil s hudebním programem.
Své verše četla Marcela Večeřová-Mikulášková. Krom obrazů zavěsil Vladimír
Kopecký v Kabinetu Múz také větu: “Chlastejte klidně dál, mně v sedm hodin
končí vycházka, musím zpátky do blázince.” Doufáme v brzký návrat a přejeme
další vlny inspirace.
Zdeněk Mitáček: Setkání v Bystřici, Bob Sharpe
Dne 21. srpna jsem navštívil literární setkání pořádané k 75. výročí
literárně-dramatické redakce Českého rozhlasu Brno. Vyslechl jsem několik
přednášek na rozličná témata, s literaturou v rozhlase více či méně souvisejících.
Nakonec mě nejvíc zaujalo slovo Jana Trefulky, z minulosti redakce, pronesené
na způsob filmu pro pamětníky. Těch filmů jsem letitým pamětníkem. Pavel
Švanda se zabýval postavením současné literární kritiky, Pavel Kotrla
informoval o literatuře na současném internetu. Norbert Holub přednesl
několik mně zcela nesrozumitelných tesí o ničem. Mluvil ještě prof. Vladimír
Smékal a někteří další, z jejich přednášek jsem si ale téměř nic neodnesl.
Den završila rozmluva vedoucího redakce pana Sedláčka s redaktorkou Alenou
Blažejovskou, vlastně táhlý nářek nad omezováním prostoru pro činnost
této redakce a nad komercionalisací Českého rozhlasu. Vzhledem k úrovni
vysílání “nejposlouchanějších” stanic Čro, je činnost literárně-dramatické
redakce záležitostí vpravdě sisyfovskou.
Nejzajímavější událostí v Bystřici pro mě byl objev knih Boba Sharpa v
místním knihkupectví. Jak plyne z těchto knih, postbeatnik Sharpe strávil
v Bystřici pod Hostýnem téměř celý rok, s plánem zřídit zde “fastfood”
a malou ubytovnu pro americké turisty. Své dojmy z cest po zemích střední
Evropy shrnul ve sbírce Fledglings, z níž jsem zařadil krátkou ukázku
do rubriky Studio Jvp.
Zdeněk Mitáček: Katovna
V září jsem ze záznamu shlédl pořad Katovna vysílaný na ČT2. V besedě
diskutovali Vladimír Just, Miroslav Petříček jr., Jan Rejžek a Martin
C. Putna. Tématem byly knihy Jiřího Kratochvila a Michala Viewegha. Zatímco
starší účastníci diskuse upřednostňovali knihu Jiřího Kratochvila, Martin
C. Putna se rozplýval nad knihou Vieweghovou. Možná, že to dělal schválně,
nicméně celá diskuse měla nádech modelové situace střídání literárních
generací. A tím i konečně něčeho normálního, po delším období, kdy vycházely
české knihy paralelně z nejrůznějších období. Proto bych v tomto sporu,
jinak dosti absurdním, viděl i příznak něčeho positivního, že se totiž
do dění v české literatuře vrací alespoň náznak kontinuálního dění.
Katovnu sleduji pravidelně, za zaznamenáníhodný považuji výrok Jana Rejžka
ze srpnového vydání, pronesený na adresu Jakuba Grombíře, jakožto jednoho
z redaktorů Filmových listů, časopisu Filmové školy v Uherském Hradišti,
ve smyslu: “Jakýsi Grombíř tam třeba v úvodníku píše, že dnes máme svobodu
a může si každý konečně psát, co chce, to si tedy všiml brzo, deset let
po sametové revoluci.”
Oceňuji odvahu účastníků těchto debat, odvahu vzdát se bezpečí skrytu
svých pracoven, které jediné může být domovem ucelených kritických úvah.
Proto i podobné ataky a “ouřeky” v Katovně a Katovnách beru jako v podstatě
přínosnou část celého toho posezení. Myšlenky přítomných kritiků si mohu
přečíst kdekoli jinde. To, jací jsou jako lidé, se ale jinde nedovím a
považuji to za důležité. Domnívám se, že přes svou suverenitu účastníci
těchto debat jistě vědí, na jak tenkém ledě se pohybují.
Zdeněk Mitáček: Vít Ondráček v Rajhradě
Začátkem měsíce září jsem navštívil se svojí přítelkyní výstavu výtvarníka
Víta Ondráčka instalovanou v prostorách benediktinského kláštera v Rajhradě
na Moravě. Obrazy se nacházely ve dvou sálech v postranním křídle kláštera.
Nepozorovaně jsme se zamíchali mezi výpravu českých turistů a naslouchali
výkladu jednoho z místních mnichů, líčícího devastaci kláštera v uplynulé
éře. Zásluhou nezištných příznivců se Rajhrad pomalu vzpamatovává z těch
nejhorších ran. Prohlédl jsem si kapli zasvěcenou Panně Marii Hvězdě Mořské
a připadalo mi zcela logické umístění této kaple právě v Rajhradě, vždyť
pouť námořníků může směřovat jen do nitra pevniny. Ondráčkovy obrazy ve
větším z rekonstruovaných sálů byly umístněny pod obrazy představitelů
kláštera, prelátů a opatů, bylo jich asi dvanáct. Ondráček tam umístnil
vybrané obrazy z cyklu Černá duha, které upravil batikou a zapracoval
do nich také prvky známé z novějších Daktylogramů. Vznikla plátna tlumené
barevnosti, evokující tajemný svět podmořských hlubin, či hlubin historie,
mlžných krajin podzimu. Stačilo jen přivřít oči a postavy dávných duchovních
vůdců kláštera sestoupily ze svých výšin a vydaly se na pouť malířem přivolanou
krajinou minulosti a s nimi taktéž výprava turistů a nás, cosi počínajících
chápat. Za oknem svěží (ahistorická) zahrada. V menším sále vystavil Vít
Ondráček novější Daktylogramy, z nichž mě zaujaly především dva Portréty:
profily neznámých vznešených, mlčenlivých krasavic. Kontrast k nim tvořila
zasklená skříňka s menší sbírkou afrického umění. Také zde se jednalo
o vzájemně se ovlivňující a inspirující instalaci. Celkem jedna z nejlepších
výstav tohoto výtvarníka, které jsem dosud viděl. A bohužel také veřejnosti
poněkud ukrytá. Brněnští suchozemci na poutě do Rajhradu příliš necestují.
Zdeněk Mitáček: Editorova poznámka
V loňském roce obdržela redakce Jihovýchodní pošty od svých příznivců
formou různých příspěvků částku celkem 3711,90 Kč. K časopisu se krom
okruhu stálých zájemců a spolupracovníků přihlásily přibližně tři desítky
nových čtenářů. Mám za to, že tento počet není nijak malý, vzhledem k
velmi omezenému nákladu a takřka ilegalitě, v níž se časopis vinou nedostatku
finančních prostředků nachází. Všem příznivcům a předplatitelům bych chtěl
poděkovat za podporu, kterou Jihovýchodní poště v loňském roce věnovali.
Finanční potíže nedovolují příliš rozšiřovat náklad časopisu. V příštím
roce bude proto Jihovýchodní pošta nadále vycházet v nákladu 200 výtisků.
Počínaje tímto číslem budou materiály z časopisu umístňovány na internetu,
jako jeden z oddílů stránky časopisu Texty. Pokud s tím budou autoři souhlasit,
mělo by tam být vždy umístněno kompletní vydání Jvp.
Na podzim jsem odeslal na příslušný odbor ministerstva vnitra první versi
stanov občanského sdružení pro zajištění vydávání Jihovýchodní pošty.
Ačkoli jsem ji zpracovával podle doporučeného vzoru, byla mi vzápětí vrácena
k částečnému přepracování. Druhý pokus o odeslání stanov podniknu na jaře.
Z ohlasů na Jihovýchodní poštu bych tentokrát vybral článek Radima Kopáče
v časopise UNI č. 12/99, který vyšel pod názvem Literární časopisy do
jedné ruky. Krom Jvp jsou v tomto článku připomínány a stručně hodnoceny
časopisy Psí víno, Aluze, Trafalgar, Weles, Sojky v hlavě a Neon. Koncem
roku jsem v počtu 99 číslovaných výtisků a dále pomocí e-mailu rozesílal
bulletin Podél trati, který by měl nadále vycházet příležitostně a nepravidelně
jako informační doplněk Jihovýchodní pošty.
|