Otto Hejnic Ohlédnutí za Literárním květnem ve ZlíněONI A MY Myslím, že nastupující generace jsou básníci. I když píšou na celé řádky, z poezie vycházejí. Vedle Literárních novin, Hostu, Tvaru a už zavedených ale v Čechách méně známých literárních časopisů Welesu a Textů, se na workshopu připomínala celá řada dalších literárních a s nimi spřízněných studentských časopisů. Vzniká tu nová subkultura, nezatížená reminiscencemi. Pod lípami a v Motorce jsme jsme si rozříkávali problémy
v prvním článku naznačené. Například Jiří Trávníček rozhodně nesouhlasil,
že nás globalizační procesy mohou postupně připravit o národní identitu,
Jakub Chrobák mi říkal, že historické povědomí se rozhodně neztrácí,
naopak, atd. Na troskách literatury, která padesát let v převážné většině měla ideologický náboj, byla protinacistická, později protistalinistická, vzniká literatura, která je sama sebou. Univerzity, jak jsem vypozoroval, se znovu stávají aktivními centry psaní a jejich absolventi budou, alespoň někteří, literaturu žákům předávat dál. Jestli nebude pozdě. Moje zákonitá choť ale říká, že její studenti mají velké problémy prokousat se Vančurou a Durychem, a tak tak chápou smysl textu. A historické povědomí? Před týdnem přišla od maturit, držela se za hlavu. Jedna studentka nevěděla, co se stalo v roce 1948. Poezie asi bude mít i v postupující globalizaci zelenou. Díky své výlučnosti a malonákladovosti. Také díky tomu, že sbírka jde přečíst za hodinku a verše jdou vykládat z různých pohledů. Sbírka veršů se při nejhorším dá udělat a vytisknout na koleni, za pomoci počítače a kopírky, nemusí být předmětem trhu. Z prozaického pohledu vypadá situace značně hůře.
Nová novela nebo román je neznámé zboží, kde jen výrobní náklady přesahují
50 000 Kč. A hlavně ten "nový výrobek" musí někdo chtít. Právě tohle jsou globalizační procesy. Setřel se rozdíl
mezi čtivem, aktuální publicistikou a literaturou. Mezi akcemi jsme se ve Zlíně bavili o čtenářstvu. Jiří Trávníček s nostalgií vzpomínal vzdělané lékaře, a dobu, kdy číst dobrou literaturu patřilo k bontonu. Jak potencionálního čtenáře oslovit? Vysvětloval jsem jim, jak po prodejním nezdaru literárního časopisu Notes jsme hledali jiné cesty. Nikoliv poprvé. Liberecký obdeník Region v roce 1991 tiskl v sobotním čísle povídky, básničky a grafiky. Koupila ho soukromá firma a místo kultury dala fotbal. V roce 1994 po pár číslech zanikl nezávislý severočeský kulturní měsíčník Kult, vycházející v Ústí. V Liberci jsme marně zkoušeli rozjet týdeník, říkali jsme mu Jelítko, hlavním akcionářem měl být výrobce uzenin. Kde je mu konec. A tak jsme před dvěma roky vsadili na nové médium, internet, a začali dělat internetový kulturní měsíčník. S šéfredaktorem Hostu, Mirkem Balaštíkem jsme si připomenuli mé bouřlivě prointernetové vystoupení na Valné hromadě Obce spisovatelů, jejíž jednání moderoval. Musel jsem přiznat, že pro moji střední generaci stále není a asi ještě dlouho nebude stahování literárních textů z internetu běžné, jak jsem předpokládal. Ale dál vidím právě na internetu šanci, jak dostat ukázky literárních textů spolu s krátkým medailonkem autora, ke čtenáři. To jsem říkal i na nahrávaném workshopu. Knížka je knížka, ale z domova od počítače by si mohl čtenář časem naklikat co vychází, kouknut na jednotlivé ukázky, co ho zajímají, a pak jít za konkrétním titulem. Mluvil jsem ve Zlíně s předsedou Obce spisovatelů
Ivanem Binarem. Řekl, že hlavním problémem Rady Obce je sehnat peníze
na její vlastní provoz, na to žádné granty nepřispějí. Rada obce musí
dodržovat své závazky, schválené na Valné hromadě. Horší je druhá informace: Slíbená literární stránka, která vyšla v Mladé frontě Dnes, se oproti domluvě výrazně zmenšila a nad další se vznáší otazník. Protože většinu čtenářů neoslovila, nebo tak nějak v MFD argumentovali. Vím, že zdrcující většina návštěvníků tohoto červnového již 26. čísla si jako první otevře Recesistický 1. máj ve Světlé, ale jak už budou na našich stránkách, tak si otevřou i další soubory, aby jim něco neuteklo. Jestli otevřený soubor s literaturou dočtou, nebo dokonce si ho stáhnou, to už bude na jednotlivých návštěvnících. Ale takhle se k literárnímu textu dostane mnohem víc lidí, než kdybychom dělali www.libereckelisty.cz jako internetový ryze literární časopis. I ve Světlíku, jehož třetí číslo Honza Šebelka dokončuje, jsou vedle literatury aktuální informace ze světa knihoven. Informace jsou i v plzeňském Plži, který dělá Vladimír Novotný a kde jsou vložené stránky literárního Ason klubu. V Plzni, podle Plže, je mezigenerační komunikace mnohem úspěšnější nežli u nás v Liberci. A CO MY? V jednom z menších literárních časopisů je pochvalná
recenze na knížku Bohumila Nusky. V jeho Tanci smrti se prolínají prózy
a eseje ve filozofickém duchu, část textů by šla označit za básně v
próze, nedílnou částí knížky jsou samokresby autora. Je to próza aristokratická
a myslím že konvenuje s humanitně vysokoškolsky vzdělanou generací,
sdružující se kolem moravských literárních časopisů. Jak jsem vyrozuměl, krize na knižním trhu pokračuje. Moc šancí na zlepšení jsem nezaznamenal. Seděl jsem mezi vzdělanci. Ale teď, když vidím i na holínky, které sem tam musím obout, mi napadá. České romány ze současnosti přece nečetli jenom vzdělanci,
ale značná část národa, i lidi od ponku. Přispělo k tomu dvoje posílání
nepohodlných do výroby. To po roce 1948 popisuje Hrabal, to po roce
1970 si pamatujeme. Pomalu v každé domácnosti je nějaká knihovna. Tady je šance prózy, realistické prózy s příběhem,
ve které se budou pohybovat uvěřitelní lidé. Že autor bude popisovat
skutečnost, kterou čtenář také zná, a proto s autorem může v duchu
polemizovat, hádat se. Jenže takovéhle knížky už přece vycházejí, nemusím
chodit daleko. V Šebelkových detektivkách je rozkresleno podhoubí několika
známých a konkrétních skandálů, známých z novin. Mají spád, jsou napínavé
a místy vtipné. Exnerův Svatoušek zachycuje dobu od padesátých let
do současnosti, je v ní dost přesně popsán srpen 1968, vystihuje normalizaci,
česko-německé vztahy, nástup sekt po roce 1990, a oslovuje i hlubokomyslnější
čtenáře. Oba dva by měli ve ztracené velké čtenářské obci najít širokých
okruh lidí, kteří jsou s prvním nebo druhým naladěni na stejnou notu.
Jenže se ke svému čtenáři nemohou dostat. A to se týká i autorů slavných
a známých, dříve hojně kupovaných a oblíbených!!!
Liberecké listy, č. 26, 1. 6. 2003
|