|
|
TEXTY č. 3 (PODZIM 1996)
PRÓZA
René Kočík: Karpatské léto
Jan Oreb: Zápisky XY
René Kočík: To
kolem (z deníku narcistního brepty)
René Kočík: Karpatské léto
Léto vonělo podzimem. A podzim byl žlutý. V létě se má nebýt doma. Má se kamsi
vytáhnout a být. Tak táhnul jsem: létem do členité mužné krajiny žensky zvlněné
(Kadlečík).
V Karpatech ve vesnici K. učil jsem se koločavsky. Vím už, že gati jsou gatě
a že strašák na poli se řekne čučelo. Místního psa Dicka opil jsem plzeňským
pivem z plechovky. Dobrmaní štěně výskavě se pomotávalo po dvorku; potom v rohu,
před šopou nadělalo velkou louži. Také v řece jsem se koupal, když divoké včelstvo
mne popíchalo. Plaval jsem proti proudu, avšak pohledem ke břehu zjišťoval jsem,
že plynu směrem zcela opačným. Řeklo mi to mnoho. Jako poutník na bezcílné pouti
hledající soutěsku, která by vedla zpátky do minula. Peče-li se šašlyk na prudkém
ohni, spálí se!
A pak na Strimbě. Na tom kopci dooblačném, rozložitém a javorový list připomínajícím.
Nad hranicí bukovou pronikavě voněla rozpalovaná pryskyřice sukovitých borovic
a smrků. Teplo dne, křikot ptactva, dlouhá viditelnost. Pastevec se jmenoval
Vasil. Křivil úsměv přirozeně a v ústech blýskal zlatem, nebo tmou. “A chlapče,
je to pravda, že i Američané žijí lépe než my?”...(?!)... Zase se stmívalo.
Dole v údolí se slévaly Koločava s Tereblou, dvě pentle, které se horám svezly
k nohám (poeticky psáno). Mračna nad západním obzorem měla do ruda obarvená
břicha, přes hory se převrhovalo černo, vodnaté a s blesky. Čarovná je bouře,
listí rve a povídá ... Jer u ovom kraju šuma, naboranom planinama kao komad
papira, koji se spremamo baciti u péc, još žive dogadaji, kakvima se hezazleno
smješkamo samo zato, jer se kod nas ne zbivaju već stoljećima... “Neboť v tomto
kraji lesů, zvrásněném horami jako kus papíru, který se chystáme hodit do kamen,
dějí se posud děje, jakým se bláhově usmíváme jen proto, že se u nás nestávají
již po staletí...” (Olbracht).
Je soumračný nekarpatský večer. Desítky městských neónů ženou mi do očí koločavskou
tmu.
Jan Oreb: Zápisky XY
...
Snažil jsem se vytěsnit nervozitu z místnosti, ve které jsem vyčkával už dobré
dvě hodiny, několika cigaretami a kradmými pohledy na nástěnné hodiny. Nepodařilo
se. Vyšel jsem ven. Počítal jsem kolemjdoucí popelnice, abych se uklidnil. Obtloustlá
paní, starající se zřejmě s neskrytou láskou o veřejné blaho, mne taktně upozornila,
že mám obuty návleky, které jsem si patrně zapomněl vyzout při odchodu z nějaké
ordinace, nebo podobného zařízení. Poděkoval jsem se souhlasným úsměvem a nacpal
je jedné z míjejících do otevřené huby. Paní to udivilo, ale nakonec přece jen
vyrazila na pomoc dalším obětem. Posedlost láskou. Přetéká jim přes holé
pupky, kape z nosu a přesto jí nemají dost.
Jdu. Nedívám se kolem sebe. Nezajímáte mě. Na nádraží mají vlažnou a hořkou
kávu. Už se nemohu dočkat až vhodím minci do automatu. Slastné opojení. Kelímek
zmačkám a upustím do krabice z odpadky. Jako obvykle. Pokračuji v cestě. Pod
nohama mi vrže sníh. Připomíná mi to skřípot staré skříně, kterou jsme mívali
na chalupě, kde bydlela bába. Trávil jsem tam prázdniny s otcem. Bába byla tlustá
a hodná. Dávala mi mentolové bonbóny, které nosila jen tak bez obalu v zástěře.
Bývaly plné chlupů a smetí, ale to mi vůbec nevadilo.
Utíkal jsem vždycky k potoku, opláchl je a silně z nich vycucával všecku jejich
sladkost. Pak jsem si lehl na břicho, hleděl do vody a čekal, jestli neuvidím
nějakou rybu. Věděl jsem, že v potoce žádné nejsou.
Kolem projela tramvaj s několika málo cestujícími. Cosi na mě pokřikovali. Ve
skříni mi bába schovávala hračky v hnědém kufru. Byl hodně těžký a nabíral na
váze s každými dalšími prázdninami, neboť obsahoval spoustu podivných zbytečností,
nalezených nejčastěji právě u potoka a v něm. Bába umřela na cukrovku. Od té
doby nejím bonbóny. Otec prodal chalupu, aby zapomněl. Měl ji rád. Vím to.
Na kopci nad městem nejsou vidět žádné hvězdy. Už ani tam ne. Jen spousta osvětlených
bytů, lamp a blikajících reklam. Lidé už zapomněli na nebe. Nedivím se, když
nejsou vidět hvězdy.
...
René Kočík:
To kolem(z deníku narcistního brepty)
pondělí 20. února 1995
Do tramvaje na Těšnově přistoupili dva kominíci. Bílé, trochu ušmudlané čepičky,
kožené opasky, promaštěné brašny. Zálibně jsem pozoroval to rychlé reflexivní
nahmatávání kolem. Pěkná děvčica naproti na sedadle svírala mezi prsty nápadně
velký dřevěný knoflík svého kostkovaného zimníku. Mladík vedle se přes zip bundy
prodral až ke košili. Co si přáli? Hluboce jsou v nás některé pověry zakořeněny.
Tato je moc pěkná. Jako zbrašovský Antoníček. Žmoulal jsem knoflík u gatí a
přál si ... co jsem si přál? To se přece neříká!
pátek 31. března 1995
Zjišťuju, že mé psaní se v posledních dnech rozteklo v beztvarou, směšně naivní
hmotu úvah, drbů, recenzí a glos, jinotajných výlevů: prázdného mlácení kolem
sebe ve snaze zachytit náctiletost náctiletostí, opatřit si svědka svého dozářijového
počínání v roce 1995. Nevím, jak dál tento deníček vést, opravdu. Pro vydání
prvoplánově určené zapisování mne svazuje, tuším trochu, co se smí a co už asi
ne: ó, já chtěl bych toho povědět.
Zhlédnutí filmové adaptace Hrabalovy Hlučné samoty dnes odpoledne v Lucerně
mi dalo pořádně zabrat. Už dlouho jsem s takovým potěšením nevítal závěrečné
titulky. A nebyl jsem sám, byli jsme minimálně dva. Po strávení tohoto nešťastného
uchopení hrabalovské látky jsem dospěl k názoru, že žádná osoba ženského pohlaví
se s Hrabalem nemůže na filmovém plátně slušně vypořádat. Natož aby nějak výrazně
ohrozila dosavadní Menzelův monopol! Ta režisérka, Caisová se jmenuje, četla
Samotu patrně na záchodku mezinárodního rychlíku Detvan v úseku trati Martin
- Bánská Bystrica, že se snažím být tak přízemně vtipný. Jinak si to vysvětlit
nedovedu. Nevím, proč nedostalo přednost či nebylo aspoň uplatněno menzelovské
vidění Hrabalovy poetiky (?!), toho jiskřivého psaní nenapodobitelně povyšujícího
prostý hospodský život v originální literární tvar? Abych se ze zajetí nepříjemného
zážitku vymanil, nevidím to jinak, budu muset sáhnout po knize, a když už ne
celou, tak si přečíst minimálně pasáž o pražských kanálpucrech, kteří zbaveni
svých akademických povolání, píšou v zapáchajícím podzemí knihu o pražských
kloakách a kanálech.
(16. 5. 1995: Neodolal jsem a ten krátký úryvek tady zapisuju: “Nejraději jsem
chodil za klukama do sklepa s ústředním topením, kde byli prací přivázáni jako
psi u boudy univerzitně vzdělaní lidé, kteří při své historii psali historii
svého věku (...) Nejraději jsem se kamarádil s kanálpucrama, dva akademici tam
pracovali a při tom psali knihu o kloakách a kanálech, které procházejí a křižují
se pod celou Prahou, tady jsem se dozvěděl, že docela jinačí fekálie přitékají
do čistících stanic v Podbabě v neděli a jinačí v pondělí, každý všední den
má svou charakteristiku, a tak lze sestavit grafikon průtočnosti fekálií, podle
příkonu prezervativů lze zjistit zpětně, ve kterých pražských čtvrtích se souloží
více a ve kterých míň...”)
Zavírám nyní poznámkový blok, jdu do koupelny, dlouze na sebe nechám padat horkou
pršku, myšlenky utíkají, sbíhají se v jiných rovinách. Ty, čtenáři, zavři “knihu”
a jdi spat, třeba.
pondělí 3. dubna 1995
Přítomnost bez vědomí budoucnosti je sladká a může být. Ale to si mohu dovolit
říci potichu a dnes.
Čtu Divišovu Teorii spolehlivosti. Stále více mne uchvacuje literatura reflektující
život tím “nejprimitivnějším” způsobem. Hovořím literatura! Hnusí se mi bezduché
herecké či jiné “memoáry”, ty nestoudné, plytké, opravdové drbárny. Popisně
kýmsi sestylizované sentimentální kafové žvanění starých dam a pánů, chichotavé
odhalování hříchů mládí, lkavé připomínání slávy zralosti.
Ale Diviš, to je něco jiného! To je z toho lepšího soudku dnešní “inflace autencity”.
Jednověté až několikastránkové myšlenky a úvahy vyvedené v originálních, jazykově
bohatých a ucelených obrazech prozrazují velkého básníka, který se literárním
zachycením “zbavuje soukromého utrpení, kterým vykupoval své dílo”, bez něhož
by toto ani vzniknout nemohlo... “Mělo by tomu tedy být vlastně obráceně, totiž
aby právě tento život byl vydán v obrovském fasciklu jakožto dílo a docela vzadu,
jakožto rejstřík nebo kritické odkazové poznámky, i jeho literární dílo (I.D.
1967)"
To je ono! To je to, co mi neustále vířilo hlavou, a co jsem nebyl schopen vyslovit.
Psaním sám sobě zpovědníkem. Psaním sám sobě naslouchavým přítelem. - Což třeba
Boučkové Indiánský běh - přes veškerý svůj noblesní nadhled a lehkou ironii
- nevzniká právě jako důsledek předimenzovaného vnitřního utrpení? A Chlapec
Vaculíkův - ten v román maximálně deník stylizovaný - není to autorovo hořké
vyrovnání s jednou etapou života? Nemusí každý nezastřený autobiografický prvek
nutně značit touhu po vlastním zvýraznění! Odsuzované, egoistické drbárny. A
přece tolik vyhledávané! Drbárny plné dráždivých mimoliterárních asociací, rvaček
se životem, autencity v různé míře.
V Teorii spolehlivosti dočetl jsem před tímto psaním na stranu 307. Zde dole
jedna z nesčetných Myšlenek: “Vždycky, když se zdá, že už je všechno skončeno,
nastává jen další etapa boje, to je na tom strašlivé i povzbudivé zároveň. Připomíná
to náš pohled na horstvo před námi: myšlenka , že bylo před námi právě tak,
jako zde bude po nás, a to naprosto bezpečně, je právě tak drtivá jako povzbudivá.”
Vrátím-li se k memoárkům nostalgie, usmívám se. V nich nejde o boj, o vyrovnání
se, o osvětlování věcí, o “bohovskou nasratost”; jde v nich povětšinou o lehký,
nepřínosný pohled na řeku života od pramen k deltě, a co je horší: ani to ne
vždycky! Hlavní jsou peníze, sláva, až poté chuť něco říci. Klid a vnitřní vyrovnanost,
s jakou tyto vzpomínky vznikají, nic nepřináší, respektive přináší zase jen
klid. Psané však musí provokovat, klást otázky, zneklidňovat! Dějiny literatury
jsou dějinami neklidu, snahy uchopit svět, vypořádat se s ním. Rekapituluje-li
čtyřicetiletý herec, neřeší, je klidný, mile autobiografický: co s ním? Prolíná
nás touha po nesmrtelnosti, to nedílné doplnění naší smrtelnosti. Nesmrtelní
stáváme se činy, i literatura je čin. Schopnost zachytit, popsat, vyjádřit.
Slova nejsou činy, ale slovo čin předchází. Ušetřeni by patrně byli studenti
výkladu VFBR nebýt Rousseaua a jeho Společenské smlouvy. Mají smůlu, Roussseau
žil, myslel. VFBR se uskutečnila - dějepis, filosofie, literatura. Naše zatrpklost,
závist, nevraživost projevuje se nevhodnými slovy, až ve vyhrocení chováním.
Slovo má obrovskou moc zničit, zkreslit, znevážit, ale také napravit, osvětlit,
vyzdvihnout, sblížit. Záleží na způsobu jeho užití, na intonaci, melodii, situaci,
a také na tváři, s níž ho pronášíme. Totální nepochopení druhého pramení právě
z neschopnosti rozlišovat, pátrat po opravdovém významu užitého výrazu. V dopise
opravdovému příteli se nemusíme bát vyložit svůj vnitřní svět, své prožívání,
náladu. Přítel se neptá po původu slov, čte mezi řádky, čte pečlivě, je vděčen
za náhled do duše někoho druhého. Neuráží svým nezájmem, bezduchými, natrpklými
soudy. Dopis příteli je obraz našich dnů, není to kratochvilné, poplatné čtení,
a ani být nemůže. Dopis přítele je zase jen obrazem druhého člověka, a ať už
o čemkoliv, nelze jeho řádky přehlížet, vyjadřovat se ve smyslu, že nás nezajímají,
že je nechápeme, že jsou zbytečné. Psáti si o počasí a tom, jak se mám (ve smyslu,
že to ujde), toť pseudokorespondence prázdného života. Dopis je také literatura:
provokuje, zpochybňuje, vnucuje, rozuzluje, domlouvá, směřuje...
Udělal jsem neodčinitelnou chybu. Ve své naivní představě o vyzrálém prostředí
jsem příliš brzy vystoupil s informací o Deníčku. Došlo tak k tomu, co bych,
být trochu chytřejší, předem předvídal. Už nyní, jen dle několika krátkých pasáží,
bez znalosti celku, kontextu a vlastního pointování jednotlivých motivů je k
textu apriorně přistupováno jako k nehorázné drbárně (to beru, drbárnu, lehkou,
ano, ale pomluv plnou sprosťárnu - to ne!), která znevažuje osobnosti (říkám
osobnosti!) zde zachycené a která bude asi velkolepou oslavou jejího autora
v celé jeho přehlédnutelné malosti. A toho se bojím: jednostranného pohledu,
vyhledávajícího pouze tzv. “drby” (jen ať se, proboha, netýkají mě!), pohledu
až ostentativně přehlížejícího celkový smysl, význam, myšlenku, jíž drb stal
se jen laskavou materií... Na držku se dostat nebojím!
Byl jsem dnes opět v Divoké Šárce. Jaká změna! Slunko připalovalo, vítr byl
vlahý. Vše se probouzí, kvete. Mám (či měl jsem?) zvyk v první jarní dny vyrazit
na Hostýn, kousek před Skalným se rozvalit do prozelenalé loňské trávy, ležet
s očima zavřenýma, dýchat vzduch mírných kopců hostýnských, usnout i. Pak oči
otevřít a mít před nima takové to příjemně temné otupělo, které trvá jen několik
vteřin, než okolní krajina nabude opět svých jásavých kontur. Rozvalil jsem
se dnes na Dívčím skoku, ležel s očima zavřenýma, byl nucen dýchat, usnul i.
Když jsem se po pár minutách spánku probudil a oči otevřel, několik vteřin trvající
temné otupělo dalo mi pocit, jako bych daleko pod východním keřem hlohovým dle
svého zvyku (který jsem měl?) ležel najednou. Pak krajina nabyla svých nejásavých,
realistických kontur...
© Texty
|
|