|
|
TEXTY č. 1 (JARO 1996)
RECENZE
Dalibor Malina: Milan Kundera
v Čechách chybí
Pavel Kotrla: Poetický nářez
Ladislav Štěpánek:
Archeologové, archeologie a současnost
Tomáš Mikuláštík: Pozapomenutý
Miloš Boria
Dalibor Malina: Milan
Kundera v Čechách chybí
Už se musíme smíří s tím, že kontext psaní a uvažování Milana Kundery je více
francouzský, evropský a světový než národní - český či česko - slovenský. Někdejší
pachuť komplexů malého národa jako stín překrývající projevy spisovatelů Kunderovy
generace zcela vyprchala a sám Milan Kundera je tady jako autor, o němž se ví
a mluví, autor, který spoluvytváří stále přitažlivé literární prostředí Paříže.
Má potřebný nadhled, nechybí mu velkorysost, je vybaven věděním a moudrostí,
což mu dovoluje stát stranou diskusí mimo věci podstatné a pro spisovatelovu
práci klíčové. Velkým tématem je mu román, zvláště pak román evropský.
Kunderovo myšlení o románu shrnují eseje vydané v Umění románu (Paříž, Gallimard
1986) a Zrazených testamentech (tamtéž, 1993). Obě knížky esejů vyšly znovu
v r. 1995 v Gallimardově sympatické řadě Folio. Autorův příslovečný důraz na
významovou a jazykovou přesnost, na pečlivou autorizaci překladů odsuzuje francouzštiny
neznalé zájemce o jeho tvorbu do rolí možná už doživotních čekatelů. Myšlenky
Kunderových esejů, s výjimkou dvou úplných textů, které zveřejnily Literární
noviny, sporadicky zaznívají v textech našich kritiků, recenzentů a literárních
vědců.
Zcela mimořádné místo má v Umění románu text nazvaný Sedmdesát tři slova, esej,
resp. slovník slov-klíčů k románům Milana Kundery. Vznikl z nápadu, touhy po
hře, kterou inspiroval, jak autor v předmluvě připomíná, Pierre Nora, přítel,
ředitel revue Le Debat. Chtěl tak zklidnit Kunderovo rozčarování nad prvními
výsledky překladů jeho románů do cizích jazyků, včetně francouzštiny. Slovník
je rezulátem významné oblasti Kunderova života, kterou motivovala potřeba "udělat
konečně pořádek v cizích vydáních mých knih". Hesla jako Smích, Zapomnění, Pomalost,
Domov (srov. názvy románů: Žert, Kniha smíchu a zapomnění, Život je jinde, Pomalost),
ale i Československo a Sovětský tvoří rastr zakládající neobyčejnou konzistenci
Kunderova myšlení o románu, ale zejména duchovní esenci jeho románové tvorby.
Jsou to zcela nezbytné informace pro ty, kteří o Kunderovi chtějí uvažovat a
jeho myšlení rozumět. Navíc, vynikající čtenářský zážitek. Co zbývá? Konstatovat,
že Kundera české literatuře a českému myšlení o literatuře velmi,velmi chybí.
Pavel Kotrla: Poetický nářez
Ewald Murrer: SITUACE
V pořadí čtvrtou básnickou knihu Ewalda Murrera, s názvem Situace, vydalo ke
konci roku 1995 Krásné nakladatelství. Sbírka je rozdělena do čtyř oddílů: Únava
a snění, Spánek a sen, Usnutí a probuzení, Sny a skutečnost. V názvech všech
těchto oddílů se vyskytuje slovo sen. A není tam jistě náhodou, protože opar
snu jako lehký závoj, který vše přikrývá, aby smazal ostré hrany a znejasnil
souvztažnosti, nás doprovází po celou dobu čtení.
Murrer se zde představuje jako autor drobných lyrických útvarů, v jejichž prostoru
je nucen k co nejúspornějšímu a nejpřesnějšímu jazykovému vyjádření. V
mnohém se přibližuje poezii Jana Skácela nebo Oldřicha Mikuláška, kterého vzdáleně
připomene Murrerův cyklus čtyř rozhovorů v závěrečném oddílu sbírky.
I v tomto cyklu, tak jako v celé sbírce, vstupují do vzájemných vztahů sen a
skutečnost, nebo chcete-li: možné a neskutečné. Ale konflikt mezi těmito dvěma
skutečnostmi nevede ke kontrastu, jeho výsledkem je vzájemná symbióza
Snové vidění umožňuje Murrerovi zastavit běh básně v jednom jediném okamžiku
a nechat tak vše ustrnout v bodě, ve kterém je obraz nejživější a nejpřitažlivější.
A to proto, že jeho tajemství zůstává nedopovězeno a neodhaleno.
Augustin SKÝPALA: MĚSTO MŮJ GETSEMANSKÝ SAD
Výbor z poezie valašského rodáka z Jarcové, který k jeho 75. výročí narození
vydalo nakladatelství Sfinga, přináší veskrze tradiční verše. Nikoho neurazí,
nikoho nepobouří. Zde malá ukázka.
JÍZDA NA OSLU
To myslíte že vás s ním někam pustí
pokřikuje sousedka
když mne ráno vidí odjíždět
do práce na oslu
Jak jste naivní
odpovídám nedvojsmyslně
když se domníváte
že by do úřadu nepustili osla
Petr Hruška: OBÝVACÍ NEPOKOJE
Výrazná prvotina ostravského básníka, kterou taktéž vydalo nakladatelství Sfinga,
dokonce za podpory ministerstva kultury.
Chcete-li se pokochat dokonalými záznamy z života mezi velkoměstskými zdmi,
je to kniha pro vás! Strohý jazyk, neotřelá invence. Není divu, že se Hruškova
poezie líbí i Ivanu Wernischovi. A ten bývá málokdy spokojen se stavem současné
poezie!
Věra Jirousová: CO JE TU, CO TU NENÍ
Tato méně známá autorka se kdysi hlásila k undergroundu. Zda je tomu tak i
dnes, nevím. Ale talentu Jirousové si povšiml i profesor Václav Černý.
Ve výboru z více než třicetileté tvorby (nakl. TORST) se máte možnost seznámit
se skrytou tváří undergroundu. Jeho spirituálnost a návaznost na tradice znovuobjevované
Reynkovy poezie vás možná překvapí.
Lubor Kasal: Hlodavci hladovci
Máte rádi erotiku v poezii? Pak neváhejte, šéfredaktor obtýdeníku Tvar
Lubor Kasal taky.
Božena Správcová: VÝMLUVA
Koupili jste si Kasala a Správcovou, ne? Potom o mnoho přicházíte. To nevíte,
že ti dva jsou redakční kolegové? Honem se vraťte a buď ji odcizte nebo přinejhorším
kupte. Když ne kvůli obsahu, tak kvůli typografické úpravě nové ediční řady
poezie Českého spisovatele, kde vyšla.
SLOVENSKÉ OKÉNKO
Návaznost na Borghese, Cortázara, Londonova Tuláka po hvězdách, magický
realismus, nečekané zvraty, neobjasněná tajemství, záhady: to je to co čeká
na čtenáře v osmnácti krátkých povídkách prvotiny Pavola Rankova S odstupom
času.
Ale nudy se bát nemusíte, čeká vás zábava živená fantazií autora, která
místy přejde v černý humor, v hru s časem, v líčení podivných vášní číhajících
v každém z nás nebo v narcismus silnější než touha po přežití. Pavol Rankov
vás zcela jistě zaujme svou nápaditostí. Zcela jistě nikomu přečtení této
knihy neublíží, i když se vám může stát, že zakusíte pocit: tohle jsem už někde
četl. Ale když je to napsáno tak čtivě.
Ladislav Štěpánek:
ARCHEOLOGOVÉ, ARCHEOLOGIE A SOUČASNOST
"Lidé už nemají čas, aby něco poznávali. Kupují u obchodníků věci úplně hotové."
ANTOINE DE SAINT-EXUPÉRY
Médiem archeologického zkoumání není písmo jako v historii: archeolog
se ptá věcí. Minulost odhalovaná hmotnými prameny ještě donedávna neexistovala.
Archeologie dodává tradiční historii zcela novou dimenzi. Materiální kultura
vypovídá nejen o životě elity, ale také o širokých vrstvách obyvatelstva. V
tomto aspektu je archeologie “kunsthistorií všedního dne”. Tento přístup umožňuje
vhled do procesů, o kterých psaná historie mlčí. Archeologie tak má co říci
- díky důrazu - i v období písemných zpráv.
Než archeolog sáhne po štětečku, aby na své dlani nechal promluvit dávno
zasuté vzpomínky, musí odstranit často celé kopce hlinitého příkrovu času. Z
té dlaně se znovu rozbíhají silokřivky a on v jejich ohybech nachází své vlastní
utváření. Z nepatrných stop po odštěpcích na těle kamenného nástroje sleduje
směr a intenzitu úderů dávno minulých. Od rekonstrukce technologie výroby vede
cesta k myšlenkám skrytým v artefaktu. Pravěké hroby, způsob pohřbu, jejich
výbava - milodary jsou nejen základním pramenem pro postižení duchovního života
tehdejších rodů. Jehlice - jejich poloha v určitých místech hrobu - jsou jediným
dokladem šatu, který kdysi spínaly. O jeho barvách se můžeme nepřímo poučit
z barevného pojetí předmětů z trvanlivějších materiálů - “archeologie nenalezeného”.
Tvarování hlavice jehlice, kterou může jemnější výzdoba tektonicky podtrhnout
anebo nevázaně překročit; takové prvky, jež mají spolu s ostatními současně
užívanými artefakty společné rysy, svědčí o stylu skupiny lidí žijících v témže
čase a prostoru. Stejně jako pozdější “velké” styly historického období jsou
výrazem vidění světa - prožívání skutečnosti.
Keramické nádoby byly a jsou křehkým zbožím. Snadno se rozbijí, ale mají
tu důležitou vlastnost, že ve střepu jsou jedním z nejtrvanlivějších materiálů.
Neustálá potřeba opakované výroby vtiskla do tvarů a výzdoby “informace” o vývoji
a změnách. Keramika je z těchto důvodů jakýmsi“Brailovým písmem archeologie”.Keltská
zlatá mince uchovala svět neznámého umělce. A přece tak blízkého, jako by k
nám pozvedal dlaň se svou mincí. Kolik očí vnímalo pohlazením sdělení jejího
autora? Který muž viděl ve tváři a pohybu hlavy keltské ženy radost ze šperku
směněného za tuto minci? Dnešní archeologie hledá svou tvář. Konstituuje se
obor, jež se v jednom směru inspiruje původním posláním vědy jako nástroje
lidské orientace ve světě. Má-li se člověk vyznat ve své situaci, vědět, s čím
může počítat, musí být věda především srozumitelná a vyjasňovat problémy, jejichž
řešená má pro člověka životní význam. Lidé v každé době směřovali do minulosti
otázky, které byly důležité pro jejich současnost. Dnes už je zřejmé, že zachycení
věci v době jejího zrodu, proměn, jejího stávání se je pouze jednou z mnoha
možných tváří skutečnosti - jednou z jazykových her, řečeno s Wittgensteinem.
Nikoli tedy jedinou, totalizující, jak si nárokuje historismus, snažící se univerzálně
zahrnout do svého metapříběhu - v horším případě i násilně - všechny rozmanité,
bezejmenné příběhy.
Co mohou říci data získaná z archeologických pramenů současnému člověku
postrádajícímu orientaci ve světě rozkolísaných hodnot? Jistě nemá smysl zdůrazňovat,
jakou část historie lidstva odhaluje archeologie a co vše se během této doby
odehrálo. Příběh archeologie - příběh člověka odkrývaný archeologickými prameny
- tříbí lidský smysl pro hloubku času, proporce, pohyb, organicitu, lidské směřování,
ale nechce mlčet též o nejednoznačných proměnách, přetržkách, prázdných místech.
Dává možnost nahlédnout jednu z perspektiv, z níž se nazírá současnost, neboť
plošné vidění skutečnosti, člověka znamená nevidět nic - být člunem bezmocně
zmítaným vlnami.
Archeolog očistěním střípku rekonstruované mozaiky pravěkých událostí
tvoří svůj příběh. Archeologie opakováním našeho příběhu spoluvytváří
horizont našich možností; osudy dávných kultur nastavují současnému člověku
zrcadlo, v němž má možnost sledovat své vlastní pohyby, počínání. Možnost vykročit
z horizontu zkušeností bez slz dětských očí. Archeolog se ptá věcí a doplňme
- hledá člověka.
Tomáš Mikuláštík: Pozapomenutý
Miloš Boria
"A tam v těch horách na Vsetíně, tam musí být teď krásně. Hory, moje hory!
Proč jsem tam byl jenom hostem."
(Dopis Miloše Borii bratrovi JUDr. Antonínovi Boriovi do Olomouce, odeslán
z Uherského Hradiště 23. 9. 1915.)
Před sto lety, 4. dubna 1896, se v Uherském Hradišti narodil v rodině
obuvníka a městského sluhy Františka Borii syn, v pořadí šesté dítě, a byl pokřtěn
Miloslav Fortunát. Už o dva roky dříve zemřel jeho devatenáctiletý bratr na
tuberkulózu a roli otcovského přítele a důvěrníka, opory v životních úzkostech
i finančních těžkostech, zastával pak po celý život o patnáct let starší bratr
Antonín. Snad jen vytušil, že onen zasněný chlapec, vyrůstající mezi dospělými,
sourozenci a starými rodiči, zvolí časem tak pochybnou a obtížnou životní dráhu.
Nebyl úspěšný na gymnáziu, nedařilo se mu příliš ani na obchodní škole, kam
později přešel. To už se však schylovalo k válce, která změnila svět i Milošův
osud. V prosinci 1915 byl povolán do vojenské služby a po krátkém výcviku byl
v dubnu následujícího roku odvelen na ruskou frontu. Měl relativně štěstí -
byl pouze raněn a padl do zajetí. Po zotavení se dostal na Kavkaz a byl přijat
do rodiny knížete Nadarešvilliho. S jeho synem byl dokonce krátkou dobu na charkovském
uměleckém učilišti.
Po návratu domů se dozvěděl, že mu v roce 1917 zemřel otec (matka zesnula
již před válkou). Vydal se tedy do Prahy, téměř bez prostředků, jen se skromnou
podporou svého bratra Antonína, aby studoval malířství. Od ledna do září 1919
navštěvoval soukromé malířské ateliéry, od října 1919 do února 1922 studoval
na Akademii výtvarných umění. Navštěvoval ateliér Jana Zrzavého, studoval díla
sterých mistrů a byl zasažen i tvorbou Josefa Čapka. Se svým přítelem, srbským
malířem Milanem Konjovičem, navštívil v březnu a dubnu 1922 Vídeň, v létě pak
spolu malovali v Uherském Hradišti (bydleli v Mařaticích) a další léto (1923)
pak společně strávili v nekončících diskuzích ve Vsetíně. Další dva měsíce pak
maloval na Slovensku (září a říjen strávil na Oravě), od listopadu toho roku
se již trvale usadil na Vsetínsku. Významný byl pro něj pobyt v Paříži v květnu
a červnu 1927. Mimo jiné se zde osobně poznal s P. Picassem, ale na jeho tvorbu
to nemělo bezprostřední vliv.
V srpnu 1931 uzavřel po několikaleté známosti sňatek s učitelkou Drahomírou
Hlavinkovou, která mu byla obětavou pomocnicí a po jeho smrti také ochránkyní
jeho uměleckého odkazu. Miloš Boria zemřel ve Vsetíně na tuberkulózu plic, ale
vlastně na následky seloživotního strádání., 16. července 1937 ve věku čtyřiceti
jedna let. A tak už navždy zůstal mezi horami, které ho kdysi tak okouzlily,
které mu však příliš štěstí nedopřály.
Tvorbu Miloše Borii lze, byť poněkud nepřesně, rozdělit do tří etap. Pomíjíme
tím ovšem jeho malířské pokusy z doby před válkou, v nichž můžeme pozorovat
vliv tvorby Joži Uprky a Hanuše Schwaigra. V první etapě se postupně vymanil
z vlivu Akademie a při plném respektování motivu usiloval o malířsky úsporný
výraz. Ve snaze o dosažení jasného výtvarného řádu dospěl k vrcholu své neoklasicisní
periody v krajinách a zátiších z roku 1926.
Po návratu z Paříže došlo k uvolnění a dynamizaci jeho malířského rukopisu,
radikálnější závěry ze svých poznatků však vyvodil až v roce 1928, kdy se začal
zabývat problematikou geometrické abstrakce a v kompozicích používat prvků formálně
vycházejících z kubistického tvarosloví, které byly transformovány poetikou
soudobé české kultury.
V třetí priodě své tvorby se Miloš Boria přiklonil k surrealistické estetice,
i když mu jeho racionální povaha nedovolila akceptovat psychický automatismus
surrealistických dogmatiků. jeho kompozice z barev a tvarů, nezřídka v přesně
definovaných formách, ukazují, že jde o nový kvalitativní stupeň jeho tvorby.
Přejít do další etapy mu už nebylo dopřáno. Snaha o syntézu, o překonání
vlastního uměleckého vývoje a vakroční novým směrem, je doložena vlastně jen
jedním obrzem (Akt v ateliéru), který však už nestačil dokončit.
I když čas již uhladil rozpor mezi Boriovým osobitě novátorským výtvarným
názorem a soudobou estetikou, působí dosud, šest desetiletí po umělcově smrti,
překvapivě moderně. S obtížemi by se prosazoval v metropoli, avšak v provinčních
podmínkách, v nichž vládla estetika generace Národního divadla, nemohl nalézt
ádné pochopení. Navíc je většina jeho díla v soukromé sbírce a kromě několika
jeho prací ve stálých expozicích hodonínské a zlínské galerie lze komorní soubor
Boriových obrazů a kreseb vidět ve vsetínském zámku.
© TEXTY
|
|