|
|
TEXTY č. 2 (LÉTO 1996)
RECENZE
Dalibor Malina: Milan
Kundera v Čechách chybí
Pavel Kotrla: Poetický nářez
Ladislav Štěpánek:
Archeologové, archeologie a současnost
Tomáš Mikuláštík: Pozapomenutý
Miloš Boria
Dalibor
Malina: Milan Kundera v Čechách chybí
Už se musíme smíří s tím, že kontext psaní a uvažování Milana Kundery
je více francouzský, evropský a světový než národní - český či česko -
slovenský. Někdejší pachuť komplexů malého národa jako stín překrývající
projevy spisovatelů Kunderovy generace zcela vyprchala a sám Milan Kundera
je tady jako autor, o němž se ví a mluví, autor, který spoluvytváří stále
přitažlivé literární prostředí Paříže. Má potřebný nadhled, nechybí mu
velkorysost, je vybaven věděním a moudrostí, což mu dovoluje stát stranou
diskusí mimo věci podstatné a pro spisovatelovu práci klíčové. Velkým
tématem je mu román, zvláště pak román evropský.
Kunderovo myšlení o románu shrnují eseje vydané v Umění románu (Paříž,
Gallimard 1986) a Zrazených testamentech (tamtéž, 1993). Obě knížky esejů
vyšly znovu v r. 1995 v Gallimardově sympatické řadě Folio. Autorův příslovečný
důraz na významovou a jazykovou přesnost, na pečlivou autorizaci překladů
odsuzuje francouzštiny neznalé zájemce o jeho tvorbu do rolí možná už
doživotních čekatelů. Myšlenky Kunderových esejů, s výjimkou dvou úplných
textů, které zveřejnily Literární noviny, sporadicky zaznívají v textech
našich kritiků, recenzentů a literárních vědců.
Zcela mimořádné místo má v Umění románu text nazvaný Sedmdesát tři slova,
esej, resp. slovník slov-klíčů k románům Milana Kundery. Vznikl z nápadu,
touhy po hře, kterou inspiroval, jak autor v předmluvě připomíná, Pierre
Nora, přítel, ředitel revue Le Debat. Chtěl tak zklidnit Kunderovo rozčarování
nad prvními výsledky překladů jeho románů do cizích jazyků, včetně francouzštiny.
Slovník je rezulátem významné oblasti Kunderova života, kterou motivovala
potřeba "udělat konečně pořádek v cizích vydáních mých knih". Hesla jako
Smích, Zapomnění, Pomalost, Domov (srov. názvy románů: Žert, Kniha smíchu
a zapomnění, Život je jinde, Pomalost), ale i Československo a Sovětský
tvoří rastr zakládající neobyčejnou konzistenci Kunderova myšlení o románu,
ale zejména duchovní esenci jeho románové tvorby. Jsou to zcela nezbytné
informace pro ty, kteří o Kunderovi chtějí uvažovat a jeho myšlení rozumět.
Navíc, vynikající čtenářský zážitek. Co zbývá? Konstatovat, že Kundera
české literatuře a českému myšlení o literatuře velmi,velmi chybí.
Pavel Kotrla: Poetický nářez
Ewald Murrer: SITUACE
V pořadí čtvrtou básnickou knihu Ewalda Murrera, s názvem Situace, vydalo
ke konci roku 1995 Krásné nakladatelství. Sbírka je rozdělena do čtyř
oddílů: Únava a snění, Spánek a sen, Usnutí a probuzení, Sny a skutečnost.
V názvech všech těchto oddílů se vyskytuje slovo sen. A není tam jistě
náhodou, protože opar snu jako lehký závoj, který vše přikrývá, aby smazal
ostré hrany a znejasnil souvztažnosti, nás doprovází po celou dobu čtení.
Murrer se zde představuje jako autor drobných lyrických útvarů, v jejichž
prostoru je nucen k co nejúspornějšímu a nejpřesnějšímu jazykovému
vyjádření. V mnohém se přibližuje poezii Jana Skácela nebo Oldřicha Mikuláška,
kterého vzdáleně připomene Murrerův cyklus čtyř rozhovorů v závěrečném
oddílu sbírky.
I v tomto cyklu, tak jako v celé sbírce, vstupují do vzájemných vztahů
sen a skutečnost, nebo chcete-li: možné a neskutečné. Ale konflikt mezi
těmito dvěma skutečnostmi nevede ke kontrastu, jeho výsledkem je
vzájemná symbióza
Snové vidění umožňuje Murrerovi zastavit běh básně v jednom jediném okamžiku
a nechat tak vše ustrnout v bodě, ve kterém je obraz nejživější a nejpřitažlivější.
A to proto, že jeho tajemství zůstává nedopovězeno a neodhaleno.
Augustin SKÝPALA: MĚSTO MŮJ GETSEMANSKÝ SAD
Výbor z poezie valašského rodáka z Jarcové, který k jeho 75. výročí narození
vydalo nakladatelství Sfinga, přináší veskrze tradiční verše. Nikoho neurazí,
nikoho nepobouří. Zde malá ukázka.
JÍZDA NA OSLU
To myslíte že vás s ním někam pustí
pokřikuje sousedka
když mne ráno vidí odjíždět
do práce na oslu
Jak jste naivní
odpovídám nedvojsmyslně
když se domníváte
že by do úřadu nepustili osla
Petr Hruška: OBÝVACÍ NEPOKOJE
Výrazná prvotina ostravského básníka, kterou taktéž vydalo nakladatelství
Sfinga, dokonce za podpory ministerstva kultury.
Chcete-li se pokochat dokonalými záznamy z života mezi velkoměstskými
zdmi, je to kniha pro vás! Strohý jazyk, neotřelá invence. Není divu,
že se Hruškova poezie líbí i Ivanu Wernischovi. A ten bývá málokdy spokojen
se stavem současné poezie!
Věra Jirousová: CO JE TU, CO TU NENÍ
Tato méně známá autorka se kdysi hlásila k undergroundu. Zda je tomu
tak i dnes, nevím. Ale talentu Jirousové si povšiml i profesor Václav
Černý.
Ve výboru z více než třicetileté tvorby (nakl. TORST) se máte možnost
seznámit se skrytou tváří undergroundu. Jeho spirituálnost a návaznost
na tradice znovuobjevované Reynkovy poezie vás možná překvapí.
Lubor Kasal: Hlodavci hladovci
Máte rádi erotiku v poezii? Pak neváhejte, šéfredaktor obtýdeníku
Tvar Lubor Kasal taky.
Božena Správcová: VÝMLUVA
Koupili jste si Kasala a Správcovou, ne? Potom o mnoho přicházíte. To
nevíte, že ti dva jsou redakční kolegové? Honem se vraťte a buď ji odcizte
nebo přinejhorším kupte. Když ne kvůli obsahu, tak kvůli typografické
úpravě nové ediční řady poezie Českého spisovatele, kde vyšla.
SLOVENSKÉ OKÉNKO
Návaznost na Borghese, Cortázara, Londonova Tuláka po hvězdách,
magický realismus, nečekané zvraty, neobjasněná tajemství, záhady: to
je to co čeká na čtenáře v osmnácti krátkých povídkách prvotiny Pavola
Rankova S odstupom času.
Ale nudy se bát nemusíte, čeká vás zábava živená fantazií autora,
která místy přejde v černý humor, v hru s časem, v líčení podivných vášní
číhajících v každém z nás nebo v narcismus silnější než touha po přežití.
Pavol Rankov vás zcela jistě zaujme svou nápaditostí. Zcela jistě
nikomu přečtení této knihy neublíží, i když se vám může stát, že zakusíte
pocit: tohle jsem už někde četl. Ale když je to napsáno tak čtivě.
Ladislav
Štěpánek: ARCHEOLOGOVÉ, ARCHEOLOGIE A SOUČASNOST
"Lidé už nemají čas, aby něco poznávali. Kupují u obchodníků věci úplně
hotové."
ANTOINE DE SAINT-EXUPÉRY
Médiem archeologického zkoumání není písmo jako v historii: archeolog
se ptá věcí. Minulost odhalovaná hmotnými prameny ještě donedávna neexistovala.
Archeologie dodává tradiční historii zcela novou dimenzi. Materiální kultura
vypovídá nejen o životě elity, ale také o širokých vrstvách obyvatelstva.
V tomto aspektu je archeologie “kunsthistorií všedního dne”. Tento přístup
umožňuje vhled do procesů, o kterých psaná historie mlčí. Archeologie
tak má co říci - díky důrazu - i v období písemných zpráv.
Než archeolog sáhne po štětečku, aby na své dlani nechal promluvit
dávno zasuté vzpomínky, musí odstranit často celé kopce hlinitého příkrovu
času. Z té dlaně se znovu rozbíhají silokřivky a on v jejich ohybech nachází
své vlastní utváření. Z nepatrných stop po odštěpcích na těle kamenného
nástroje sleduje směr a intenzitu úderů dávno minulých. Od rekonstrukce
technologie výroby vede cesta k myšlenkám skrytým v artefaktu. Pravěké
hroby, způsob pohřbu, jejich výbava - milodary jsou nejen základním pramenem
pro postižení duchovního života tehdejších rodů. Jehlice - jejich poloha
v určitých místech hrobu - jsou jediným dokladem šatu, který kdysi spínaly.
O jeho barvách se můžeme nepřímo poučit z barevného pojetí předmětů z
trvanlivějších materiálů - “archeologie nenalezeného”. Tvarování hlavice
jehlice, kterou může jemnější výzdoba tektonicky podtrhnout anebo nevázaně
překročit; takové prvky, jež mají spolu s ostatními současně užívanými
artefakty společné rysy, svědčí o stylu skupiny lidí žijících v témže
čase a prostoru. Stejně jako pozdější “velké” styly historického období
jsou výrazem vidění světa - prožívání skutečnosti.
Keramické nádoby byly a jsou křehkým zbožím. Snadno se rozbijí,
ale mají tu důležitou vlastnost, že ve střepu jsou jedním z nejtrvanlivějších
materiálů. Neustálá potřeba opakované výroby vtiskla do tvarů a výzdoby
“informace” o vývoji a změnách. Keramika je z těchto důvodů jakýmsi“Brailovým
písmem archeologie”.Keltská zlatá mince uchovala svět neznámého umělce.
A přece tak blízkého, jako by k nám pozvedal dlaň se svou mincí. Kolik
očí vnímalo pohlazením sdělení jejího autora? Který muž viděl ve tváři
a pohybu hlavy keltské ženy radost ze šperku směněného za tuto minci?
Dnešní archeologie hledá svou tvář. Konstituuje se obor, jež se v
jednom směru inspiruje původním posláním vědy jako nástroje lidské orientace
ve světě. Má-li se člověk vyznat ve své situaci, vědět, s čím může počítat,
musí být věda především srozumitelná a vyjasňovat problémy, jejichž řešená
má pro člověka životní význam. Lidé v každé době směřovali do minulosti
otázky, které byly důležité pro jejich současnost. Dnes už je zřejmé,
že zachycení věci v době jejího zrodu, proměn, jejího stávání se je pouze
jednou z mnoha možných tváří skutečnosti - jednou z jazykových her, řečeno
s Wittgensteinem. Nikoli tedy jedinou, totalizující, jak si nárokuje historismus,
snažící se univerzálně zahrnout do svého metapříběhu - v horším případě
i násilně - všechny rozmanité, bezejmenné příběhy.
Co mohou říci data získaná z archeologických pramenů současnému
člověku postrádajícímu orientaci ve světě rozkolísaných hodnot? Jistě
nemá smysl zdůrazňovat, jakou část historie lidstva odhaluje archeologie
a co vše se během této doby odehrálo. Příběh archeologie - příběh člověka
odkrývaný archeologickými prameny - tříbí lidský smysl pro hloubku času,
proporce, pohyb, organicitu, lidské směřování, ale nechce mlčet též o
nejednoznačných proměnách, přetržkách, prázdných místech. Dává možnost
nahlédnout jednu z perspektiv, z níž se nazírá současnost, neboť plošné
vidění skutečnosti, člověka znamená nevidět nic - být člunem bezmocně
zmítaným vlnami.
Archeolog očistěním střípku rekonstruované mozaiky pravěkých událostí
tvoří svůj příběh. Archeologie opakováním našeho příběhu spoluvytváří
horizont našich možností; osudy dávných kultur nastavují současnému člověku
zrcadlo, v němž má možnost sledovat své vlastní pohyby, počínání. Možnost
vykročit z horizontu zkušeností bez slz dětských očí. Archeolog se ptá
věcí a doplňme - hledá člověka.
Tomáš Mikuláštík:
Pozapomenutý Miloš Boria
"A tam v těch horách na Vsetíně, tam musí být teď krásně. Hory, moje
hory! Proč jsem tam byl jenom hostem."
(Dopis Miloše Borii bratrovi JUDr. Antonínovi Boriovi do Olomouce,
odeslán z Uherského Hradiště 23. 9. 1915.)
Před sto lety, 4. dubna 1896, se v Uherském Hradišti narodil v
rodině obuvníka a městského sluhy Františka Borii syn, v pořadí šesté
dítě, a byl pokřtěn Miloslav Fortunát. Už o dva roky dříve zemřel jeho
devatenáctiletý bratr na tuberkulózu a roli otcovského přítele a důvěrníka,
opory v životních úzkostech i finančních těžkostech, zastával pak po celý
život o patnáct let starší bratr Antonín. Snad jen vytušil, že onen zasněný
chlapec, vyrůstající mezi dospělými, sourozenci a starými rodiči, zvolí
časem tak pochybnou a obtížnou životní dráhu. Nebyl úspěšný na gymnáziu,
nedařilo se mu příliš ani na obchodní škole, kam později přešel. To už
se však schylovalo k válce, která změnila svět i Milošův osud. V prosinci
1915 byl povolán do vojenské služby a po krátkém výcviku byl v dubnu následujícího
roku odvelen na ruskou frontu. Měl relativně štěstí - byl pouze raněn
a padl do zajetí. Po zotavení se dostal na Kavkaz a byl přijat do rodiny
knížete Nadarešvilliho. S jeho synem byl dokonce krátkou dobu na charkovském
uměleckém učilišti.
Po návratu domů se dozvěděl, že mu v roce 1917 zemřel otec (matka
zesnula již před válkou). Vydal se tedy do Prahy, téměř bez prostředků,
jen se skromnou podporou svého bratra Antonína, aby studoval malířství.
Od ledna do září 1919 navštěvoval soukromé malířské ateliéry, od října
1919 do února 1922 studoval na Akademii výtvarných umění. Navštěvoval
ateliér Jana Zrzavého, studoval díla sterých mistrů a byl zasažen i tvorbou
Josefa Čapka. Se svým přítelem, srbským malířem Milanem Konjovičem, navštívil
v březnu a dubnu 1922 Vídeň, v létě pak spolu malovali v Uherském Hradišti
(bydleli v Mařaticích) a další léto (1923) pak společně strávili v nekončících
diskuzích ve Vsetíně. Další dva měsíce pak maloval na Slovensku (září
a říjen strávil na Oravě), od listopadu toho roku se již trvale usadil
na Vsetínsku. Významný byl pro něj pobyt v Paříži v květnu a červnu 1927.
Mimo jiné se zde osobně poznal s P. Picassem, ale na jeho tvorbu to nemělo
bezprostřední vliv.
V srpnu 1931 uzavřel po několikaleté známosti sňatek s učitelkou
Drahomírou Hlavinkovou, která mu byla obětavou pomocnicí a po jeho smrti
také ochránkyní jeho uměleckého odkazu. Miloš Boria zemřel ve Vsetíně
na tuberkulózu plic, ale vlastně na následky seloživotního strádání.,
16. července 1937 ve věku čtyřiceti jedna let. A tak už navždy zůstal
mezi horami, které ho kdysi tak okouzlily, které mu však příliš štěstí
nedopřály.
Tvorbu Miloše Borii lze, byť poněkud nepřesně, rozdělit do tří etap.
Pomíjíme tím ovšem jeho malířské pokusy z doby před válkou, v nichž můžeme
pozorovat vliv tvorby Joži Uprky a Hanuše Schwaigra. V první etapě se
postupně vymanil z vlivu Akademie a při plném respektování motivu usiloval
o malířsky úsporný výraz. Ve snaze o dosažení jasného výtvarného řádu
dospěl k vrcholu své neoklasicisní periody v krajinách a zátiších z roku
1926.
Po návratu z Paříže došlo k uvolnění a dynamizaci jeho malířského
rukopisu, radikálnější závěry ze svých poznatků však vyvodil až v roce
1928, kdy se začal zabývat problematikou geometrické abstrakce a v kompozicích
používat prvků formálně vycházejících z kubistického tvarosloví, které
byly transformovány poetikou soudobé české kultury.
V třetí priodě své tvorby se Miloš Boria přiklonil k surrealistické
estetice, i když mu jeho racionální povaha nedovolila akceptovat psychický
automatismus surrealistických dogmatiků. jeho kompozice z barev a tvarů,
nezřídka v přesně definovaných formách, ukazují, že jde o nový kvalitativní
stupeň jeho tvorby.
Přejít do další etapy mu už nebylo dopřáno. Snaha o syntézu, o překonání
vlastního uměleckého vývoje a vakroční novým směrem, je doložena vlastně
jen jedním obrzem (Akt v ateliéru), který však už nestačil dokončit.
I když čas již uhladil rozpor mezi Boriovým osobitě novátorským
výtvarným názorem a soudobou estetikou, působí dosud, šest desetiletí
po umělcově smrti, překvapivě moderně. S obtížemi by se prosazoval v metropoli,
avšak v provinčních podmínkách, v nichž vládla estetika generace Národního
divadla, nemohl nalézt ádné pochopení. Navíc je většina jeho díla v soukromé
sbírce a kromě několika jeho prací ve stálých expozicích hodonínské a
zlínské galerie lze komorní soubor Boriových obrazů a kreseb vidět ve
vsetínském zámku.
© Texty
|
|