|
|
TEXTY č. 9 (JARO 1998)
RECENZE
Jana Pátková:
Osamocený člověk v krajině slov
Mojmír Trávníček:
Chvála literární teorie
Jiří Hrabal:
NARCISTICKÁ SPOLEČNOST
Jana Pátková:
Osamocený člověk v krajině slov
“Niekedy je človek najmenej
osamelý, keď je sám.”
(Identita v kríze, str. 17)
Když vstoupil do literatury Ján Johanides, mluvilo se o výrazné osobnosti,
kterou vydala tzv. generace 56. S odstupem času lze právem pochybovat
o opodstatněnosti jednotícího názvu „generace“. Především Johanidesovy
prózy dokazují nesourodost literárních východisek a existenciální zkušenosti
těchto mladých absolventů bratislavské filozofické fakulty (vedle Jána
Johanidese také Anton Hykisch, Jaroslava Blažková...).
Cesta, kterou Johanides urazil – od prvotiny
Súkromie /1963/ až po knihu příznačně nazvanou Identita v kríze /1996/
– přesvědčuje čtenáře o tom, že autor patří k spisovatelům píšícím po
celý život jednu knihu. Ostatně už jeho prvotina je poznamenána silným
prožitkem existenciální nejistoty a krizí vlastní totožnosti.
„Identita v kríze“ představuje soubor dosud knižně
nepublikovaných esejí a rozhovorů z let 1992 až 1996. Johanides je zde
poprvé kompaktněji prezentován jako teoretik dějin umění a estetiky. Byl
by však omyl považovat Johanidesovy teoretické úvahy za další rozměr jeho
spisovatelské činnosti. Do jeho esejistiky (jak dokazuje především esej
Rembrandt a zázračné Aladinove lampy) proniká fabulující rukopis zkušeného
prozaika; jeho povídky a novely jsou zase prosyceny dominantním motivem
očí, tedy pohledem teoretika dějin umění. Nemusím zřejmě připomínat, že
daný přístup autorovi umožňuje přibližovat se k látce z několika zorných
úhlů pohledu a pronikat až k detailu.
Z fiktivního světa téměř všech Johanidesových próz vystupuje postava osamělého
člověka hledajícího blízkou osobu, jež by mu pomohla vyprostit se
z vlastní samoty. Prožitek osamocení mezi lidmi a neschopnost komunikovat
se staly v Johanidesových textech zdrojem existenciálního odcizení. Návrat
k sobě samému vede tedy zákonitě, nikoli paradoxně, skrze samotu ticha.
K tomuto závěru dochází nejen Johanides–prozaik, ale i Johanides–teoretik:
„Bojím sa príšerne jednej veci: že náš spisovateľ stratí pre seba svoju
kocku ticha, mnohosten ticha, ktorý musí byť okolo neho, aby mohol meditovať,
aby mohol problémy preberať z viacerých uhlov, aby mohol nájsť ohnisko
názorov.“ (Identita v kríze, str. 19 - 20).
Čtenáři se ovšem nemusí obávat toho, že by Ján Johanides ztratil prostor
této tvůrčí samoty. Naopak můžeme věřit v Johanidesovu schopnost neustále
proměňovat „mnohosten ticha“ v komunikaci se čtenářem.
Mojmír Trávníček:
Chvála literární teorie
Psal jsem v recenzních črtách pro Texty naposled o pohádkách, předtím
o překladech básní i o překladech básní
i o básnickém díle, o fejetonech... Dnes mám na stole knížku nebeletristickou,
dokonce teoretickou: literární vědec František Všetička vydal v olomoucké
Votobii soubor studií Podoby prózy. Titul je neutrální, ale vymezující
podtitul říká natruc požadavkům komerční přitažlivosti zřetelně už na
obálce: „O kompoziční výstavbě české prózy dvacátých let 20. století“.
To zní skoro jako varování pro nezasvěceného bezelstného čtenáře, jako
odrazující signál pro onoho legendárního „prostého čtenáře“, o němž každý
ví, kdekdo s jeho existencí kalkuluje, ale nikdy ho nikdo neviděl. A který
podle obecného mínění nemiluje teorii.
Všechny Všetičkovy knížky o kompozici literárních děl – je jich celá řada,
např. Stavby prózy, 1992; Stavba básně, 1994 – řadím ve svém soukromém
třídění mezi literaturu dobrodružnou. Jde totiž vždy o dobrodružství,
umožní-li či usnadní někdo poodhalit taje umělecké tvorby, dokáže-li abstrahovat
z textu zákonitosti, které spoluvytvářejí jeho kouzlo a specifickou sugesci.
Dobrodružství přece spočívá v ohrožení tajemstvím (nebo tajemným) a v
jeho překonání. Nezkušený čtenář (onen pomyslný nepřítel teoretizování)
by se mohl obávat, že jde o počínání riskantní, jako by dobrodružné hledání
řádu tvorby ohrožovalo její tajemství. Naopak: znalost receptury přece
nelikviduje chuť pokrmu. Ale nejen to: dráždivé tajemství umění i úspěšnému
analytikovi uniká do hlubších a hlubších sfér a odolává sebekrutější vivisekci
– je-li opravdu uměním. (A na mršinu neumění není zapotřebí nástrojů analýzy.)
Je sympatická umanutost, s jakou Fr. Všetička znovu a znovu prosazuje
pozornost svému oboru; jak houževnatě zdůrazňuje význam kompoziční výstavby
v celkové struktuře všech prvků vytvářejících text uměleckého díla. Jeho
průzkumné práce jsou průkopnické a podstatně přispívají v propracování
tohoto zanedbávaného úseku poetiky. Ve výkladech v hodinách literatury
na středních školách se kompozici literárního díla věnovala zpravidla
jen povrchní a okrajová pozornost, ačkoliv není pochyb, že by několik
živých a názorných příkladů bylo s to vznítit větší zájem o poezii, prózu
i drama, než stereotypní výklady odiózních „básnických ozdob“, které musely
přetrpět generace studentů. Dobývala se zpravidla odpověď na otázku, co
chtěl básník říci; méně se zaměřovala pozornost ke zkoumání toho, jak
to řekl a proč. Ve Všetičkových kapitolách si tyto mezery školní výuky
můžeme doplnit nejen prospěšně, nýbrž i zajímavě a poutavě.
V rozborech kompoziční výstavby nejrůznějších žánrů (od novinového sloupku
a fejetonu přes romaneta, prózu pro děti, soudničky, reportáže, povídky
až po románovou epopej) se mimochodem lze něco dovědět i o tom, jak se
mění smysl a význam oněch pověstných „básnických ozdob“ jejich kompozičním
začleněním v textu. A autoři, o jejichž dílech se pojednává, nejsou ledajací:
B. Benešová, Čapkové, K. Horký, A. Jirásek, L. Klíma, F. Langer, R. Těsnohlídek,
V. Vančura ad.
Všetička vykonal v literární teorii hodně pro utřídění a ujasnění pojmosloví
svého předmětu. Každému souboru studií předesílá obsáhlou kapitolu s výkladem
odborné terminologie, kterou namnoze sám vytvořil, či vymezil. Celý jeho
přehledný systém si přirozeně osvojí jen odborníci, ale autor má na paměti
i pohodlí méně kvalifikovaného čtenáře; i teoretický pojmoslovný výklad
je obecně srozumitelný a přístupný – nepoužívá strnule vědecké hantýrky
nesrozumitelné laickému čtenáři – a samy analýzy jednotlivých děl jsou
při vší strohé věcnosti komponovány se zřetelem na nejširší okruh zájemců.
Jsou-li často polemicky zaměřeny proti některým tradovaným názorům (jen
namátkou: T. Vodička a O. Králík ve vztahu ke K. Čapkovi, Benjamin Jedlička
a kompozice Koptova románu, atd.), jde už více než jen a jen o kompoziční
výstavbu. Přesah do oblastí literární kritiky a historie vnáší do Všetičkových
kapitol nový rozměr a rozšiřuje jejich perspektivu; i když je polemika
vedena až pedanticky věcně a bez osobního zahrocení, je samosebou osvěžujícím
prvkem.
Trocha teorie nikoho nezabije; a ujišťuji, že čtenář, kterého neodradí
teoretické vymezení obsahu a terminologie zpočátku neznámá, potěší se
stejně jako nad knihou Všetičkových fejetonů nebo nad jeho arbesovským
románem.
Jiří Hrabal:
NARCISTICKÁ SPOLEČNOST (podle G. Lipovetského)
Sociální filosof a brilantní esejista Gilles Lipovetsky vynikl svými
výstižnými analýzami éry, která bývá nazývána jako doba postmoderní. Jeho
diagnóza západoevropské společnosti sedmdesátých let by mohla být v mnohém
a s úspěchem aplikována na českou společnost teprve nadcházejících dní.
Lipovetsky ohlašuje novou etapu v historii západního individualismu, hovoří
o „globální sociologické mutaci“. Ve společnosti se objevují nové cíle,
postoje a hodnoty. Hledá se nový směr, nové modality sociálního uspořádání.
Do popředí se dostává seberealizace jedince, rozvíjení a zároveň respektování
jeho zvláštností a osobitostí. Člověk začíná bořit pevná pravidla, vymykat
se ustáleným zvyklostem, přestává dodržovat „závazné“ mravní imperativy.
Individuální zájmy se již nadále nemají podřizovat „racionálním” nárokům
kolektivu. Dochází k významné expanzi soukromého prostoru na úkor velkých
sociálních idejí, mizí zaujetí pro sféru politickou ve prospěch hledání
vlastní identity, sebezaujetí a vyznávání hédonistických hodnot.
Socializace postavená na disciplině a univerzalitě ustupuje socializaci
založené na minimálním omezování jedince. Vzniká flexibilní společnost
(vyznačující se uvolněností mravů, nadměrnou informovaností, nezávaznou
sexualitou), která boří veškerá tabu, odmítá idoly, rozvolňuje normy umění
a kritéria pravdy. Je to doba bez manifestů a revolucí, nechce dobývat
ve jménu Rozumu a Pokroku, oprostila se od vědeckého optimismu. Sama sobě
se nejeví nikterak samospasitelná. Vládne v ní dojem neustálého stereotypu,
„přešlapování na místě“, prázdnoty, masové lhostejnosti. Není však ani
nijak apokalyptická, dokonce se vytrácí pocity existenciální úzkosti,
počet sebevražd statisticky klesá. Svět je bez Boha, ale „všem je to fuk“.
Tento proces, jímž se utváří nová společnost s novými vztahy a vazbami,
nazývá Lipovetsky procesem personalizace. Je jím odstraňováno vše transcendentní
ve prospěch aktuálního, subjektivního, postrádajícího cíle a smyslu. „Procesem
personalizace se individualismus mění v to, co po vzoru amerických sociologů
nazývám narcismem“, píše Lipovetsky ve své Éře prázdnoty (Prostor 1998).
Symbolem postmoderní společnosti se tak stává bájná postava Narcise. Narcismus
se vyznačuje přehlížením věcí veřejných, příklonem k čistě subjektivním
problémům. Velmi výstižně zachytil tuto epochu ve svých filmech Woody
Allen, jak uvádí Lipovetsky. Narcismus je vyprovokován psychoanalytickou
inflací. Psychoanalýza se stává novým masovým étosem. Nebývale se rozmáhají
různé transcendentní meditace, jóga, zen aj. Poznat sebe sama je
důležitější než uznat druhého. Hned po odhlédnutí od rozlišení na Já a
Jiný se však objevuje další jinakost: vědomí a podvědomí. Lipovetsky se
domnívá, že je zřejmě třeba nějakého rozlišení, má-li docházet k socializaci.
Naopak protiklad duše a těla vymizel. Tělo už není vnímáno jako něco zavrženíhodného
ani jako res extensa, ale jako jednota vnímajícího a vnímaného (podle
Merleau-Pontyho). O tělo je pečováno s nadměrnou pozorností a úzkostlivostí
o zdraví a dobrý vzhled.
Člověk svým neustálým sebeanalyzováním a sebeinterpretováním zapříčiňuje
ztrátu své vlastní identity. Společenské role již nejsou tak jasně definované,
sociální jinakosti se rozplývají. Není snadno vymezitelné postavení civilizovaného
člověka, barbara, blázna, ženy... Namísto vnější determinace se v uspořádání
společenského života uplatňuje proces personalizace.
Výhoda člověka - narcise spočívá
v jeho obtížné masové mobilizaci. Je natolik zaujat sám sebou a natolik
apatický, že jen těžko podlehne svůdné myšlence jakéhokoli ideologického
vůdce či náboženského fundamentalisty.
Své sociální vztahy omezuje jen na kontakty s velmi úzce profilovanými
zájmovými mikroskupinami (sdružení bulimiků apod.), touží sdílet jen stejné
starosti, které trápí jeho samého. Formují se tak vlastně malá společenství
lidí, kteří se vzájemně podobají a vzniká tak cosi jako kolektivní narcismus.
V souvislosti s postmoderním „mizením podstat“ bychom mohli hovořit o
potřebě komunikace mezi lidmi spíše pro pocit sounáležitosti a pro vytváření
sociálních vazeb než pro samotné předání informací.
„Současný narcismus vznikl za pozoruhodného nedostatku tragického nihilismu“,
tvrdí Lipovetsky. Navzdory např. ekologickému katastrofismu člověk zůstává
apatickým. Jeho povrchní citlivost smíšenou s hlubokou lhostejností ke
světu Lipovetsky vysvětluje „nadprahovou“ informovaností a obrovskou rychlostí
a proměnlivostí různorodých sdělení, jimiž je člověk (redukován na “televizního
diváka” - je současně vzrušený i lhostejný) zahlcen, což emoční prožívání
nutně nemůže absorbovat.
Bude zajisté velmi zajímavé sledovat, zdali se diagnóza Gillese Lipovetského
naplní i v našem středoevropském prostoru. Nepochybně jisté tendence se
dají vypozorovat již nyní.
© Texty
|
|