|
|
TEXTY č. 28 (ZIMA 2002-03)
RECENZE
Pavel Kotrla: Poezie důvěrná
Jakub Grombíř: Kdo začal válku?
Jakub Chrobák: O slivovici poučením i příběhem.
Jaroslav Balvín: Přebohaté hodinky pradědečka Emila
Pavel Kotrla: Poezie důvěrná
Když
jsem se před několika lety krátce pozastavoval nad prvotinou Petra Hrušky,
bylo již tehdy patrné, že mám před sebou knihu, která představuje jeden
z nejvýraznějších debutů své doby. Hruška do literatury, tedy té knižní,
vstupoval ve svých třiceti letech, což je u básníků spíše pozdě, než brzy.
Čekání se však vyplatilo autorovi i čtenářům, a tak již první kniha Obývací
nepokoje přinesla osobitý úhel pohledu na svět, který se v jeho následující
básnické knize Července spíše prohlubuje a proměňuje jen nepatrně.
Ostatně nejinak je tomu i v jeho dosud poslední, v pořadí třetí, sbírce
Vždycky se ty dveře zavíraly (Host 2002).
Opět se pohybujeme ve světě, který je nám blízký svými známými konturami
a obyčejnými věcmi. Ale přesto vstupujeme do cizí, dosud neprobádané krajiny.
I obnažované soukromí zůstává zastřeno rouškou nepoznatelného a jenom
tušeného. Buďme rádi aspoň za tu škvíru, kterou je nám do něj dovoleno
nakouknout.
Rozeznáváme v tomto průzoru i nám důvěrně známé detaily a věci svou známostí
přitažlivé. Stejně jsme však znovu a znovu překvapováni jejich jiným uspořádáním.
My, čtenáři, stojíme totiž u dveří, které se vždycky zavírají, neboť jsou
to dveře od doma. Upřímnost a důvěra, se kterou nás básník vpouští
do svého světa zůstává nadále stejně udivující. Vstupujeme do problémů,
malých strachů, obav, ale i radostí. Prostě do světa, který se většinou
ukrývá v intimitě, za zavřenými dveřmi, v soukromém prostoru odděleném
od okolí, od veřejného. Petr Hruška ve svých až gnómických verších tento
prostor obnažuje v celé jeho syrovosti, se slastmi i obtížemi denního
žití.
Přirozenost s kterou tak činí, v této knize i ve sbírkách předchozích,
považuji za jeden z výrazných kladů jeho poezie. Verše jsou plně
ukotveny v realitě každodenního žití a do těchto chvil jsou zasazeny obrazy
plné poetična. Nečekaně, kontrastně. Je málo autorů mezi současnými básníky,
kteří něco podobného dovedou s prostotou sobě vlastní, bez patosu, přesto
však s poetickou jiskrou, ze které zamrazí. Osobně si do této řady, mému
srdci blízkých básníků, dovoluji řadit např. Vojtěcha Kučeru, básníka
podobně úsporného výrazu a ve způsobů vidění i lecčems blízkého Hruškově
poetice.
Petru Hruškovi jeho poezii jednoduše věříme. Je to chlapská poezie, je
to poezie chlapa, a to že se ve značné míře jedná o básně milostné, tuto
skutečnost jenom podtrhuje. Důvěrnost a důvěryhodnost: to byly pocity,
které mne doprovázely při četbě této sbírky. A měl jsem z toho radost.
Sice by se dalo sbírce tu a tam něco vytknout, ale vesměs by to byly
jenom připomínky pramenící z toho, že jaksi podvědomě byla naplněna má
očekávání a představa o tom, kudy se bude Hruškova poezie ubírat. A tak
trošku chybělo překvapení z neznámého. Přesto však do jeho poezie vstoupila
jedna novinka, a tou je přítomnost básní v próze, organicky včleněných
do kompozice knihy. Celkově tak přibylo příběhovosti a v textech je patrný
posun k epičnosti. Jedno je však jisté, tato útlá sbírka prostě vyčnívá
ze současné básnické produkce.
Jakub Grombíř: Kdo začal válku?
Není pochyb o tom, že prestižní ceny, udělované ve filmovém světě, představují
dnes také značné politikum. Oscarové ocenění bosenského filmu Země
nikoho bylo proto částí kritiky přijato spíše jako úlitba kinematografii
mladého státu (a navíc amerického spojence), který se pozvolna vzpamatovává
z válečných hrůz. Divácký zážitek z tohoto filmu však znamená příjemné
překvapení a zároveň důkaz, že pozoruhodná kinematografie bývalé Jugoslávie
vydává plody i v současnosti. Je to film, který jedinečným způsobem spojuje
navýsost moderní filmovou řeč s poetickou krutostí starých balkánských
balad (Vuk Stefanovič Karadžič uvádí ve své sbírce srbského folklóru pěkný
dialog: Kdo ti vydloubl oči? – To bratr – Aha, proto tak hluboko!).
Film ukazuje balkánský konflikt z poněkud jiného úhlu, než bývá stereotypní
pohled: nikoli jako sérii sousedských masakrů, ale jako střetnutí pravidelných
armád s poněkud švejkovskými vojáky. Fronta je pevně stanovena a
vojáky tak pohlcuje typická armádní nuda – mimořádná situace tedy zprvu
představuje pro všechny příjemné zpestření, ale záhy se ukazuje, že narušuje
status quo více, než by bylo zdrávo. Absurdní situace, v níž jsou nepřátelé,
uvízlí v jednom zákopu, nuceni spolupracovat na záchraně holého života,
poněkud zpochybňuje černobílé vidění, v němž si libují političtí komentátoři.
Není jednoduché zabít člověka, s nímž jsme se před chvílí dělili o cigarety,
ovšem ještě daleko těžší je zastavit válečnou mašinérii, rozjetou jako
perpetuum mobile živící se nenávistí a předsudky. Mimořádně duchaplná
a vtipná konverzačka se tak může odehrávat i v zákopu, kdy se čekání na
smrt krátí diskusemi o společných známých (Bosna není zase tak velká...)
i o tom, která strana vlastně tu prokletou válku zavinila.
Evropa je zde nahlížena ve světle, které může poopravit leccos z jejích
sebeklamů: jako spolehlivý, rutinní dodavatel „odskočných min" a
zároveň dokonale lhostejných „mírových" jednotek. Nuda v kanceláři
velitele UNPROFOR by se dala krájet, voyeurismus novinářů překračuje veškeré
myslitelné hranice a morální kredit západní civilizace tváří v tvář muži
ležícímu na mině poněkud bledne. Z některých detailů až mrazí v zádech:
bosenský voják, jednající z našeho hlediska s barbarskou impulzivitou,
má pod uniformou tričko Rolling Stones – důkaz nesmyslnosti snah o vytvoření
globální vesnice, kde „pokročilejší" části automaticky zkultivují
ten zbytek, nebo poukaz na univerzálnost destruktivních pudů, které na
Západě jakžtakž kanalizují (aspoň prozatím) právě rockové hvězdy? Nabízí
se vzpomínka na doby zase ne tak vzdálené, kdy čeští turisté, jimž se
o členství v NATO ještě ani nesnilo, obdivovali v Jugoslávii bohatý výběr
západního spotřebního zboží.
Nadhled nad tématem je vzhledem ke krátké době uplynulé od války překvapivý,
nesetkáme se zde téměř s vlasteneckým patosem, jakkoli by byl za daných
okolností ospravedlnitelný. Tanovič pochopitelně zobrazuje konflikt z
bosenské strany, ve filmu najdeme i dosti ironickou scénu ze srbského
checkpointu, kde není nikdo schopen komunikovat s francouzskými vojáky
(což ovšem není až tak nepravděpodobné – v důsledku historického
vývoje srbská populace převažovala na venkově, takže se u ní nižší
průměrná úroveň vzdělání dá očekávat), na autorově odsudku války jako
takové to však nic nemění. Nejde ani tak o publicistické cvičení
na téma bosenské tragédie – těch už bylo hodně a žádné se k pravdě
ani nepřiblížilo – jako studie vražedných pudů, skrytých v každém příslušníku
druhu Homo sapiens a čekajících na šanci se projevit. Ačkoli rozum
se vzpírá, proti osudu je marno bojovat a příběh skončí nejhůře,
jak vlastně mohl. Stará pohřební píseň, která film uzavírá, je jen nostalgickou
vzpomínkou na doby, kdy i smrt v boji měla jakýsi řád a důstojnost,
kdy voják nebyl jen anonymním číslem, které nikomu nebude chybět, kdy
monopol na informace z bojiště neměli dokonale korektní profesionálové,
kdy ještě docela záleželo na tom, kdo válku vyhraje. Divák si tak nakonec
uvědomí, že všichni vlastně ležíme na mině, která může každým okamžikem
vybuchnout a nám nezbývá, než otupěle čekat.
Jakub Chrobák: O slivovici poučením i příběhem.
Udělala mi ta knížka radost. Je to příjemné občas si odskočit od vážných
témat literárních, existenciálních a kdoví jakých ještě k tématu
sice nikoli existenciálnímu, zato však metafyzickému, transcendentnímu,
nás všecky rodově (a po mnoho generací) přesahujícímu. Mluvím o knížce.
Jmenuje O slivovici.
Je to soubor povídání, příběhů, historek, naučných zpráv a občas skoro
kázání, které mají společné téma a tím je gořalka. Sebral je Josef Holcman
u příležitosti tříkrálových koštů, které se konaly a snad ještě konají
a konati budou na straně kopce Syrákova (pro nás vsetínské) druhé.
Autoři jednotlivých příspěvků jsou různě zaměření a též různě známí. Vedle
sebe tu hovoří Ludvík Vaculík a Jaroslav Kovanda (dvě čupr-persony
literární), Bolek Polívka jako persona divadelní a spousta postav,
postaviček a figurek, které buďto příběhem jakýmsi zajímavým, nebo poučením,
kteréžto vzniklo na základě tvrdé dřiny a odříkání, tedy tímto lecjakým
útvarem se do knihy připojují.
Nemá valného smyslu rozebírat tu, jakým směrem se debaty a epizody vedou,
povětšinou jde přece jenom o to, že gořalka sama eště nikomu neublížila,
ale kdovíjaká svátost to taky není. Je stejně zajímavé počíst si historii
pálení gořalky od nejstarších dob po současnost, stejně jako vyposlechnout
historky o zabavování vypálené gořalky Sbory národní bezpečnosti, kterýžto
pak mok musel se specielně upravenými záchodovými rourami do speciálních
jímek lovit, aby nevznikla snad škoda. To bych ale prozrazoval zbytečně
moc, to nechci, sami si počtěte, já jsem se bavil.
Jenom snad jedinou připomínku bych měl. Když už se dělá taková pěkná
a poctivá knížka k odpočinku i ponaučení, vypravuje se na polokřídovém
i křídovém papíře, když už firma Jelínek ji blahosklonně podporuje a na
závěr čtenáři předkládá i cosi ze svého úctyhodného archívu, přeci jenom
by jaksi taková věc měla mít snahu přejít ten náš někdy tolik nešťastný
kopec Syrákov: totiž i malíře tu na té – chcete-li vsetínské – straně
máme (dokážu si představit obrazovou přílohu zajímavější s použitím
obrazů Ilji Hartingera a dalších), a aj několik velmi zdatných (nejen
jaksi primárně, co se spotřeby týče, ale i sekundárně, tedy že pera se
chápati umí) mužů, kteří slivovici rozumí, bychom tu našli (za všechny
napadá mě tu Jan Válků). Ale to je drobnost, snad bezvýznamná, a snad
i zbytečně jízlivá. Jinak myslím platí: Osvětě (i té s gořalkou spojené)
zdar!
Jaroslav Balvín: Přebohaté hodinky
pradědečka Emila
Jiří Koten (narozen 1979) studuje na ústecké univerzitě J. E. Purkyně.
Publikoval v antologii severočeské literární a umělecké scény „Od
břehů k horám"a v literárních časopisech (Tvar, Psí víno aj.).
Mottem sbírky je stručný popis doby, kdy „si každý nechával zhotovit
bohatě zdobené hodinky, které obsahovaly kalendář, modlitební knihu a
celý vlastní svět jejich majitele", která jakoby předjímala Heideggerem
objevenou pravdu, že bytí je čas. Motiv času pak nalezneme v celé autorově
sbírce. Individuální čas prožívání tematizuje Koten v lyricky chvějivých
zhuštěných deskripcích mentálních otisků vnějšího světa. Kontrast času
práce a času odpočinku se vyjevuje v opakovaných motivech vesnické podvečerní
hospody, kdy básník vede čtenáře, aby spolu s ním pozoroval „chlapy, jak
lucernami svých piv svítí si do úst". Čas měřitelný, uchopený názvy
básní (např. „Podzim", „Prosinec", „Krokodýlí den", „Večer",
„Hodina přemoudřelých řečí" apod.) je implicitně postaven do kontrastu
s časem osobním. Koten má dar bravurně slovy uchopit specifickou atmosféru
severočeské krajiny („Mokvající louky...spousty vyjedených pařezů a neholené
tváře kamenů"). Opakovaný výskyt některých postav (krejčí Emil Nosek,
holič, Jidáš apod.) napříč básněmi kreslí maloměstskou idylu první republiky
nebo ještě dokonce rakousko-uherského mocnářství. Snivá atmosféra těchto
mystifikací s reálným podložím evokuje básnickou sbírku Kotenova učitele
Radka Fridricha „Řeč mrtvejch – Die Totenrede" (Městská knihovna
Děčín, edice Nomisteron, 2001), která podobnými výrazovými prostředky
probouzí napůl reálné a napůl fiktivní prožitky německých obyvatel zapadlé
severočeské vesnice.
Útlá juvenilie Jiřího Kotena je sympatie vzbuzujícím průhledem do citlivě
načrtnuté, aktivním čtenářem dokreslované krajiny, jež rozpouští básníkovu
duši ve variabilním označování vlastních pohledů, prožitků a postřehů.
Jiří Koten: Přebohaté hodinky pradědečka Emila; ilustrace David Tomíček;
CKK sv. Vojtěcha v Ústí n. L. 2001
|
|