|
|
TEXTY č. 30 (LÉTO 2003)
ROZHOVOR
Martin Škabraha: Filosofické
otázky (Rozhovor s Václavem Bělohradským )
Martin Škabraha: Filosofické
otázky (Rozhovor s VÁCLAVEM BĚLOHRADSKÝM)
Pane profesore, snažíte se v éře globalizace obnovit ve veřejném
prostoru některé filosofické otázky Jana Patočky. Připomíná mi to jednu
literární postavu, která na samém prahu modernosti odmítla „být rozumná“
a vzdát sesvých archaických představ o rytířských ideálech. Lze o filosofovi
říci něco podobného?
Filosofické otázky jsou dnes archaické, stejně jako instituce, které
k nim patří – knihy a knihovny, řečtina, latina, Das Seiende, slova jako
„ontologie“ či věty jako „společenskébytí je procesem zpředmětnění lidské
praxe“. Archaické je dnes také slovo „univerzita“ a v ní zakódovaný nárok
„říkat vše, byťi jen z titulu fikce a experimentování“, jak napsal
Derrida.
Ve všech svých historických formách, včetně pubertálního tázání se po
smyslu života a kavárenského radikalismu v kritice světa, jsou filosofické
otázky jen variacemi na jednu jedinou otázku: v jakém smyslu lze legitimně
říci, že žijeme v jednom světě? Co z toho plyne, jaká práva a jaké hrozby,
jaké naděje na společné jednání? Má ta věta nějaký vykazatelný základ,
nějakou „evidenci“?
Filosofické otázky jsou vynálezem Západu - a co je Západ? Oslňující možnosti
i hrůzné hrozby západní modernosti jsou výsledkem neoblomného procesu,
který nazýváme „funkční diferenciace“, tedy rozrůzňováníspolečnosti do
specializovaných autoreferenčních subsystémů, z nichž každý chce být autonomní
a respektovat jen své cíle, svůj jazyk, svůj kód, svou logiku. Emancipace
jako tvrdé jádro procesu sekularizace je především osvobozením specializovaných
sektorů – kultury a ekonomie v první řadě – od nadvlády „zástupců moci
Celku“, jako je církev.
Už dávno nejsou od sebe světy lidí odděleny fyzickou hranicí, existují
jen pomíchané kódy, které vymezují světy nám vlastní uvnitř světů nám
cizích. Postmoderní umění je především odhalováním nestability kódů, které
vymezují světy nám vlastní. Flusser napsal: „Každé hledisko, právě proto,
že je hlediskem, je chybné
úkol každého člověka je akumulovat hlediska,
mít jich hodně k dispozici, skákat od jednoho hlediska k druhému“.
Umění je svět vytvářený takovýmiskoky mezi autonomními specializovanými
světy a jejich kódy. A filosofie studuje podmínky srozumitelnosti těch
skoků a jejich důsledky v obci.
Nedávno v Olomouci jste řekl, že filosofická otázka, kterou Jan
Patočka odkázal naší digitalizované době, je rozdíl mezi cílem a smyslem
- „myslet cíle ze smyslu, ne smysl z cílů“.
Na pozadí procesu „funkční diferenciace“ je každý „jazyk totality“ povalečský,všeobecný,
kavárenský: každé sjednocující hledisko je dnes jen kýč a žvást a všichni
strážci „hlediska Celku“ či nositelé nejvyšších hodnot jsoudnes jen státem
podporovaní žvanilové a kýčaři. Otázku „v jakém smyslu lze říci,
že žijeme v jednom světě“ nelze už legitimně položit vžádném jazyce. „Celek
se projevuje jako násilí na svých částech“, řekl kdysi Hegel a vymyslel
jazyk, v němž se dalo velkolepě líčit, jak se slepé sílydějin stávají
světovým řádem. My ale už žádný „jazyk celku“ nevymyslíme, nikdo by jej
nevzal vážně; hlučící zástup nostalgiků „hlediskatotality“, který za sebou
Hegel zanechal, jsou sektáři, kteří ve svém přehlížení světa jednotlivců
zdiskreditovali filosofii jako takovou.
Smysl ale zůstává tím, čím vždy byl v lidské zkušenosti: odkazem na celek,
porozuměním celku. O nějakém našem činu řeknou třeba naši přátelé: „v
tom ho poznávám, to je celý on“ – to, jak je celý, ale nelze vyvodit
z nějaké nutné premisy, minulosti nebotřeba fundamentu, jak věří zastánci
„vážné filosofie“. Umírajícímu kontrolórovi měr a vah v povídce „Falešnézávaží“
Josefa Rotha sděluje Bůh před smrtí, že přesné míry a váhy, legálně
stanovené, žádný společný svět nedefinují. Do něj se můžeme jen náhle
probořit na periferii řečí, které se „vedou o světě“ – třeba zaměstnanec
investiční kanceláře se náhle proboří ze svého brutálního binárního kódu
„zisk-ztráta“ do světa lidí. Obrovský a téměř náboženský vliv díla Bohumila
Hrabala v šedesátých letech byl právě v tom, že jeho příběhy ze smetiště
dějin zachycovaly svět jediný, společný, odolný, který Dějiny, historická
nutnost, Brežněvova nebo Bushova globalizace nemohou zničit.
A jsme u rozdílu cíl – smysl. Jednotlivé funkční subsystémy se definují
svými cíli – dosáhnout zisku (za každou cenu), zničit nepřítele (za každou
cenu), znát co nejvíce příčin jevů (za každou cenu), pohybovat se co nejrychleji
(za každou cenu) atd. Růst Růstu říkám tomuto extremismu, této zaslepenosti
vůči celku světa a hlediskům druhých. Smysl pak podvrací absolutnost našich
cílů, podřizuje je „hledisku celku“, které nikdo nezná předem, nikdo je
neumí přesně formulovat – ale všichni víme, že je vnašich životech pro
ně místo, cítíme jeho energii, i když absentuje a různí Murdochové a Železní
vytlačují úspěšně vše, co má smysl, na periferii veřejného prostoru.
Patočka kladl „kacířské otázky“ o moderní době. Zdá se mi, že pro
pochopeníkacířství je klíčový pojem doby či věku. Knězové modernity hovoří
již tradičně o „novém věku“ („zítřku“), zatímco kacíř hovoří o věkupozdním,
o krizi smyslu, která nás postihla. Jak byste pozdní moderní dobu definoval
vy?
Slovo „kacíř“ zavádí. Protikacířský pathos křesťanství či komunismu byl
inspirován vírou vezjevená slova, ať už bohem, dějinami nebo přírodou
nebo jinou „mašinérií zjevování“. Kdyby význam zjevených slov byl „zatemněn“
nějakým bludem, celé Dějiny by „se děly zakázaným směrem“ – a proto je
proti kacířům vše dovoleno. Kacíř je nicméně ovládán stejnýmzákladním
naladěním: bojí se, že zjevená slova budou zneužita nehodnými služebníky,
že je třeba „bránit (jejich doslovnou) pravdu a stát v (jejich doslovné)
pravdě“. Bushismus se svým kazatelstvím skvěle ukazuje, že modernost je
náboženství, že mu vládne nabídka spásy.
Karl Löwith věnoval celé své dílo výkladu „sekularizace“, kterou pojal
jako sjednocenídějin spásy a dějin světa. Čas tak nasákl opojným očekáváním
„re-voluce“, změny ontologického stavu Člověka, skoku do věčného smyslu.
Velmi semi líbí náš pavilon na letošní Biennale: Ježíš cvičí na bradlech
a fanouškové křičí, tleskají, povzbuzují. Očekávají gól nebo rekord, ale
očekávání gólu, rekordu, orgasmu, zisku a spásy se v masové společnosti
propojily v novou slitinu, z níž může být ulita klec mnohem pevnější,
než byla „ocelová klec kapitalistické racionalizace“, o níž psal
velký německý sociolog Max Weber.
Klíčová otázka Patočkovy kacířské filosofie dějin, je jak odpojit smysl
od skoku do věčnosti, který je vždy „sobecký a do sebe uzavřený modus
essendi“. V západních dějinách jde pod titulem „filosofie“ o to,přijmout
konečnost jako základ smysluplnosti – ne „cogito ergo sum“, ale „pomíjím
jako všechno živé, jako tráva, jako mořské útesy, jakoživočišné druhy,
tedy jsem“.
Slovo „univerzum“ znamená doslovně „házet vše do jednoho bodu nebo jedním
směrem“.Pravověrný a kacíř jsou oba „stavitelé univerz“ – vyvozují z jednoho
nejvyššího principu či evidentního základu „všechno“.Společný svět je
ale něco zcela jiného. Náš „jeden svět“ se zjevuje až díky záblesku v
řeči či v řetězci lidských činů, který relativizuje naše univerzum – nazvěme
takovou řeč či čin „diverzální“.
„Už dva dny jste si nic nekoupil, nemyslete si, my vás pozorujeme,“
říkají dva policistéustrašenému občánkovi na kresbě jednoho italského
satirika. Ta kresbička je diverzální, osvěcuje otroctví, na němž stojí
naše konzumní univerzum, kde vše se hází do jedné dračí tlamy růstu Růstu:
vyber si jakou chceš z neužitečných věcí na regálech, ale vybrat si musíš!
Já vidím roli filosofie v dějinách Západu v tomto kontextu: jak, kde
a za jakých podmínek vznikají silná diverza, která vzdorují diktatuře
univerzalistů a vyvracejí jejich státem zaručená a policií střežená
univerza. Řekněme tedy: ne kacířská vzdorouniverza, ale vynalézavá řeč
diverzalistů, která způsobuje, že se proboříme neočekávaně do „společného
světa“ za univerzem.
Ve vašem eseji o bushismu mne zaujal tento citát Josefa Škvoreckého:
„Dokud se naše zkušenost pohybuje v oblasti teorie, chováme se, paradoxně,
jako zvířata. Teprve když si čichneme ke krvi, udělá se nám špatně jako
lidem.“ Schopnost probudit v člověku takovou nevolnost – diverza
– náleží k velkým přednostem západní literatury. Vy ale v dotyčném
textu na adresu dnešní doby dodáváte: „Jsme odsouzeni žít jen v teoriích.“
Je tedy dnes ještě možná literatura se svojíosvobozující silou? Může existovat
literatura tam, kde text je pouze textem, tedy souborem odkazů k jiným
textům?
Všechno je text nebo diskurz, vidíme jen to, co je možným textem nebo
diskurzem. A každý diskurz musí obsahovat klišé, narážky, citace, jinak
by byl nesrozumitelný. A každý člověk je text, který hledá svého modelového
čtenáře, aby ho někdo konečně přečetl tak, jak se „opravdu“ napsal, jak
je svým autorem. Jsme ale autoři nás samých?
Víme dnes, že dílo Freuda bylo ve svém celku literaturou. Neodpovídalo
režimu, v němž se produkují a vykazují vědecké teorie. Z jeho literárního
díla zbude v naší civilizaci jeden velký princip: když zradíte řeč, když
neřeknete „všechno, co je relevantní“, pak vaše tělo samo se stane řečí
a bude vám skrze svá ochoření říkat to, co jste vy sám říci nedokázal.
Tělo přebírá funkci jazyka, paralýza či ekzémy jsou věty, které jsme neměli
odvahu říci. Tu větičku „čichnout si ke krvi“ vnímám na tomto pozadí tělesnosti,která
se sama stává řečí, když jsme zbabělí řečníci.
Možná, že ekonomové mají celou řadu matematických formulí – nenávidím
ten jejich směšný pavědecký pajazyk –, aby zdůvodnili růst Růstu, ale
stále většímu počtu lidí se zdá, že je ošklivý, nespravedlivý, že ničí
náš společný svět kousek po kousku, a z každého toho zničeného kousku
se nám dělá špatně, díky textům, obrazům, diskurzům, v nichž ta odpornost
vystupuje na světlo ve formě „diverz“. Příroda aměsta přebírají funkci
řeči: svými nemocemi nám říkají, co nemáme odvahu říci my.
Patočka velmi oceňoval Solženicynovu nobelovskou řeč právě proto, že
on postavil svou filosofii umění na přesvědčení, že jen umění činí „cizí
utrpení naším vlastním“. V době „globalizace“ jen takovým přebíráním utrpení
lzepřežít jako součást lidstva; naše teorie nás z lidstva vytrhují.
Já bych řekl: co je logické a co je vyrobeno metodicky, proměňuje náš
společný svět v neobyvatelné univerzum, v němž vymírá, co je smrtelné
- tráva, země, oceány, vzpomínky. Ale v řeči se často blýská a my,
oslněni, se proboříme do světa, který sdílíme s trávou a lidmi – a v něm
na nás přicházejí filosofické otázky, které jsou všechny jen jedna: v
jakém smyslu lze říci, že žijeme v jednom světě a co to pro nás znamená
teď a zde?
Myslíte si tedy, že filosofie – jako ta Patočkova nebo Sókratova
– má stále ještě sílu prolomit mediální simulakra našich teorií?
Když se zapíše postpubertální mladík na studium filosofie, stydí se za
její nevědecký způsob existence – filosofie působící v dějinách je literární
žánr, ne vědecký obor. Student touží po vědeckosti svého oboru, po „seriousness“
ve filosofii. Mám živou vzpomínku na to, jak jsme dělali „vědeckost existencialismu“,
stydím se dodnes za to, jak nekriticky jsme přejímali tusměšnou terminologii.
Pravda, Jan Vodňanský, vzpomínám si, nás už tenkrát zdravil formulí „jak
ti dupe bytí“, nedal se oblbnout.
Celá ta zamotaná snůška odborných slov (nastříkaných trochu mysticky,
to se tehdy nosilo), se pak vypařila z veřejného prostoru – pokuste se
číst Kosíkovu „Dialektiku konkrétního“ dnes.
Richard Rorty popsal čtyři druhy filosofického psaní, ale já vidím i
pátý: rekonstruovat způsob, kterým členové určité skupiny prohlásili nějaké
texty za kanonické, stali se jejími autorizovanými interprety, zavedli
určitý režim jejich (re)produkce a směny, rozdělili si granty a vybudovali
kariéry, definovali závazné hierarchie a klasifikace, aby se z filosofie
„dalo zkoušet a zkoušky známkovat“. Tato konstrukce je mimo veřejný
prostor, dělá ji „funkčně diferencovaná“ skupina „odborníků“. Dotyk s
horizontemaktuality by jejich umělá univerza odvál – a také nakonec
odvane. Zůstanou po nich hromádky filosofických knih, jejichž jedinou
funkcí bylo dát svým autorům právo na služební postup, jinak je nikdo
nečte.
Myslím, že filosofie v této podobě je dávno mrtvá, přežívá jen setrvačností
jako kolečko vzdělávací mašinérie. Vědeckost filosofie je lež, skrze níž
se odpolitizovala a včlenila se jako „jedna z věd o člověku“ do vzdělávacích
systémůmoderního národního státu. Filosofie se musí vrátit do veřejného
prostoru, chovat se jako dokumentaristé, kteří dělají „Český sen“, být
stejněpolitická jako třeba letošní Biennale v Benátkách, mystifikovat
jako slovinská umělecká skupina Irwin, odhalovat různé „Hry prachů“.
Patočka se o to pokusil, jeho kacířské eseje jsou kacířské především
proto, že porušují „režim odbornosti“. Nedávno filosof Petr Šourek napsal
do LN, že Patočka nic mladým neříká, protože byl konzervativní. Správnější
by bylo říci, že byl zakonzervován svými oficiálními vydavateli, byl odpolitizován
a pohřben v odborné knihovně. To odpolitizování je strategie, která zabíjí
filosofii, hlavně u nás, a je smutné, že se na tom podílejí i bývalí disidenti.
Filosofie se nedá uvěznit odbornými kruhy. Pohne se a kruhy prasknou.
Tak na to se těším. Děkuji za rozhovor.
Otázky kladl a rozhovor vedl Martin Škabraha
|
|