|
|
TEXTY č. 5 (JARO 1997)
ROZHOVOR
Rozhovor s Miroslavem Machalou
Rozhovor s Lubomírem Machalou
Rozhovor s Jeanem Baudrillardem
Objevil vsetínský sochař
Atlantidu?
(Rozhovor s akademickým sochařem Miroslavem Machalou, autorem připravované
knihy „Atlantida na dosah?“)
Akademický sochař Miroslav Machala je už dvacet let přitahován záhadami v dějinách
světových civilizací. Dovede zaníceně hovořit o kulturách Jižní Ameriky, zvláště
pak o indiánských civilizacích. V osmnácti letech četl poprvé Platonovy dialogy
Timaios a Kritias s velkolepým vylíčením bájného ostrova překypujícího nádherou,
bohatstvím a mocí. Potom se nenápadně, ale podstatně a osudově přidal k těm,
kteří tuto zemi začali hledat. Ne zatvrzele a se zavilou agresivitou, s megalomanskou
představou zapsat se schliemanovsky do dějin, ale soustředěně a intenzivně.
Dá se říci, že po mnoha letech, do nichž spadají
i dvě zahraniční expedice, už ledacos ví.
A něco z toho jsme se chtěli dovědět i my.
Pane Machalo, víte už, čím Atlantida je? Je mýtem, legendou, snem, metaforou
či někdejší realitou?
Vším je trochu, ale především někdejší realitou. Realitou, která nikdy nebyla
ve své konkrétní a věrné podobě zachycena, protože neexistovalo písmo a mohla
být tedy jako skutečnost pouze interpretována, ale mnohem později. Je interpretací
interpretace. Na počátku byli egyptští kněží, kteří podivný příběh o Atlantidě
vyprávěli Řeku Solonovi, ten ho předal předkům Kritiovým, který pak sám vystupuje
v Platonových dialozích, o kterých se zmiňujete, jako jeden z účastníků sokratovských
dialogů. Platonova interpretace interpretace je však už hodně poznamenaná referenčními
strukturami velkého filosofa, do kterých vstupují starořecké politické, společenské
a estetické normy. Proto je Platonova Atlantida také hodně řecká. Atlantida
je ale také krásná metafora propojující obrazy duše, které jsou součástí mýtů
a mytologií, chtění a nadějí generací, úctou k velikosti toho, co je možno vytvořit,
s čím se pak lze na zemi setkat. Hodnoty, které tento příběh zprostředkovává,
jdou napříč věky a kulturami.
V popředí zájmu atlantologů vždy byla hlavně snaha po nalezení místa, kde tato
země existovala a kde také došlo ke katastrofě, jež byla příčinou jejího zániku.
Bylo tomu u vás také tak?
Samozřejmě. To je klíč a předpoklad k dalším úvahám. Musím přiznat, že mě nikdy
neuspokojovaly závěry, které Atlantidu situují do blízkosti Řecka, do Středozemního
moře atp. Viděl jsem tady vždycky těžké a nepřekročitelné paradoxy. Viděl jsem
je v těchto názorech proto, že jsem vždy akceptoval Platonův text. Je to podivné,
ale právě on mi pomohl překonat předsudky a stereotypy v náhledu na Atlantidu.
Pokusil jsem se ho číst přesně a nezatíženě, a tak jsem se nakonec dostal daleko
za „Heraklovy sloupy“, do oblastí vnějších moří, jak říkali Řekové.
Akceptovat Platona? Okázalost, s jakou Atlantidu líčí je neuvěřitelná, neskutečná...
V ředě věcí jistě ano. Už jsem hovořil o referenčních strukturách či vztahovém
rámci, kterým je Platonův popis zatížen. A dala by se přidat i platonská idea
ideálního státu, která, jak říká Aristoteles, vedla Platona k „vytvoření“ Atlantidy.
Jinými slovy: Platon popsal ideální a mocný stát, po kterém toužil, který byl
jeho politickým ideálem. Myslím si ale, že u Platona jako není nic bez příčiny,
není u něj také nic bez vztahu k realitě. Je třeba věřit, a tak to dělám i já,
alespoň základním a hmatatelným údajům o geografii a charakteristické podobě
Atlantidy či jejího centra, toho úchvatného města, které mnozí badatelé nazývají
podle jeho zakladatele – boha Poseidona – Poseidonií.
Hovoříte o hledání místa jako o věci nejpodstatnější, o Platonově geografii,
abych to řekl poněkud přímočařeji, jako o věrohodné. Můžete tedy prozradit,
kam Atlantidu umisťujete vy?
Mohl bych, ale nechci. Proč nechci? Na tuto otázku by měl zájemce dostat odpověď
v knize, která pod názvem „Atlantida na dosah?“ vyjde asi v polovině letošního
roku ve vsetínském nakladatelství Trango. Měla by to být zajímavá knížka, neboť
nakladatelé se rozhodli přistoupit k zveřejnění bohatého dokumentačního materiálu,
kreseb a ilustrací dokreslujících text – hypotézu a pokus o její řešení. O letních
prázdninách pak navíc uspořádá Okresní vlastivědné muzeum ve Vsetíně výstavu,
která je obrazem mé cesty za Atlantidou, na které se účastnilo i několik mých
přátel. Ale abych celou věc nezahaloval víc, než je třeba, řeknu, že se zájemci
budou s námi pohybovat v oblasti severozápadní Afriky.
Neztratí se v tomto dobrodružství ten, který Atlantidu vyvedl na světlo
a učinil ji součástí lidských dějin – Platon?
Vůbec ne. Platon je přítomen v každé kapitole. To, co nás od této osobnosti
vzdaluje je jenom současnost Afriky, resp. její části – Sahary. V minulých tisíciletích
prošla Sahara neuvěřitelnými proměnami. Ale po minulosti zcela jiného charakteru
tam zůstaly zřetelné stopy. Někdy natolik četné, až děsí dnešní archeology s
jejich jistotami v rozčleňování kultur, jejich vývoje a významu z dnešního pohledu.
I Sahara je obrovské bohatství. Doposud však málo odhalené a odhalované. Je
obtížněji čitelná. Vidět historii, „kroky dějin“ ve vrstvách uložených zřetelně
v našem pásmu, je jednodušší. Všechno se dá snadněji zařadit do předem připravených
regálů.
Co podstatného vám cesta za Atlantidou dala?
Smutek, radost i víru. Smutek nad ztrátou nejlepšího přítele a švagra Petra
Zimmermanna, který zahynul při naší první společné expediční cestě do severozápadní
Afriky v roce 1983. Radost z objevu
a potvrzení nekonečna rozmanitých a překvapivých věcí na Zemi, radost z osobitosti
obyvatel na kterémkoliv místě, kam jsme se dostali. Víru v to, že lze objevit
nové věci pozorným sledováním cest těch, kteří tady byli před námi. A víru v
to, že překonávání schematického vnímání a přijímání informací je podnětné a
vyplácí se.
S akademickým sochařem Miroslavem Machalou hovořil Dalibor Malina
Rozhovor s Lubomírem Machalou
PhDr. Lubomír Machala, CSc.
(* 1958)
Bohemista působící na FF UP
Pane doktore, na knižním trhu se objevila vaše publikace „Průvodce po nových
jménech české poezie a prózy 1990 – 1995“. Co vás vedlo k zpracování právě tohoto
tématu ?
Jednoznačně dlouhodobý zájem. Již od studijních let mne zajímá oblast začínajících
literátů. Rozpoznat nový talent, nové hodnoty, nebýt ovlivněn zavedenými soudy
a představami, zkusit si najít a pojmenovat onu hodnotu sám – to mne stále baví
a přitahuje. A právě v polistopadové době se můj zájem aktualizoval, neboť se
prudce změnily podmínky pro vydávání “nezavedené” literatury. Dříve bylo možné
si poměrně snadno udržet přehled o začínajících autorech, avšak nyní nemá tuto
oblast zmapovánu nikdo: ani bibliografové, ani recenzenti, ani knihovníci, ani
vydavatelé. Nápad na „Průvodce“ vznikl tedy jednak z mého osobního založení
a jednak z potřeby doby.
Jistě jste se setkal při své práci s obrovskou spoustou básníků a prozaiků.
Učaroval vám někdo z nich? Myslíte, že má česká literatura náhradu za Bohumila
Hrabala?
To si netroufám říci. „Průvodce“ obsahuje asi 650 jmen, mezi nimiž jsou určitě
talentovaní autoři a někteří svůj talent již prokázali. Jestli však bude z těch
šest set padesáti považována za skutečné prozaiky či básníky jedna třetina,
tak to bude víc než dobře. Ale to je úplně normální. Literatura má spoustu vrstev
a hrabalovský fenomén není možný bez široké základny. Bez ní to nefunguje.
Ale přesto. Mohl byste vypíchnout jedno jméno ?
Mohu. Já považuji za objev devadesátých let Jiřího Drašnara. I básník Petr Borkovec
či Božena Správcová jsou jistě autoři, kteří něco české literatuře dali a dají.
Anebo bohém Bohuslav Vaněk.
Co tedy ve vašem „Průvodci“ najdeme a co v něm nenajdeme?
Napsal jsem to již v úvodu publikace. Můj původní záměr byl napsat přehledovou
studii, jež by napomáhala
i v hodnotové orientaci. Když jsem však začal systematicky pracovat, zjistil
jsem, že sestavení bibliografického přehledu, který jsem zamýšlel jen jako závěrečné
doplnění, bude asi důležitější. Hlavní část „Průvodce“ tvoří lexikon, v němž
jsou základní biografické a bibliografické údaje o tvorbě začínajících autorů,
což jsou jak sedmnáctiletí tak i devadesátiletí autoři. I výkladové kapitoly
spíše mapují a popisují než hodnotí. Chtěl jsem totiž, aby informace byla rychlá,
co nejvíce úplná a nezávislá na subjektu zpracovatele. Jsem si vědom, že by
prospěl i hodnotící rozměr. Ale to je druhý krok, který můžu udělat já nebo
někdo jiný.
Původně se má práce měla jmenovat „Nová jména v české beletrii“. Avšak liberalizace
ve společnosti se projevila i v liberalizaci žánrů. Objevila se zde obrovská
ofenzíva z pomezí věcné a krásné literatury. Proto jsem se rozhodl zachytit
i tyto mezní záležitosti.
Nebyla to pro Vás nakonec jen suchá statistická dřina ?
V každém případě to byla namáhavá práce, ale doufal jsem, že se mi podaří vytvořit
užitečnou příručku.
Jak dlouho vznikala ?
Dva a půl až tři roky. Dělal jsem ji sice s pomocí a s konzultací několika lidí,
ale v zásadě úplně sám. Včetně korespondence, která byla právě jakýmsi oživením
té „suché dřiny“.
Vaše poslední publikace „Panoráma české literatury“ bylo kolektivní dílo. Proč
jste se nyní vydal na cestu jednotlivce ?
Myslím si, že je to přirozené. Chtěl jsem si něco vyzkoušet sám. Samozřejmě,
že mne práce na „Panoramatu“ obohatila o zkušenosti, ale přece jen, když se
pracuje v kolektivu, musí člověk určité představy měnit, dělat kompromisy...
To však neznamená, že jsem kompromisy dělat nemusel a že všechno dopadlo tak,
jak jsem si představoval. To určitě ne. Ale je to vizitka, za kterou si nesu
odpovědnost úplně sám.
Jak jste spokojen s konečnou formou knihy ? Vypadá, jak jste předpokládal ?
Typografické zpracování je podle toho, jak jsem si to představoval. Ale v konečné
fázi zradila počítačová technika a rozpadla se sazba, čemuž jsem již zabránit
nemohl. To mě mrzí velice.
Říkal jste, že se dloho zajímáte o mladé básníky a prozaiky. Pokoušel jste
někdy publikovat svoje vlastní texty, poezii nebo prózu ?
Asi jako každý student humanitních oborů jsem něco podobného páchal, ale nikdy
jsem to nezkoušel publikovat. Kritická sebereflexe mi v tom zabránila a skončil
jsem u toho, že jsem se snažil vytvořit publikační prostor pro kolegy. Už za
dob studií jsme měli časopisy, i když tenkrát mohly být pouze nástěnné. Ale
ani v nich jsem nepublikoval.
Na závěr mám pro Vás naprosto netradiční otázku. Co plánujete do budoucna ?
Do jisté míry mi bylo naplánováno. Připravuje se velké dílo, pátý díl akademických
dějin, tedy poválečná literatura, k němuž jsem byl s kolegy Štěrbovou a Schneiderem
a několika dalšími také přizván. Bude to práce na několik let a na „plný úvazek“.
Pak už jen drobné spolupráce na slovnících a podobně. Sám teď nechystám nic,
co by stálo za řeč.
Děkuji za rozhovor
-jih-
ROZHOVOR S JEANEM BAUDRILLARDEM
Rozhovor Clauda Thibauta s francouzským filosofem Jeanem Baudrillardem (*1929)
tematicky navazuje na rozhovor s Paulem Viriliem, který jsme zveřejnili v minulém
čísle:
Co podle vás nabízejí nové technologie?
O tomto tématu toho moc nevím. Nedostal jsem se dál než k faxu a telefonnímu
záznamníku. Bylo pro mě velice obtížné začít pracovat na monitoru, protože vše,
co vidím, je text ve formě obrazu, který je pro mě obtížné psát. Na mém psacím
stroji je text v určité vzdálenosti, je viditelný a mohu s ním pracovat. Na
monitoru je to jiné; člověk musí být uvnitř; je možné si s tím hrát, ale musíte
být na druhé straně, musíte se do toho ponořit. Trochu mě to děsí. Kyberprostor
pro mě není moc užitečný.
Ve kterých oblastech mohou být nové technologie použity: v komunikaci, výuce,
simulaci? Je možné, že změní postoje a chování těch, kdo je používají?
Bezpochyby se rozšíří do všech směrů, protože je to progresivní médium, které
se rozroste do všech oblastí. Hlavním problémem ale je, jestli konce zůstanou
stejné. Vezměme si například pedagogiku: nezabíjí informace výuku? Mám přátele,
kteří to zažívají v oblasti psaní a já zjišťuji, že se jejich chování určitým
způsobem mění. Možnost neomezeného upravování správné verze vytváří něco jako
iluzi dokonalosti textu, která dodává textu nové kouzlo, další smysl než ty
z dřívějšího psaní. Výsledek tohoto hledání dokonalosti je problematický. Máme
pocit, že stroj pracuje za hranicemi psaní.
Dochází k deformaci osobnosti?
Možná k deformaci dochází, ale ne nutně k té, která pohlcuje osobnost. Je možné,
že stroj může metabolizovat mysl.
Je interaktivní komunikace na Internetu velkou novinkou ve světě médií?
Dochází ke značné expanzi všech možností, ale je dobré je zcela následovat?
Neexistuje něco jako zeď nebo přetížení? Vypadá to, že se komunikace vyčerpala
v praktické funkci kontaktu, zdá se, že obsah je na ústupu: priorita je dána
síti spíše než účastníkům sítě. Tak se síť stává svým vlastním cílem.
Někteří lidé jsou nadšeni videokonferencemi. Jak může být při komunikaci vysvětlena
touha vidět toho druhého?
Při skutečném setkání tváří v tvář existuje komplexní vztah, ve kterém je každá
osoba účastník zároveň přítomný i nepřítomný. Při diskusi na obrazovce je to
jen střídavá přítomnost jednoho nebo druhého. Projev je cílenější, funkčnější
a zcela netělesný. To je samozřejmě vhodné pro profesionální druhy konferencí.
Videokonference jsou přitažlivé kvůli boji proti netělesnosti. Je to způsob
připojení k přítomnosti.
Myslíte si jako Virilio, že rozvoj Internetu je vysoce riskantní?
Virilio má pravdu v tom, že existuje jisté nebezpečí, aby se člověk nestal rukojmím
svého vlastního nástroje. Přesto v tom nevidím zkázonosný fenomén. Spíš bych
souhlasil s Leo Scheerem, když říká, že virtualita, která je sama virtuální,
se vlastně neděje. Pokud se síť zařídí tak, aby pracovala jen pro sebe pomocí
stroje, jehož cílem je pracovat za každou cenu, nedává jí to ještě vůli. Lidé
žijí v rousseauovské představě, že věci mají od přirozenosti správné použití,
které může a musí být nalezeno. Nemyslím si, že je možné nalézt politiku virtuality,
etiku virtuality, protože virtualita virtualizuje i politiku: nemůže existovat
politika virtuality, protože politika se stala virtuální; nemůže existovat etika
virtuality, protože etika se stala virtuální, což znamená, že nemá žádný vztah
k systému hodnot. Nesnažím se o nostalgii: virtualita ve svém prostoru vše přepisuje;
lidské cíle ve virtualitě mizí. To není nebezpečí ve smyslu exploze, ale spíš
cesta skrz neomezený prostor. Něco jako radikální nejistota. Člověk komunikuje,
ale poté, co něco řekne, neví, co se s tím stane. A stane se to tak zřetelné,
že už nebudou žádné problémy se svobodou nebo identitou. Nebudou moct ani vzniknout;
tyto hodnoty zmizí těsně za horizont. Média vše neutralizují, vše včetně moci,
a samotná virtualita není schopná stát se politickou mocí...
Co si myslíte o tvrzení, že Bill Gates nemá žádnou reálnou moc?
Nikdo nemůže popírat, že Bill Gates má materiální sílu a moc, která se projevuje
jako forma mytologie, jako by neměla žádný vztah k politickým silám a tak porušovala
tradiční struktury. Navíc je to věc schopná zničit sebe sama. Rozrůstající se
monstrum se může postupně vyvíjet exponenciálním způsobem, potom upadnout do
chaotické zóny turbulence vedoucí k nehodě, která působí jako prevence a bezpečnostní
opatření proti všemocnosti systému a převrací smysl věcí naruby. Nehoda se může
projevit jako tichá rezistence, něco jako negativní samoregulace stroje. Ve
skutečnosti asi není virtualita univerzální formou života, je to singularita.
Zpochybňuje tato radikální nejistota způsobená virtuální realitou náš pohled
na sebe a na svět?
Samozřejmě, protože hlavním problémem je právě systém reprezentace. Obraz člověka
o sobě byl virtualizován. Už není před zrcadlem; je v monitoru, což je zcela
odlišné. Člověk se nalézá v problematickém vesmíru, schovává se v síti, tedy
není už vůbec nikde. Fascinující a přitažlivé na tom není ani tak hledání informací
nebo žízeň po vědění, jako spíš touha zmizet, možnost ztratit se a zmizet v
síti.
Po všem, co jste právě řekl, co bude se štěstím?
Štěstí je esenciální jak pro jednotlivce, tak pro skupinu. Možnost dostupnosti
všech prostředků růstu vědomostí vytváří něco jako elektronický „rauš“, štěstí
tak evidentní, že končí úplnou ztrátou raison d’etre. Tam, právě tam je hlavní
problém kritického množství prostředků, které kladou cíl pro cíl. Co se stane,
když vše bylo realizováno, když vše je dáno virtuálně? Otázka je klíčová: kam
se odtud člověk dostane? To je problém: od chvíle, kdy je subjekt perfektně
realizován, stává se automaticky objektem a vzniká panika. Nejsem si jistý,
jestli se virtuálním světem stále přibližujeme ke štěstí, protože virtualita
dává jen virtuální možnosti, zatímco bere odkazy a jádro věcí, jejich smysl.
Dává vám vše a zároveň vše nenápadně bere. Je to hra, ve které neznáte pravidla.
Jeden vyhrává, co druhý ztrácí a naopak. Vše, co můžete udělat, je odmítnout
hrát, ale v současnosti to není lehké. Knihy a psané informace budou přetrvávat
v paralelní existenci; budou pouze přesnější, protože budou sloužit jako odkazy.
Je obtížné bránit se virtuálnímu světu, protože spojuje všechny protiklady,
pozitivní a negativní póly; absorbuje vše. Můžete jen doufat, že v každém z
nás je něco singulárního, co umožní vývoj původního, návrat obranného reflexu.
z angl. přeložil Filip Tvrdý
© Texty
|
|