|
|
TEXTY č. 13 (JARO 99)
ÚVODNÍK
Potíže s koncem jara
na počátku léta
Potíže s koncem jara
na počátku léta
kdyby bývalo plné jaro a nebylo by třeba používat conditionel passé,
díval bych se z okna a psal:
Pánové1),
nad Potůčky ve Vsetíně, tam kde se kopec podobá starcově hlavě s ustupujícími
vlasy, ale stále ještě patrnou zalesněnou střední částí, rostou kropáčky.
Boty se tam poloslyšitelně boří do bláta, chůze zanechává stopy a vzpomínky
nejen vizuální, ale též akustické. Tudy chodila a o těchto místech mnohokrát
mluvila vsetínská rodačka, pražská výtvarnice něžné ruky Kornelie Němečková.
Představuji si, že při chůzi měla záhadný úsměv, za nímž bylo skryto mnoho
příběhů s dobrým koncem. Při vzpomínkách to bylo jinak, a to se přihází,
o tom vím. Věci, kropáčky a veškerá místa nad Potůčky viděla z obrácené
strany, ale zvětšovacím sklíčkem slzy. Ano, je to sentimentální, pánové,
ale takoví už jsme. Milan Kundera by z našeho lyrismu radost neměl. Protože
lyrismus manipuluje a dravě se zmocňuje duše, která má být svá. Ale určitě
i Milan Kundera by si s radostí poslechl Jarmilu Šulákovou, která má letos,
už v plném létě, a tedy v čase následujících Textů, 70 let. Zpěvačka Jarmila
Šuláková má stoletý hlas ve smyslu stoleté vody. Takový se rodí opravdu
výjimečně. Je to témbr, který má v sobě tytéž kropáčky, tytéž stopy ve
stejných místech nad Potůčky.
Pánové, kdybych se vrátil ke conditionel passé a nečučel za plného jara
do kopců, z nichž jeden se podobá starcově hlavě s ustupujícími vlasy,
rozběhl bych se ve Vsetíně nad Potůčky, byl bych se rozběhl a poslouchal.
Ale co byste s jarními Texty dělali nad Potůčky v takřka plném létě, které
se zatíná do slov jako skoro lyrická vzpomínka?
Framboise
1) Pány jsou myšleni především redaktoři Textů, tedy pánové
Hrabal, Kočík, Kotrla seřazeni podle abecedy
© Texty
|
|