|
|
TEXTY č. 20 (ZIMA 00/01)
RECENZE
Pavel Kotrla: Hezký konec světa přeje Živel č. 18
Erik Gilk: „Bojím se o život“
Tak to chlapci z redakce s tím
přáním do nového roku nějak prošvihli, chtělo by se škodolibě zvolat při
listování osmnáctým číslem Živlu, které mělo být posledním číslem minulého
století, kdyby to nebyla událost víceméně běžná. A kdyby se tak trochu
nedotýkala většiny časopisů. Je sice možné, že za to může nějaká distribuční
společnost, ale i tak: na rozdíl od nás jsou za peníze, a tak to připomenu.
Podobně jako v předchozích číslech,
i nyní Živel pokračuje v monotematickém zaměření. Tentokrát svou pozornost
zaměřil na globalizaci. Což je téma, pod jehož hlavičku se dá shrnout
opravdu vše. Takže jenom krátký výčet témat: Japonsko, kyberprostor, rasismus,
design, Londýn, francouzské periférie, Jim Jarmusch, Wong Kar-Wei, chytré
drogy, potravinové doplňky, ale i pokémoni... Vesměs témata, na která
se dalo narazit již v číslech předchozích. Někdy se mi zdálo, že od těch
dob taky zbyla. Výsledný dojem je však dostatečně roztříštěný a nekompaktní,
aby mohl částečně nastínit obraz globalizovaného světa a okolí, veškerou
tu techniku, aglomerizaci, shon, život protékající starým mladým a mladým
starým mezi prsty. Nikde místo k spočinutí, jenom samá snaha o léčbu šokem.
Jako by všechno měla schvátit rychlost.
V tomto by osmnácté číslo tak
nějak uhnanému světu odpovídalo. Naneštěstí se tomu podřizují i články.
Nějak marně jsem hledal v tomto výčtu texty, které by více odpovídaly
periodicitě tří čísel ročně. Ne, že by se jednalo o svým obsahem nezajímavé
věci, ale klidně si je dokážu představit v Reflexu, Mladém světě, ...
(další spotřební magazín doplň sám). Ale na časopis, který má stálou redakci,
vychází na křídovém papíře a chce být nějakým způsobem mluvčím jistého
společenského postoje, mi to připadá nějak málo. Jenom takový skluz po
povrchu. Navíc je zarážející i dost velký počet neopravených překlepů
a chyb.
A ještě jedna připomínka. Vždy
jsem oceňoval Živel pro jeho design, který považuju za osvěžující a v
našem prostředí za nepřehlédnutelný. Co mi však vadí, je skutečnost, že
text je tímto výtvarným ztvárněním tlačen až na samou hranici čitelnosti
– konkrétně mám na mysli písmo sytě tmavé šedi na černém podkladu z lesknoucí
se křídy. Opravdu něco pro jasnovidce.
Marná sláva, nějak se nemohu
zbavit dojmu, že Živel už není tím, čím býval. Někam se ztrácí živelnost,
okruh témat se zužuje. Časopis kráčí do mainstreamu. A nějak obzvlášť
mu to nesvědčí. Je dost možné, že chlapci zlenivěli. Ale snad se jedná
jenom o krátkodobou indispozici.
Jak si vyložit název nové prózy
ostravského autora Jana Balabána Černý beran? V každém případě
jde o něco nezvyklého, protože jen stěží se s podobným zoologickým
úkazem setkáme na našich lukách. Černý beran také může být aktualizací
frazeologického spojení „černá ovce rodiny“, a pak je to něco nechtěného,
spíše vyživovaného, rozhodně však nikoliv hýčkaného. Bezpochyby je černý
beran čímsi znepokojujícím, skrývá
v sobě jistou osudovost, naše setkání s ním může vypadat takto: „Stranou
stál od ovcí oddělený velký černý beran. Otlučené rohy, oči se mu blýskají.
Patricie z něj nemohla spustit oči. Zahlédla bolest tvora, který
něco zlého ví, a přitom smrdí tím svým samčím zápachem na sto honů. Cap
jeden černý. […] Čerte, je třeba poslat tě zpátky do pekla. S rohy
u země čeká, až se jeho osud naplní.“ (s. 55 - 56).
Černým beranem, který znepokojuje
a uvádí „věci do pohybu“, je zcela jistě vypravěčův strýc Bogomil. Vypravěč
František Josef (dvojnásobné nomen omen) uvádí svůj příběh pověrou, která
říká, že duch člověka. který zemřel nesmířen, nemá pokoje a musí bloudit
světem, dokud jeho klid není vykoupen. Ovšem kdo z nás je smířen?
A tak se strýcova smrt stává
impulsem k bilancování dosavadního života Františka Josefa a jeho
ženy Patricie, kteří se v rozhovorech a ve vzpomínkách nyní často
vracejí ke strýci, k jeho první ženě Johaně, jejímu bratru Petrovi
či k druhé kanadské ženě Jeniffer. Přítomnost se prolíná s minulostí,
mrtví jsou mezi živými přítomni alespoň v paměti a v řeči, stejně
tak se střídají dějiště, časy vyprávění či postavy reflektující skutečnost.
Z hlediska kompozice těmto prostřihům odpovídají krátké kapitoly pojmenované
nejčastěji jednoslovnými symbolickými názvy a také vypravěčský styl.
Vypravěč několikrát změní v rámci krátkého úseku rytmus a charakter
svého vyprávění (nečekanou lyriku náhle vystřídá ještě nečekanější drsnost),
konkrétní jev poznatelného světa se stává podnětem k obecnější niterné
úvaze, ne-li k transcendenci. Balabánův hutný výraz, někdy až aforistický,
přispívá k umocnění sebereflexe ústředních postav. Autor spoustu
věcí nedopoví, nedovypráví, používá symbolických náznaků, nechá nás bloudit
životem
a vzpomínkami spolu s Františkem Josefem. Leccos může napovědět vložená
pohádka o Animukovi a jeho znameními doprovázeném putování do hor.
Vzpomínky na spletité vztahy
mezi příbuznými, skutečnost, že vypravěči a jeho ženě táhne na čtyřicet,
jejich povědomí o blízkosti smrti a vlastní nedokonalosti („Někdo větší
než oni by měl vyprávět příběhy“), čas kvačící nemilosrdně vpřed, krátké
kapitoly, nebo text, který na sebe bere formu zpovědi, to vše zvyšuje
naléhavost autorské výpovědi. František Josef a Patricie jsou spolu sice
již dlouho („Tak se složili jeden do druhého, že přitom zapomněli na cestu
zpátky“), ale uchovávají si každý svoje tajemství: Patricie cukrovku,
kterou si již dávno mohla vyléčit, a František Josef svoji sestru Lucii,
jež zemřela ještě v kolébce. Jejich vztah je pak založen na vzájemné závislosti:
on je jí inzulínem, ona jemu sestrou. Tyto pozoruhodné vývody, poetické
výrazy či neologismy (např. osovělý), stejně jako lyrické popisy krajiny
jsou neoddělitelnou součástí Balabánova způsobu psaní, jenž lze označit
za synkretický, někdy až mytologický. Ať tak či onak, román krouží kolem
věcí, které jsou na lidském bytí tím nejpodstatnějším a zároveň tím nejtajemnějším,
kolem života a smrti.
Nezbývá než konstatovat, že
Balabánovi se postup od kratších prozaických útvarů k delšímu zcela
jistě podařil, a to, zda Černý beran znamená předěl v jeho
tvorbě, rozhodne až jeho další umělecký vývoj.
Jan Balabán: Černý beran, Host, Brno 2000, 154 s.,
náklad neuveden, cena 149 Kč
© Texty
|
|