|
|
TEXTY č. 33 (JARO 2004)
Jen tak
Jakub Chrobák
Svět se stává stále rychlejším a je pořád obtížnější v letu zachytit
alespoň stín názoru, odlesk člověka celého, s jeho přesvědčením a zaujatým
postojem. Rozhodli jsme se proto na těchto stránkách zaznamenat právě
výsledek zastavení se a zaujetí postoje. Nepůjde vždy o jevy literární,
důležité je to, že se jedná o skutečnosti, které jednotlivé redaktory
nenechaly v klidu. Začínám já
Jezdím na hokej na Vsetín sice méně než bych chtěl, ale o to radši.
Další z už tak bohaté hromady důvodů lze opsat takto: vsetínští
hokejoví fanoušci (přesněji, abych neidealizoval: Alexej jako bubeník
určitě) si dokáží dělat prču z rasisticky orientovaných hesel fotbalových
fanoušků kohokoliv kromě Slavie. Nedělá se ale tato satira didakticky,
pedagogicky je možná celá motivace a provedení pomýlené, ale je to sranda
a mě to baví: místo rozplizlého, zažitého, nepokorného a především pitomého
„Jude-Slavie, JudeSlavie" vymyslelo se na Vsetíně „Jugo-Slavie,
JugoSlavie". Že se tím heslem nic neříká? Na nikoho se nepluje?
To je fakt a navíc mám za to, že to je dobře. Ale třeba Beránek z toho
byl tak v laufu, že střílel i na ležícího protihráče půl minuty
po odpískání.
Do Brna jezdím ještě méně než na Vsetín, i když to nenesu tak těžce.
Přesto jsem rád, že jsem přijel na Potulného dělníka, festival pořádaný
J. E. Fričem (na organizaci se notně podílí také Petr Hruška). Byl jsem
tam poprvé a pojedu zas, protože je dobré (aspoň) jednou za rok nejen
chtít věřit, ale doslovně uvěřit ve smysl psaní a čtení poezie. Nejde
jen o to, že se v Brně potkávají nejrůznější generace básnické,
že tu jsou ke slyšení důležité a krásné texty (vybírám: Jan Balabán,
Vít Slíva, I. M. Jirous, J. H. Krchovský, Pavel Kolmačka, M. J. Stöhr
a pochopitelně oba organizátoři). To podstatnější se možná děje mimo
sama čtení. Jsou to pozoruhodná setkání odlišných a protichůdných mnohdy
typů, které se družně a dvorně posílají do řiti, aby se pak (s ještě
větší elegancí a ještě něžněji) ujišťovali, že je to dobré stavět svět
na nohy. Může to někomu znít jako popis srazu účastníků vylodění v Normandii,
ale je to jinak. V Brně šlo o to vědět, že poezie ještě je a chce
dále být, tedy i bude.
Chudák Hrabal, kdyby věděl, co se o něm k nedožitému jubileu píše
v tiskových zprávách České televize, nejen že by se obracel v hrobě
a hlína by pod tlakem těchto nekoordinovaných výbuchů hněvu bublala, ale
asi by i rozrazil vše, co mu stojí v cestě a šel by autorovi naplácat
dršku. Skutečnost, že to neudělal, nesvědčí o tom, že neexistuje posmrtný
život, ale o tom, že ta správa je tak pitomá, že Hrabal neráčí vstát
a udělat výše popsané, tak aspoň já, byť přes papír. Nebudu se tu zdržovat
takovými maličkostmi, jako jsou nadbytečné přívlastky apod. Daleko drastičtější
jsou bláboly na konci tiskové zprávy: „Komedie o slepotě, které v běžném životě
všichni občas podléháme při setkáních s různými chytráky a podvodníky,
patří k dílům Bohumila Hrabala, na která se nezapomíná (Jde o Andělské
oči! Pozn. J.Ch.).
Prózy Bohumila Hrabala se stávaly předlohou pro filmaře zejména díky
jeho mistrovskému vypravěčskému talentu, laskavému humoru a dokonalé
charakteristice postav." Tu (slušně řečeno) nepřesnou interpretaci
Andělských očí bych sice nesnesl, ale asi přežil, ale laskavý humor je
už moc. Chybí už jenom pan Hrabal a nějaký to moc velký srdíčko.
NE, NE, NE a stokrát ne! Hrabal měl svět příliš rád na to, aby jej
zaslepoval jakýmsi laskavým humorem. Ten přenechte, pane Krafle, Četnickým
humoreskám, do Hrabala jej neimplantuje! Barvotiskovost, která je přirozeným
podložím Hrabalovy literatury, je zcela jiného řádu. Nechce laskat, ale
vzrušovat, a v tom je kruciální rozdíl.
Ale na závěr radostná zpráva. Vyšlo třetí číslo literární libůstky Odvrácená
strana měsíce. To, co jsem chtěl a měl, ale neřekl, o prvních dvou, říkám
až teď: je to výsledek radostného setkávání s literaturou, s její
tvorbou stejně jako četbou. Už redakční okruh je jakousi ochrannou známkou
(Jan Balabán, Pavel a Petr Hruškové a Ivo Kaleta), jenže všichni zmiňovaní
mají daleko k tomu, aby vytvářeli tribunu kdovíkoho a kdovíčeho.
Jen se rozhodli, že budou předkládat texty, které pokládají za důležité.
Nejde o to, je-li autorem Karel Šiktanc, nebo dychtivě zamilovaný školák.
Nejde ani o původnost, v závěru bývá záznam pozoruhodných setkání
různorodých textů. To vše jako výraz radosti z literatury. A hlavně:
celé je to vyvedeno v elegantní výpravě. Jemně zdrsněný, spíš vráskovitý
papír odstínu žloutnoucí trávy a poklidné, nijak na sebe neupozorňující
typografické provedení jsou k tomu ideálními prostředky. Zdá se,
že odvrácená strana měsíce je přesně ta, na které se daří životu. A to
je dobře. |
|