|
|
TEXTY č. 39 (Podzim 2005)
Rozhovor
Martin Škabraha: Rozhovor s Borisem Cvekem
Martin Škabraha: Rozhovor s Borisem Cvekem
DNEŠNÍ DOTOVANÁ LITERATURA MI PŘIPOMÍNÁ CÍSAŘOVY NOVÉ ŠATY!
Borisi, dovol mi na úvod ocitovat, co jsi o sobě napsal do rubriky
O autorech v časopise Téma: „Boris Cvek (nar. 1976) – externí doktorand
na Přírodovědecké fakultě UP v Olomouci, obor anorganická chemie.
Působí na Ústavu lékařské chemie a biochemie Lékařské fakulty tamtéž.
Publikoval na www.christnet.cz, www.totem.cz, www.
blisty.cz, www.academica.cz a také v Hospodářských novinách, v Literárních
novinách, v Lidových novinách, v Respektu, v Přítomnosti a v MF Dnes
– zabývá se literaturou, filozofií, historií, teologií a přírodními vědami.
Editor a vydavatel časopisu Téma (www.tema.vulgo.net). Vede mimo to českou
sekci rozjíždějícího se evropského projektu www.poesia.vulgo.net." Připadáš
si jako polyhistor?
Záleží na tom, jak budeš tomu slovu rozumět. Mám velmi rád různá dobrodružství
mysli – a všechna, ať už čteš prestižní vědecký časopis Inorganic Chemistry,
spisy Jakuba Böhma, Hérodotovy Dějiny nebo Kerouacovo Satori v Paříži,
jsou si podobná. Oproti jiným lidem, řekl bych, se málo zdržuji „pitváním
kmínového zrnka". Vyhledávám spíš ty velké, výrazné myšlenky a vize,
proto mne sotva může saturovat jediný obor „dobrodružství mysli".
Ani trochu nevěřím na to, že vzdělaný člověk je odsouzen k tomu,
aby byl omezeným specialistou. Stejně považuji za urážlivý nesmysl, když
se vzdělanost plete s přeměnou mozku na adresář vědomostí. Je-li
polyhistorie založena ve fascinaci celým kosmem a smělým, dobrodružným
čeřením hladin oceánů jeho mnoha tajemství, pak se k ní hlásím a
považuji ji za znamenitost ducha. Pokud má ale být „encyklopedickým" všeználkovstvím,
odpuzuje mne.
Jak dojde k tomu, že přírodní vědec se rozhodne vydávat literární
časopis? Mělo na Tebe třeba vliv to, že Tvůj otec, Dušan Cvek, je básník?
Má na mne vliv to, že můj otec je můj otec, to samozřejmě. Zdědil jsem
po něm
různá nadání, mezi něž patří i to literární. Jinak ale jsem samorost.
Už asi od patnácti let jsem hltal světovou literaturu a filozofii
nějak
přirozeně mne to tím směrem táhlo. A úplně to samé puzení mne přimělo
studovat chemii. Žil jsem ve svém vnitřním světě, který je značně odlišný
od kultury dnešních „kulturních činitelů". Konfrontace byla a je
nezbytnost. Ostatně bez ní je všechno dobrodružství mysli nemyslitelné.
A protože jsem člověk dosti pracovitý i umanutý, ba vlastně proto, že
mám rád dobrodružství, jsem začal vydávat literární časopis. Svět dává
naší aktivitě různé možnosti směřování k ušlechtilým dílům. Problém
bývá často spíš v míře aktivity než v míře nepřejícnosti
světa.
Opakovaně zdůrazňuješ, že jedním z Tvých hlavních záměrů je
poskytovat alternativu ke státem dotované kultuře, resp. dotovaným
literárním časopisům. Tvé výpady proti nim mi někdy přijdou až nespravedlivě
prudké. Co tě na nich nejvíce dráždí?
Mně ty časopisy od začátku připadají jako Císařovy nové šaty. Je to
hra na kulturu, vespolné slepectví a předstírání. Chybí v nich dobrodružství,
velkorysá rozmáchlost ducha, poctivé slovo, jež pálí a dráždí jako sůl.
Je to kultura pro kulturu, jež často vzkvétá různě v dějinách mezi
lidmi, které z jakéhosi divného důvodu zachvátí mánie „tvářit se
kulturně". Krásně to vystihl třeba Moliére ve hře Měšťák šlechticem
či v Preciozkách – nebo Dickens v některých úžasných pasážích Kroniky
Pickwickova klubu.
Samu existenci takové „kultury" bych přešel ovšem snadněji než
to, že ji stát pěstuje z daní občanů. Myslím, že velikost a síla
lidské tvorby stojí na tom, že některým lidem bude stát za to, aby
ji dobrovolně platili ze svého. Byl bych rád, kdybych se mohl dožít takového
oživení širokého a rozmanitého zájmu o dobrodružství mysli. A chci pro
to udělat maximum – na prvním místě i to, že se nebudu bát říci, že „král
je nahý".
Myslím si, že je třeba oddělit dvě věci. Kulturu ve smyslu tvorby,
ke které v zásadě stačí to nadšení a jistá ochota k oběti, a kulturu
ve smyslu institucionalizovaného provozu, do něhož patří i nějaká kritická
či teoretická reflexe té tvorby. Státní dotace jsou tu od podpory toho
druhého. Zdá se mi, že neuspokojivou situaci v té první oblasti,
to Tvé „král je nahý" - jinak řečeno: lidi umění nezajímá, protože stejně
není o co stát – příliš snadno připisuješ vlivu té druhé, té institucionální
složky. Ale ta, alespoň pokud jde o literární časopisy, má plnit jinou roli,
než být „velkolepě rozmáchlý" - jsou to vlastně odborné časopisy, i když
zaměřené na tu širší odbornou veřejnost, jako jsou třeba studenti bohemistiky
apod. A jistě je možné i kritiku psát nudně, profesorsky, nebo s nějakým
tím espritem. Jenže to už je pak otázka konkrétních autorů, kteří se prostě
shánějí špatně; každá redakce by ráda co nejčtivější a nejatraktivnější texty
– ale jak, když často nemůže zaplatit ani korunu? To radši člověk s publicistickým talentem
půjde dělat slogany do reklam.
Právě odborné časopisy (např. již zmíněný Inorganic Chemistry) mohou
být velmi dobrodružné a duchaplné
ba řekl bych, že bez toho by
to byly časopisy nikoli odborné, nýbrž hnidopišské. Myslím, že lepší
je nevydávat a nepodporovat nic, než vydávat a podporovat balast.
Nejsou-li dobří autoři, není to nejmenší důvod pro financování špatných.
Pokud jde o míru „viny" na lhostejnosti současného „obyčejného"
vzdělance k současnému umění, jistě na první místo je nutné klást
fakt, že chybí geniální umělci. Až se opět objeví, sláva umění se vrátí.
To však nic nemění na tom, že král je nahý. Jeho nahota by se ukázala
v plnějším světle, kdybychom ji mohli srovnat s tvorbou a s
myšlením výrazně nadprůměrného ducha.
Promiň, ale to zní arogantně, navíc ulítle, skoro mesianisticky,
ba sektářsky! Ty máš nějaké jasné kritérium geniality? Ty poznáš, že
je to ten pravý? A jak se to pozná? Podle toho, že lidé jej
budou číst v desetisícových nákladech a čekat na každé jeho slovo?
Trochu zrádné v mediální době
Ale i kdyby – copak je to
důvod, proč zavrhovat ty „průměrné"? Vždyť oni tvoří jisté „maso" té
literatury, nabalující se na kostry géniů
Ano, troufám si říci, že pokud se objeví autor, který vzbudí široký
a trvalý zájem mezi českými vzdělanci (např. se o něm budou bavit v hospodě,
na golfu nebo na rybách), že je spíše geniální než průměrný. Průměrní
autoři sami o sobě nikdy nikoho nezajímali, vždy se jen vezli na vlnách
nadšení pro umění, které vyvolávali teprve velcí umělci. Jinak bych k detekci
geniálního ducha použil
reminiscenci na Puškina
ten napsal krásný epigram s výmluvným
názvem: Ex ungue leonem.
Co to znamená?
Podle drápů poznáš lva. Zde je ten text (překlad V. A. Jung): Já nedávno
si jen tak verši hvízd’/ a bez podpisu vydal jsem je směle;/ stať v novinách
pak moh’ jsi o nich číst –/ též bez podpisu šelmy pisatele./ Však což?
Ni já, ni uličník ten drzý/ svou šelmovinu ztajit nedoved’:/ on podle
drápů, kdo jsem, poznal brzy,/ já podle uší poznal jsem ho hned.
Dobře. Pojďme k jinému tématu – k tomu s velkým T.
Jak si s ním po třech letech jeho existence spokojen? Splnilo
Tvá očekávání? Co jsou největší úspěchy a kde jsou největší potíže
při vydávání časopisu?
Téma je dlouhodobý projekt. Spokojený bych byl jedině v případě,
že bude srovnáváno s Eliotovým Criterionem. V této oblasti
je poněkud hloupé klást si realizovatelné cíle. Člověk musí být tak trochu
fanatik, jako byl třeba Karl Kraus. Největším úspěchem je to, že Téma
existuje, že mu poskytují rozhovory lidé, jichž si vážím, a že se za
jeho obsah nemusím stydět. Hlavní problém je nedostatek autorů. Kdybych
měl po ruce ještě dva lidi stejně výkonné, jako jsem já sám, neměl bych
coby vydavatel žádný problém. To nejlepší, co vychází v Tématu,
získá, myslím, své jasné ocenění až za mnoho let. Mám svou vizi, jsem
mladý a fascinuje mne ono „jít za svým cílem". Ano
právě že
jde opět o dobrodružství. Často únavné a úmorné, jenže asi každý D´Artagnan
musel někdy uštvat koně.
Na konci svých rozhovorů pro časopis Téma se vždycky dotyčného ptáš,
jak se mu Téma líbí
Jak se Ti libí Texty a jaká si myslíš, že
je budoucnost takovýchto časopisů?
Budoucnost? Naše budoucnost vždy závisí i na nás. A myslím, že větší
důležitost než konečný efekt má to, co jsme dokázali do života investovat.
Líbí se mi, když někdo je ochoten dělat něco navíc, a proto se mi líbí
i Texty. Myslím, že si na nic nehrají. A i když v nich spíše postrádám
pravé dobrodružství, tak držím palce.
Díky za přání i za rozhovor!
|
|