|
|
TEXTY č. 4 (ZIMA 1996-97)
ROZHOVOR
Rozhovor s Viriliem
ROZHOVOR S VIRILIEM
Paul Virilio je současný francouzský filosof, urbanista, poukazující na důsledky
medializace společnosti, ale také historik vojenství a architektury. Pozornost
upoutal zejména svou teorií dromologie či “estetikou mizení” (vzhledem k stále
rostoucí rychlosti vnímání, která již dosáhla mezí, při nichž pojmy prostoru
a času ztrácí pro člověka smysl, dochází k mizení věcí v toku obrazů). Následující
výtah z rozhovoru byl převzat z čas. Le Monde prostřednictvím anglického
překladu dostupného na Internetu:
Jaký je váš názor na budování informačních dálnic ?
Pokud je vůbec něco imperiální, tak jsou to určitě komunikační dálnice. Uvědomuji
si totiž, že dálnice vznikly společně s fašismem. Nejprve Mussoliniho autostrády
a potom Hitlerovy říšské Autobahnen byly použity jako strategické cesty při
obsazení zemí východního bloku. Tehdy ještě samozřejmě nebyly dálnice určeny
jen pro zábavu, jak je tomu nyní. Ale přesto se divím, že se reklamní agentury
odvážily použít právě tento výraz.
Uvědomuji si také, že předchůdcem Internetu byl Arpanet, síť sítí pro ty, kteří
se zabývali vojenským výzkumem. Proč to skrývat? Dálnice a utajený původ Internetu
si jsou až příliš podobné a to je jeden ze znaků totalitní dimenze reklamy,
dimenze, jež byla vyjádřena zavedením multimédií. Jsem jejich absolutním odpůrcem,
i když samozřejmě neodmítám celosvětovou komunikaci.
Jaké budou následky zavedení multimedií do rodinného života ?
Zvyšující se počet rodin s multimediálními počítači povede k vzniku toho, čemu
říkám virtuální město. Multimédia vytvoří něco jako město měst, městské hypercentrum.
To způsobí revoluci ve vztazích k našemu bezprostřednímu okolí i k ostatním
lidem. Bude to začátek urbanizace skutečného času. Jinak řečeno, vzniknou tak
celosvětová hypercentra, kde skutečná města nebudou nic než předměstí, periferie.
Virtuální města vyvstanou z časového stlačení, které způsobily telekomunikace.
Zapříčiní vznik tohoto města měst nějaká konkrétní nebezpečí ?
Každou novou technologii provází její konkrétní nehody. Vlak byl vyvinut s vědomím
možného vykolejení, loď s možností ztroskotání. Ale všechny tyto nehody měly
jen lokální charakter. Multimédia a okamžité komunikace s sebou přinášejí nepředvídatelné
události. Rodiny budou vystaveny možnosti integrální katastrofy, která by měla
na celý svět dopad srovnatelný s jaderným zamořením.
Jaké by byly následky takové integrální katastrofy ?
Elita bude žít ve skutečném čase v hypercentrech, zatímco vyhnanci ve “zpožděném
čase” na předměstích. Železniční neštěstí měla vždy velice konkrétní následky:
oběti na životech a raněné. Proto byla předpokládána již od začátku vývoje železnice.
Oběti komunikačních superdálnic budou nehmotné. Tito lidé budou nezaměstnaní,
budou se cítit ohroženi, budou trpět důsledky narušených sociálních vztahů.
A jak budou žít členové elity ?
Ve virtuální bublině. Nereálnost změní zákon blízkosti. Nyní známe bezprostřední
blízkost. Takové jsou vztahy k rodičům nebo k přátelům. Vztahy z trhu a z fóra.
A potom ještě mechanickou blízkost dopravy, jež vede k opuštění venkova a stěhování
do měst. Komunikačními dálnicemi jsme dosáhli elektromagnetické blízkosti, která
již existovala díky telefonu a rádiu. Ale už brzy se tato blízkost bude dotýkat
našich smyslů: zraku, sluchu, hmatu, čichu, dokonce sexuality. Budeme ostatní
milovat jako bychom milovali na dálku. Jsme již nuděni a obtěžováni těmi na
blízku. Moderátora televizních zpráv známe lépe než souseda z vedlejších dveří.
Brzy se stane, že jediní milující se lidé budou žít ve virtualitě.
Jaký bude dopad na společenský život ?
Přechod od vesnice přes trhové město k velkoměstu vytvořil nukleární rodinu.
Megalopolis vytvořilo rodinu s jen jedním rodičem. Virtuální hyperměsto bude
centrem potenciálního sociálního rozkladu.
Jaký nový fenomén by mohl vést k takovému rozkladu ?
Rychlost ! Bahníme se v rychlosti. Ve své poslední knize jsem toto téma
rozvinul v teorii, kterou jsem pojmenoval “dromologie”, podle řeckého slova
“dromos” označujícího dráhu*. V průběhu času se lidé snažili zvýšit svou rychlost.
Využili k tomu koně, loď, vlak, letadlo... . Ale všechny tyto rychlosti byly
relativní, což znamená, že neovládly celý prostor. Dnes jsme dosáhli meze, kterou
nelze překročit - mez rychlosti světla. To s sebou přináší globalizaci času.
Světový čas předbíhá čas místní. Ovšem s rizikem integrálních katastrof.
Ve své nejnovější knize mluvíte o šedé ekologii, která by měla doplnit zelenou
ekologii. Co je to vlastně zač ?
Je to ekologie vzdálenosti. Potřebujeme vzdálenost. A zatím je její velikost
zmenšována časovým stlačením světa až do nicoty. Absolutní rychlost umožňuje
uvěznění ve světě, jenž se stal příliš malým. A tak se naše děti narodí do těsného
světa. Opravdu existují ergonomické rozměry. Ve světo-městech ztratíme právě
ty rozměry, které se dnes podílejí na kvalitě života ve skutečných městech.
* v angl. „course or track“; obvyklý český překlad řeckého slova „dromos“ je
však „závod“ (Pozn. překl.)
z angl. přeložil Filip Tvrdý
© Texty
|
|