|
|
TEXTY č. 7 (PODZIM 1997)
PRÓZA
Billy Londonová: Bella.
Billy Londonová: Bella.
Ach, ty blažené dny na schodech, uprostřed knih, barev, encyklopedií, koláčků
a světa. Svítání a soumraky, bílé cáry mraků rychle běžících nad hlavou, přímořský
vzduch, šílená závrať, závrať ze všeho možného, ze všeho co bude, mohlo by být,
je, závrať ze snů, z fantazie, z Belly...
Má zvláštní, nesexuální láska, podivuhodná, ztracená (a znovu nalezená) sestřička
z bájné mýtické doby, malá princezna, keltská fairies, padlej andílek, jedinej
andílek hodnej svýho jména. Mý živoucí alter-ego.
Když si vzpomenu na ty noci, kdy jsem se vracel domů od různejch holek „s mozkem
vyšoustaným z hlavy a s prázdným srdcem“ (jak to výstižně popsala Erica Jongová),
v ruce pohotovostní balíček z Arabovýho nočního bufetu - pro případ totálně
vyžrané lednice, vydrápal jsem se nahoru po schodech (krucifix, měl bych už
konečně dokončit ten popis, aby bylo jasný o čem tu mluvím) a v mým pokoji našel
ve svý posteli Bellu, svou malou sestřičku, jak tam spí v mý flanelový košili,
dlouhý plavý vlasy rozhozený všude kolem - krásná tím svým roztomilým nesexuálním
způsobem - najednou jsem věděl, že i když spím se spoustou holek, bez lásky,
kvůli sexu a čistě jenom proto, že mě vzrušujou, tak nemám prázdný srdce, protože
miluju Bellu.
Tohle poznání nepřišlo najednou, zrodilo se právě za těch nocí, kdy jsem umilovanej
do vyčerpání vlezl za Bellou pod peřinu, zívl a políbil ji - a ona ospale otevřela
oči, usmála se na mě a řekla: „Ahoj, bráško, už jseš tady? Jaký to bylo?“ A
já ji vzal do náruče a společně jsme zbodli Arabův pohotovostní balíček (hranolky,
tatarka, půlka grilovanýho kuřete a čtyři plechovky 7-UPu), buď jsme zůstali
v posteli, nebo jsme si k tomu vlezli do okna, seděli jsme tam v tom tmavě modrým
nočním světle a já jí líčil svý zmatený pocity sexuálně ukojenýho literáta.
A Bella mě chápala. Neječela, nevyčítala, neurážela se. Usnula mi v náručí,
a já věděl, že není milostný avantýry, která by nás mohla rozdělit. Miloval
jsem Bellu a spal jsem s jinýma. Bella milovala mě a nespala s nikým. Ani se
mnou. (Panna ovšem nebyla, to by popíralo její čistotu.)
Radši zpět k ódě na domov - i když Bella k němu taky patří. Tedy: ony zmíněné
schody vedly k domovním dveřím (tmavě hnědé dřevo, mosazná klika, horní část
prosklená), za nimi byla dlouhá úzká chodba a na jejím konci klasický úzký a
strmý schodiště; to vedlo - jak už to tak u schodišť zpravidla bývá - i do druhého
patra a to jest i k našemu skvostnému patrovému bytečku. Když ho Jack s Nelsonem
tehdy v 70. letech koupili, tak ho silně odkomerčnili a přizpůsobili obrazu
svému (taky vzpomínce na hausbót). Prakticky to znamenalo, že nižší patro nechali
svému osudu a to vyšší, v pořadí baráku třetí, celé vybourali. No, celé - nechali
vnější zdi, nosný trámy, podlahu a strop. Vznikla tak naprosto úchvatná, obrovská
místnost, ze dvou stran lemovaná samýma oknama, a to ne jen tak lecjakýma, ale
s tím nejbáječnějším amsterdamským výhledem na dva grachty, jilmy a lodě. Na
jedné ze zbývajících dvou plných stěn je kuchyňská linka s ohromnou lednicí
a mražákem („jídelní“ stůl stojí před ní) a na druhé knihovna, krb a dvoje schodiště
- každý po jedný straně: u oken to nahoru, a u linky to o patro níž.
A mezi tím vším je ta nejfantastičtější obývací plocha na světě, kde stojí kde
co a na zemi se válí snad úplně všechno. Jak jednou pravil na adresu obývací
plochy Nelson: „Páni, tady je tolik věcí, že to vypadá, jako by tu byl bordel.“
Celá místnost budila útulný dojem ateliéru či zimní zahrady. Hlavně ale budila
dojem, že tu někdo bydlí. Nesnáším neosobní, naprosto uklizené byty, kde
neleží zbůhdarma ani tužka.
Když jen tak lehce vzpomenu na svá dětská léta, tak u nás vedle sebe v malebném
ladu a skladu žily Kidovy bedýnky s barvama, palety, stojan, křídy, knížky,
Nelsonovy kuchařky, kazety, desky, moje brusle, hokejky, medvídek Pú, spousta
polštářků, opřených pláten, stoličky, křesílka, matračky, svinuté a rozvinuté
spacáky, velký ušák v rohu u oken, malá a později větší věž, skripta, korálky,
fíkus, budík, pár azalek, svícny, sada krbových pohrabáčů a samozřejmě já, Kid,
Jack a Nelson (a později ještě Bella).
Co si však vybavuju vůbec nejradši a na co budu vzpomínat asi až do senility,
je krb. Příležitostný čtenář a řádový občan (pokud dočetl až sem) už zajisté
zapřemýšlel, kde ti čtyři šílenci v tom binci asi spali, když nikde není ani
zmínky o posteli. Není to spisovatelským nadhledem, který se obyčejnými a samozřejmými
věcmi nezabývá, ani tím, že by se postele nacházely jinde a teprve čekaly až
se o nich zmíním, je to zkrátka a prostě tím, že jsme žádné postele neměli.
Kdyby však milý kritik uvažoval méně konvenčně a více prakticky, byl by si býval
povšiml, že jsem do svého předchozího výčtu zařadil spoustu polštářků, matračky
a svinuté i rozvinuté spacáky.
Můj spacák byl péřovej, šedivej, vevnitř s bledě modrým flanelem, na kterým
byly malý černý plachetničky. A když jsem usínal, tak oheň házel všude po stěnách
a po stropě takový teplý červený prasátka, praskal a strašně krásně voněl. A
když pak Nelson koupil za nekřesťanský peníze starožitnou krbovou mřížku, tak
k těm rudým odleskům přibyly ještě polostrašidelný tmavý stíny, který se každou
chvilku měnily a neúnavně tančily po stropě a po stěnách.
Jenže časem měli hoši víc peněz, kupovali víc knih, kazet, barev, medvídků Pú
a podobných věcí, a nebylo již tolik místa. A tak přišel ke cti i zbytek bytu:
Nelson s Jackem zabrali nižší patro a my s Kidem zobyvatelnili podkroví. Bylo
mi devět, když se prováděly poslední úpravy. Pamatuju Kida na štaflích, jak
líčí stěny, Nelsona s plány v ruce, Jacka, zamyšlenýho nad hromadou nových knížek.
Taky řemeslníky, co nám dělali schody do podkroví (ty u okna), dubový, s vyřezávaným
žbrlením, a bábi Hansenovou, která chtěla do všeho mluvit (bábi Furlongová a
bábi van der Meerová to naštěstí měly příliš daleko, aby o tom byť jen věděly).
Tehdy se taky začaly formovat naše dnes už zažité role - tatínek Jack, maminka
Nelson, starší bráška Kid a mladší bráška Raul. Kid měl tehdy 25, zrovna dokončil
malířskou školu na Walls Eilandgrachtu a byl jak urvanej z řetězu. Jack s Nelsonem
k němu přišli před devíti lety, když mu bylo 16. Kde jinde, než ve Vondelparku.
Zrovna uplýval poslední rok panování hippies v oné útulné lokalitě (to jest
psal se rok 1975), Jack s Nelsonem měli 24 a - jak to později Jack komentoval
- byli už staří fousatí intelektuálové v černých rolácích, rozebírající nad
dýmkou marihuany otázku celosvětové karmy. Kid byl typický květinový dítě ve
vyšívaný vestičce, špinavých riflích, bez bot, s tmavýma vláskama po lopatky
a líbeznou tvářičkou, na kterou se chytaly mraky holek. Kapsy měl plný prezervativů
a LSD.
Po policejní čistce ve Vondelparku se trvale uchýlil k Jackovi a Nelsonovi a
začal chodit na gympl v Kerk straat. Tato zpráva uklidnila Kidovy rodiče, žijící
kdesi na Fríských ostrovech natolik, že upustili od svého záměru nechat své
nezdárné dítko přitáhnout domů policií a svěřili Kida do Jackovy a Nelsonovy
mateřské péče, včetně přiměřené měsíční apanáže na stravu a vyžití.
Kid obohatil náš byteček o skvosté nástěnné malby. Jen tak namátkou zmíním sedícího
Buddhu s kopretinou za uchem (v nadživotní velikosti), nacházejícího se nad
schodištěm do podkroví, výjevy ze severských mýtů na hlavním schodišti či reliéf
pohanského uctívání dubu u něj v ateliéru.
Kidův ateliér byl vůbec skvělý. Prosklenej zkosenej strop byl úplný okno do
nebe, jako by tam ani žádnej strop vlastně nebyl. Mraky rovnou nad hlavou, ptáci,
a večer, když se zhaslo, měsíc a hvězdy přímo v pokoji. Nádhera. Kvůli tomuhle
se dalo s lehkým srdcem oželet usínání u krbu s živým ohněm.
Já sice vedle v pokojíku tenhle přepych neměl, ale poetika v tý místnosti taky
byla. Kus stropu rovnýho, kus zkosenýho, když pršelo, tak déšť bubnoval do střechy
všude kolem mě – ale hlavně fantastický okno vystrčený ven ze zkosené části,
takový co zvenku vypadá, jako by byl na střeše postavenej malinkatej domeček
(takovej tak pro Karkulína ze střechy), okno, co má pro sebe vlastní střechu
a dvě stěny. Vevnitř k němu vedly schůdky, který končily malou plošinkou a stačilo
jenom otevřít okno a sednout si, a byl jsem na střeše, vysoko nad grachtem,
jachtama a stromama, kolem poskakovali ptáci, nade mnou smoguprostý amstr-damský
nebíčko s letadly ze Shipholu – a spadnout jsem mohl leda tak zpátky do pokoje.
Skvěle se tam četlo.
Na tomto místě je nutno poznamenat následující:
Pí Johanssonová (rozená Fredrikssonová) obývá spolu se svým manželem milý rodinný
domek ve stockholmské čtvrti Solna. V přízemí se nachází hala, obývací pokoj,
jídelna a kuchyň, v patře pak ložnice, koupelna a dva další zatím nevyužité
pokoje. Domek obklopuje zahrada s růžemi, altánkem a houpačkou.
Turista Meruňka žije se svou ženou Boženou a jejich třemi dětmi v typickém 3
+1 na pražském sídlišti Jižní Město.
Z výše devátého patra se nabízí malebný výhled na dalších nejmíň 360 naprosto
shodných paneláků. Okolí je doplněno dálnicí, samoobsluhou a benzínovou pumpou.
Pan Clayton vlastní útulný staromládenecký byteček na Rue ďLille s výhledem
na Seinu. V přízemí domu se nachází kavárna s venkovním posezením a na rohu
ulice antikvariát. Kaštany pod okny na jaře zpravidla omamně voní. Pana Claytona
to vždy vede k myšlence napsat o tom báseň a pak se opít. Jelikož však v opilosti
pokaždé výše zmíněnou báseň ztratí, nemáme dosud o jeho literární tvorbě žádný
písemný doklad. Lze se jen domnívat, že by se patrně jednalo o básnický žánr
zvaný „Pařížská jarní“, který zahrnuje malebné líčení vonících kaštanů, tekoucí
Seiny a adresy nejméně sedmi nočních podniků.
Své zmatené pobíhání deštěm jsem po zralé úvaze přerušil. Musel jsem konstatovat,
že moknutí bez Belly je zcela jiné než moknutí s Bellou. Takové nijaké. Člověku
prostě prší za krk.
úryvek z rozsáhlejší prózy; vybral -pak-
© Texty
|
|