|
|
TEXTY č. 8 (ZIMA 1997-98)
ROZHOVOR
Rozhovor s Ludvíkem Vaculíkem
Rozhovor s Donaldem Davidsonem
Rozhovor s Ludvíkem Vaculíkem
Rozhovor byl pořízen při návštěvě Ludvíka Vaculíka na vsetínském zámku 15.
10. 97, kde předčítání svých textů doprovázel zpěvem. Rozhovor neprošel autorskou
korekturou.
Čím se cítíte být v této chvíli víc: zpěvákem nebo spisovatelem?
To já se necítím ani jedním, ani druhým. Zpívám z chuti a nálady, a to zpěvák
není. Zpěvák musí zpívat profesionálně. A jako spisovatel se také necítím, protože
to dělám jenom z donucení, když musím. Tady jsem v takové smíšené roli. Budu
tady číst ukázky ze svých poznámek, z rukopisu, který jsem psal v roku šedesát
devět. Ještě ho nikdo neslyšel, ani nečetl. Jsou to moje poznámky z doby, kdy
se to začalo tak psut, po té okupaci. Já jsem ten rukopis měl dlouho schovaný,
protože vždycky, jak jsem něco napsal, tak jsem to musel dát pryč. Ale věděl
jsem, že ho mám, a teprve teď jsem ho vytáhl.
Chystáte se ho vydat?
Myslím si, že by vyjít měl. Akorát ještě nejsem rozhodnutý, jestli samostatně,
nebo ve spojení s něčím jiným. Jmenuje se to Nepaměti. Mají to být paměti, ale
protože pamětím nevěřím, tak jsou to nepaměti. Na paměti není spoleh, ale na
nepaměti – to bývá úplná pravda.
Pravidelně publikujete fejetony na stránkách Lidových novin. Nezdá se vám,
že tyto fejetony jsou uspěchanější než ty, které jste publikoval v dřívějších
knihách?
Ano, to je pravda. Tyto fejetony jsou takovým žánrem, který má moc malé místo,
vyžaduje pravidelnost, je přesně odměřený a má nějaký věcný účel. A já se s
jeho pomocí vždycky vyjadřuju k nějaké otázce. Kdežto ty fejetony, které jsem
psal dřív, to bylo jednou za měsíc. Koncipoval jsem je jako takové slovesné
dílo. Měl jsem na to víc času. A kromě toho, nikdo to po mně nechtěl. Nemělo
to žádný termín, tak jsem si na tom seděl, jak dlouho jsem chtěl.
Chystáte novou knihu z těchto fejetonů, jako byl např. soubor Nad jezerem
škaredě hrát?
Na to se nechystám. Já jsem se ani na tu zmíněnou knihu nechystal. Tehdy přišel
nakladatel a přesvědčil mne, že to má snad smysl. Já jsem tomu uvěřil, protože
vím, že jsou lidi, kteří by tyto moje fejetony rádi četli. Někteří si je schovávali.
Takovéto týdenní záznamy taky tvoří jakousi kroniku, ale já nikdy nepřijdu jako
první, že bych je chtěl vydat. To by mne někdo musel přesvědčit, že to má nějaký
význam. Mně se moc nelíbí, jak někdo něco napíše
a hned to chce vydat jako knížku. To ne.
Vraťme se k Sekyře, jedné z vašich prvních knih. Je v ní zachyceno Valašsko
v jistém okamžiku. Změnila se od té doby hodně jeho podoba?
To je dost složitá otázka. Řekl bych, že Sekyra pochází z doby, kdy jsem byl
ovládán strachem z rozpadu a úpadku společnosti a kdy tyto obavy měly opodstatnění.
Teď mám dojem, že je tady příležitost ke zlepšení. Marná věc, taková ta stará
dědina, a to všechno, to je oběť doby. Jinak si myslím, že v poslední chvíli
byly naše vesnice, naše města i krajina zachráněny.
K vašim úspěšným románům patří Český snář, který je kombinací autobiografických
vzpomínek i fikce. Co si myslíte o současné vlně tzv. autobiografické beletrie?
Vím, že je to taková trošku móda. Dovedu si představit, že si autoři myslí,
že se takto snadno udělá knížka. Já sám vím a přesvědčil jsem se, že psát deník
s úmyslem, aby to byl román, je nemenší námaha. Musíte před sebou mít jakousi
kompozici, dbát na ni, dbát na vývoj postav. Postavy vám musí dílem procházet,
musí mít svůj soud, musíte se k nim vracet a celé to musí dostat jakýsi vyšší
smysl. Jinak taková literatura, která si myslí, že může vzniknout pouhým zapsáním
života, tak jak šel, zmizí, jakmile uplyne sezóna politická nebo módní. Toto
já posoudit nedovedu. Ostatně autobiografická literatura nemusí mít pouze formu
deníku. Jsou i romány zjevně založené na životopise autora.
Vyjma literatury se věnujete i zpěvu. Co vás k němu přivedlo?
Ke zpěvu? Tatínek a maminka. Jednou jsem si uvědomil, že rodiče to byli vždycky.
Ale pravidelné cvičení bývalo víte kde? V kostele. V kostele si zazpíval každý.
A i když třeba někdo nezpíval, tak slyšel to ladění, to poslání písně, takovou
tu vznešenost. No a potom – pasínek. To se tady na Valašsku ani nemusí moc vysvětlovat.
Na pasínku na sebe řvali jeden na druhého přes dolinu, ogaři aj dcérky. Takže
ke zpěvu mne přivedlo tady to. Ale nebýt Jana Rokyty, tak bych si nikdy nemyslel,
že mám se zpěvem vystupovat.
Děkuju za rozhovor.
-pak-
Rozhovor s Donaldem Davidsonem
Rozmlouvali:
Sandy Goldbergrová, Edward Abrams a Eric Hetheringtonl.
Donald Davidson (1917) je americký filosof vycházející z analytické filosofie,
někdy řazený k současnému pragmatismu postanalytického ražení. Studoval
u W. V. O. Quina a společně s ním bývá považován za vůbec nejvýznamnějšího
amerického filosofa současnosti. V současné době přednáší na Kalifornské
univerzitě v Berkeley. Davidson nepíše filosofické spisy v běžném
slova smyslu, jeho oblíbenou vyjadřovací formou je esej. Některé tyto eseje
byly souhrnně vydány ve sbornících Essays on Actions and Events (1982) a Inquiries
into Truth and Interpretation (1984). V první knize, shrnující jeho rané
práce, se zabývá teorií chování, ale druhé dílo je již o Davidsonově hlavním
zájmu, o teorii poznání. Kromě své vlastní tvorby redigoval i velice vlivné
antologie Semantics of Natural Language (1971) nebo The Logic of Grammar (1975,
obě společně s G. Harmanem). Našemu čtenáři je dostupný pouze slovenský
sborník Čin, myseľ, jazyk (1996).
Kdy jste se poprvé začal zajímat o filosofii a jak se stalo, že jste si
ji vybral za povolání?
Nedá se říct, kdy se někdo začal zajímat o filosofii; ve skutečnosti zjistíte,
že otázky, o které se zajímáte, jsou filosofické. Dřív než jsem se začal zabývat
filosofií, studoval jsem na univerzitě. Přečetl jsem něco od Nietzscheho, dokonce
i Platóna - ne že bych tomu ale dostatečně rozuměl. Během prvního roku studií
na Harvardu jsem absolvoval úvodní kurz filosofie. Můj druhý rok byl posledním
rokem Whiteheadových přednášek. Měl tehdy dva kurzy - přednášku pro pokročilé
a postgraduální seminář - a já navštěvoval oba. Jeho způsob filosofování, přinejmenším
v tomto období jeho života, mi připadal správný, protože neměl téměř nic
společného s Principia Mathematica a jinými vážnými věcmi, které dělal
v raném období života (ve filosofii vědy). Jeho názory byly velmi - jak
bych to řekl? - velkorysé. Znáte to, kousek od toho myslitele a kousek od někoho
jiného, navíc se znatelným obdivem k poezii. Bylo to něco jako dějiny idejí,
jak je později vydal v knize Science and the Modern World. Dnes si již
nemyslím, že by byl Whitehead seriózním historikem idejí, ale jeho přístup mi
byl velice sympatický, protože mým hlavním oborem byla literatura. Takže nemohu
říct, jestli jsem se zajímal o filosofii nebo o ideje ve smyslu, ve kterém je
můžete najít u spisovatelů jako Dante nebo Sofoklés - i když jsem si jistý,
že to příliš zjednodušuji.
Na škole jsem studoval několik různých disciplín. Mým hlavním oborem byla angličtina
a když jsem absolvoval všechny zkoušky, přestoupil jsem na klasickou filologii
a navštěvoval celou řadu kurzů ze srovnávací literatury. Je to zvláštní, ale
teprve jako postgraduální student jsem pochopil, že existuje něco jako pravda
ve filosofii - anebo nepravda, což je přinejmenším stejně důležité. Člověk,
který mě obrátil tímto směrem, byl Quine. Byl tehdy na začátku své učitelské
kariéry - je jen o devět let starší než já, takže mě nemohl učit dlouho. Vzbudil
ve mně zájem o logiku a logický pozitivismus, ačkoli byl jeho postoj k
němu od počátku kritický. Byl to logický pozitivismus viděný Quineovýma očima:
Carnap bez rozhraní analytické-syntetické. [Smích.] Ale neberte mě příliš vážně.
Takže toto je moje nejlepší odpověď na otázku, jak jsem se začal zajímato filosofii.
Těsně před získáním titulu jsem odešel do války a během té doby (tři roky) jsem
nevěděl, co budu dál dělat. Poflakoval jsem se a snažil se napsat román. To
mě přesvědčilo, že ze mě nebude spisovatel. Měl jsem armádní potvrzení, tak
jsem se vrátil na Harvard, dokončil studium a začal se intenzivně zabývat filosofií.
Musím říct, že prvních pár let mého vyučování filosofie, což bylo na Queen’s
College, byly mé zájmy jen částečně podobné těm pozdějším. Ve skutečnosti jsem
ještě o deset let později přednášel na katedře angličtiny ve Stanfordu.
Obraťme pozornost k vašim filosofickým názorům. Protože se několik
vašich posledních prací týká pojmu pravdy - pracujete na knize s tímto
názvem - je to vhodné místo pro začátek. V čem podle vás spočívá pochopení
pojmu pravdy mluvčím?
Nebudu se snažit zodpovědět tuto otázku. Jaká by byla odpověď? Považuji za samozřejmé,
že pojem pravdy nelze definovat. Pokud chcete říct, že něčí pojem pravdy spočívá
v tom a v tom, pak analyzujete nebo definujete, což není možné.
Domnívám se ale, že můžeme říct, jakou roli hraje pojem pravdy v chápání našich
přesvědčení a jazyka. Je to velmi jednoduché: víme, že jsou-li určité věty pravdivé,
jsou takové i jiné. Neexistuje žádný jiný způsob pro vyjádření těchto vztahů
vyjma použití pojmu pravdivosti. Pojem platnosti je definován v termínech
pojmu pravdivosti. Ve skutečnosti, pokud chcete jakékoli vysvětlení, jak význam
věty závisí na významu jejích částí, pak vždy potřebujete nějaký popis nebo
příběh o pravdě - co činí větu v jazyce pravdivou.
Toto je jeden aspekt použití pojmu pravdy, který je spojen téměř se vším, co
myslíme a děláme. Dokonce i kdyžo něčem pochybujeme nebo něco chceme, vždy existuje
„větný předmět“, který chceme mít pravdivý nebo učinit pravdivý, nebo o němž
si myslíme, že je pravdivý. (Toto není můj způsob uvažování, ale je dost přirozený.)
A abychom to věděli, musíme vědět, co to znamená být pravdivý. Existuje tedy
naprosto centrální spojení mezi pojmem pravdy a pojmem víry. Samozřejmě to neznamená,
že každý náš postoj v sobě přímo zahrnuje otázku pravdy, ale obsah tohoto
postoje záleží na podmínkách pravdivosti. Pravda je tak důležitý pojem, že podle
mého názoru bez něj nemůžeme vůbec myslet. Je naprosto nezbytný pro každý popis
toho, čemu rozumíte, když rozumíte někomu jinému - čemu věří a čemu nevěří,
o čem pochybuje a co chce.
Když říkáte, že nemůžeme definovat „pravdu“, myslíte tím, že ji nemůžeme
vysvětlit v jednodušších pojmech? Nebo nemůžeme určit nutné a dostatečné
podmínky, za kterých je věta pravdivá?
Zajisté nemůžeme určit nutné a dostatečné podmínky. Navíc si nemyslím, že můžeme
nalézt informativní, správnou a krátkou formuli jako: „pravda je to, co vysvětluje
konvergenci ve vědě,“ nebo „pravda je to, co se snažíme říct, když jsem poctiví,“
nebo „pravda je to, na čem se shodnou dobře vychovaní a významní lidé,“ nebo
„pravda je to, co jsme za ideálních podmínek oprávněni říct“. Ani jedna z
nich není zároveň poučná a pravdivá. Proto se domnívám, že nemůžeme definovat
„pravdu“.
Takže netvrdíte, že vůbec nemůžeme osvětlit naše používání pravdy?
Ne, to ne. Můžeme toho říct o pravdě hodně; vlastně jsem nastínil ten typ vět,
které o ní můžeme říkat. Můžeme například říct hodně o tom, jakou bychom chtěli
mít formální teorii pravdy v jazyce. Tarski nám přibližně ukázal, jak
to udělat, a my jeho teorii můžeme přizpůsobit popisu některých vlastností přirozeného
jazyka. Čím dál přesněji vidíme, jak spojit formální sémantikus přirozenými
jazyky. Je to velice důležitá věc, kterou víme o pojmu pravdy, ale ta jej nedefinuje.
Stejně můžeme dlouho mluvit o tom, jak je pravda spojenas pojmy víry, touhy,
úmyslu a tak dále. Myslím si, že když tyto věci řekneme, umístíme pojem pravdy
na jeho místo, ale nedefinujeme jej.
Dokončení najdete
v čísle 9
Vybral, přeložil a úvodní slovo napsal Filip Tvrdý
© Texty
|
|