|
|
TEXTY č. 14 (LÉTO 99)
RECENZE
Zdeněk Mitáček: Jan Balabán: Boží lano (Vetus Via,
Brno 1998, 56 str.)
Jedním ze zajímavých myšlenkových problémů se pro mě stala kniha Boží
lano mladého ostravského autora Jana Balabána, kterou jsem v loňském roce
četl několikrát. Stranou bych ponechal matoucí vnější stylistické experimenty
- ony nedomykavé věty, jimiž autor autobiografického příběhu naznačuje
patrně to, že ví cosi o nemožnosti až tak dopodrobna a úplně vyprávět
svůj osud. V devětatřiceti. Ta kniha je především o cestách. Z nich cesta
do Ženevy je vnímána jako cesta do povrchního světa výkladních skříní,
v němž není možno bydlet. Daleko hlouběji se zjevně zaťala cesta do USA.
Před čtenářem jsou promítána rozostřená panorámata několika amerických
měst (Pittsburgh, Toronto, Hamilton, Montreal), mezi řečí o smrti, dívkách,
rodině, přikázáních, o protestantském sboru. Americká města jsou pojata
vesměs jako Ostrava. Přesto je návrat domů vnímán jako kulturní šok („Znovu
jsem nastoupil do tramvaje a najednou tu pro mě nebylo místo.“ str. 22).
Zkratkovité informování o amerických městech na mě zprvu působilo dojmem,
že se autor poněkud stydí za exklusivitu svého zaoceánského pobytu. Určitý
odstup od četby mě vede k méně skeptickému uvažování v tomto směru. Balabán
byl na stopě srovnání dvou podobných, vzájemně se ovlivňujících a přece
tolik jiných životních stylů. Na základě amerického životního stylu se
mu vyjevil životní styl ostravský, a to jej přivedlo k vypsání této knihy,
která je na svůj způsob vyznáním - určitého souboru zkušeností, typických
a přece osobitých zážitků, způsobů, životních pravidel a nakonec i životem
na Ostravsku těžce zkoušené víry. Boží lano ovšem celkově působí ani ne
jako záležitost literární, spíše jako nějaká současná výtvarná performance,
při níž divák sedí na nepohodlné židli, v bílé cele (ovšem odemčené),
na stěnu se promítají rozostřené diapozitivy, hlas z reproduktoru na zdi
cosi mumlá. Ta nezřetelnost vzbuzuje otázku, co si vlastně o celé záležitosti
myslet. Nechtěl nebo nemohl být Balabán jasnější? Možná bylo jeho záměrem
vyvolat právě takový dojem. Koneckonců píše-li někdo převážně o sobě v
jeho věku, je snad vždy lépe, píše-li poněkud „neuvěřitelně“. Viz např.
Praha J. A. Pitínského. Zatímco se však Pitínský nad Prahou lehce vznáší,
je Balabán k Ostravě pevně připoután. A to není ku prospěchu jeho knihy.
Boží lano autora nevede, Balabán po Božím laně ani nekráčí. Ve stejnojmenné
knize se jím spíše nechává svazovat.
© Texty
|
|