TEXTY č. 39 (Podzim 2005)
RECENZE
Andrea Chrobáková-Lněničková: Psychiatrická
represe „normalizačních“ let
Andrea Chrobáková-Lněničková: Psychiatrická
represe „normalizačních“ let
Texty Jana Tesaře nejsou rozsáhlé a není jich mnoho; Jan Tesař je totiž
suverénní stylista a je schopen závažný text publikovat i na velmi malém
prostoru. Úspornost a přesnost výrazových prostředků jsou jeho výraznými
přednostmi a čtení jeho prací vyžaduje maximální duševní koncentraci.
V Janu Tesařovi se totiž snoubí osobnost historika s osobností
myslitele, který je schopen na základě detailního studia společenských
jevů postihnout dějinné fenomény typické nejen pro epochu, jíž se momentálně
zabývá.
Poslední zveřejněná práce Zamlčená diagnóza se od předchozích
Tesařových prací liší podnětem, který ho přinutil knihu sestavit a také
částečně vzpomínkovým charakterem textu, jehož cílem je podat svědectví
o prvotním hnutí odporu v počátcích „normalizace". Tesař reaguje Zamlčenou
diagnózou na české vydání díla Sibylle Plogstedtové V síti
dějin v brněnském Doplňku v roce 2002. Autorka se společně
s Petrem Uhlem účastnila na konci 60. let odboje proti husákovské
konsolidaci a poznala osobně československé vězení. Tesař věnuje u Plogstedtové
zvýšenou pozornost jednomu aspektu: doživotnímu traumatu způsobenému
autorčinou neschopností si eticky uspokojivě vysvětlit své vězeňské životní
intermezzo. Jan Tesař považuje pochybnosti Plogstedtové za čítankovou
ukázku: „(
) komplexu vlastního selhání vězně-aktivisty (
)" (s.
32), k jehož devastujícím účinkům na osobnost se připojuje další tragický
rozměr. Sibyle Plogstedtová totiž k podobným pochybám podle Tesaře
nemá důvod.
V této první části Tesařovy knihy (V síti Státní bezpečnosti
za časů „konsolidace") se pokusil Tesař i o načrtnutí struktury
a možností hnutí odporu, jak se s ním sám
na přelomu šedesátých a sedmdesátých let obeznámil. Měl správný pocit,
že toto svědectví s ohledem na současný stav výzkumu společnosti
dluží a neskrývá své roztrpčení nad způsobem, jakým je v historických
pracích raný „normalizační" odpor redukován na činnost Charty 77.
Tesařovo svědectví je zneklidňující jak pro společnost, tak pro odborníky
zabývající se tímto obdobím. Mnohem znepokojivější je ovšem okolnost,
že se Tesařův vysoce polemický text nesetkal s adekvátní odezvou
v odborném časopise; je jaksi podivně přehlížen.
K reakci na knihu Plogstedtové je volně připojena studie Diagnóza
301.7 kolující nejprve v samizdatu a později vydaná ve Studiích
Křesťanské akademie v Římě v roce 1979 a samostatně o rok
později v Bologni. Tesař se pokouší postihnout kořeny psychiatrické
represe v Československu a zejména tento druh represe pochopit.
S důkladností sobě vlastní si nejprve osvojil základní psychiatrické
termíny a snaží se vymezit poměr psychiatrů – státních úředníků k totalitní
moci a straně. Shledává rozdíly ve využívání (popř. zneužívání)
psychiatrie u států germánských a slovanských (zde nově definuje paternalistickou
despocii, což bude téma na rozsáhlou diskusi, stejně jako příliš zjednodušené
členění státních forem podle společného slovanského či germánského
původu) a také u jednotlivých národních komunistických režimů.
Vychází z premisy, že pokud ortodoxní marx-leninisté vnímají marx-leninismus
jako jediný správný světový názor, pak nutně každou odchylku musí hodnotit
jako zpátečnictví nebo politováníhodný omyl. To je pak „legitimizuje" k vlastnímu
zákroku proti těmto „zbloudilým" formou psychiatrické léčby. Tento
přístup současně dává odpověď na problém odlišných definic psychóz
v bývalém Sovětském svazu a ve zbytku světa.
Ke studiu této látky, která je v podstatě klasickým historickým
přístupem nedoložitelná (obdivovatelé pozitivistických přístupů se tomuto
tématu nemohou a asi ani nebudou chtít věnovat, protože jej nebudou považovat
za seriózní předmět výzkumu) se Tesař dostal při náhodném setkání s mužem,
jehož náboženské přesvědčení z něj učinilo oběť psychiatrické represe.
Pro Jana Tesaře je případ Augustina Navrátila klíčovým, neboť jeho „léčbu" umožnila
celospolečen
ská lhostejnost: „a tato lhostejnost je přímo součástí tiché společenské
smlouvy mezi totalitní vládou a společností." (s. 104). V Navrátilově
případě (a jistě i v mnohých dalších) se odráží krize „normalizační"
společnosti, která svým postojem pomáhala „normalizaci" konzervovat!
Domyslíme-li tuto Tesařovu tezi, je zřejmé, že důsledky této krize stále
přetrvávají; obecný úpadek etických hodnot pokračuje a „normalizační" životní
pasivita je dnes vyzdvihována jako pozitivní racionální volba.
Knihu uzavírá Dopis neznámého psychiatra, který s Tesařovým
rozborem souhlasí a doplňuje jej poukazem na řadu lidsky obtížných rozhodnutí
tvořících přirozenou součást psychiatrovy práce. „Neznámý psychiatr" se
s Tesařem ale rozchází v navržených opatřeních, jenž mají represi
zabránit.
Tesařova kniha má obrovský polemický náboj a přichází s překvapivými
a netradičními pohledy na „normalizační" společnost; je také kritikou
společnosti současné a zdá se, že značně nepříjemnou, neboť si nedovedu
jinak vysvětlit ticho, které ji obklopilo. Tesař pracuje s prameny,
které tradiční historie ani za prameny nepovažuje; sleduje myšlenkový
svět lidí „normalizace," obírá se mentalitou společnosti, hledá
příčiny jejích postojů. Neznám historika soudobých dějin, který by uměl
takto uvažovat, takto psát. Odezvou je mu však – mlčení. K čemu
je nám věda s chorobným strachem z přemýšlení?
TESAŘ, Jan: Zamlčená diagnóza. Praha (Triáda) 2003. 1. vydání, stran
144, cena 196 Kč.
|