|
|
TEXTY č. 40 (Zima 2005-06)
Rozhovor
Pavel Hruška, Petr Hruška, Jakub Chrobák: Nejsou záložky!
Pavel Hruška, Petr Hruška, Jakub Chrobák: Nejsou záložky!
S bratry Hruškovými jsme se sešli jednoho pátečního dopoledne v univerzitním
baru Voliéra v Ostravě. Mluvili jsme spolu.
Jakub: První otázka mě napadla, když jsem kouřil na balkóně a
uvědomil jsem si, jak rozdílné je ostravské a beskydské ticho. Tím, že
se dnes mohu vracet na chatu prarodičů do Dinotice v Beskydech,
mohu také slyšet okouzlující ticho, které je tam absolutní, ale hlavně,
že já si tam na ně můžu vzpomínat, protože ho znám z dětství. A
tak jsem se chtěl zeptat, jak to tady v Ostravě máte s tichem?
Tady jakoby to absolutní není, lze jej zakoušet, ale ne slyšet
Pavel: Já myslím, že jakousi zkušenost ticha v sobě máme
(mohu snad mluvit i za bratra) a to mimo jiné proto, že my jsme se sice
narodili v Ostravě, ale dětství jsme trávili v Doksech u Máchova
jezera v kouzelné a krásné krajině a tam je hladina ticha nebo hladina
zvuků jiná. A právě v dětství jsi na to ticho zvlášť vnímavý, a
proto já v sobě ten zážitek mám aktivovaný, nosím si ho v sobě
a čas od času se k němu propracuju. Vzpomínám si, že jsem tam zažíval
hutné, sametové, jak ty říkáš: absolutní ticho. Tam jsem si ho prožil
a od té doby z něj čerpám, nesu si ho v sobě i do těchto
hlučných atmosfér.
Petr: Já si myslím, že všichni máme určitý zážitek podstatného
ticha v sobě. Koneckonců patrně z jakéhosi velkého ticha přímo
pocházíme – a i to si nějak pamatujeme, i to nás vyživuje. Ale co se
týče Ostravy: dá se v ní psát! A ty víš, že psát lze vždy jenom v tichu
a z určitého ticha. Také v Ostravě jsou k nalezení hluboká
ticha, neboť nic není tak potichu jako unavený, zmatený život. Opuštěná
industrie, zrušená fabrika, zavřený non-stop, periferní čtvrť (a Ostrava
je celá z periferních čtvrtí) kterou prošla povodeň, domy, z nichž
se odstěhovali cikáni, protože tam padaly balkóny
Zvuky, které
po tom všem zůstaly, ticho spíš prohlubují, než že by ho rušily.
Jakub: To možná souvisí s tím, že pokud si na určitý zvuk
zvykneš, je to najednou tvůj zvuk, který dokáže ticho prohloubit.
Pavel: Otec mi vyprávěl, že když jednou v noci na chalupě
v Beskydech v tichu ležel, tak se mu to ticho proměnilo ve
hřmot. Tvrdil, že ležel ve tmě a zdálo se mu, že za kopcem jezdí
náklaďák, že se tam snad staví. Přemýšlel, co to může být, a uvědomil
si, že slyší svůj tep. Rytmus své krve. Uslyšel sám sebe z druhé
strany, tak, jak se obvykle neslyšíme. Vlastně v tichu jsou i zvuky,
které v nás organicky žijou.
Petr: Ticho asi nadělá docela dost hluku.
Jakub: To určitě. Kdybychom teď odstoupili od ticha, napadá mě
ještě jiná věc. Na Vsetíně teď máme malý skandál kvůli známé jemné fotografii
dívenky s holým zadkem, která je na obálce knihy Jana Saudka. No
a na Vsetíně se musel plakát s touto fotografií sundat. Mně se zdá,
že s tím, jak ztrácíme vztah k literárnímu textu, jako bychom
zároveň ztráceli i schopnost rozlišovat. Jakoby to, co je hezké, jemné,
erotické, nahrazujeme sexem
Petr: Pozor, erotiku teď bude zachraňovat papež! Benedikt XVI.
„vyhrožuje", že ve své první encyklice promluví o pozitivním vlivu
erotické lásky
tak na to už jsem celý zvědavý. Jenomže kdoví, jestli
se něco dozvíme, neboť zároveň se objevila zpráva, že církev si odteďka
nechá platit autorské poplatky za každé papežovo slovo, které by snad
chtěl někdo někde publikovat. Takže nastoupí tvrdá papežská OSA. Bože
svatý! V některých kostelech už se platí vstupné, teď se bude platit
i za slovo náměstka Božího. Jak to jenom bylo? Dej císaři, co je císařovo
Jakub: To je pravda, i tomu, o čem mluvím, je církev asi dost
na vině, já sám jsem teď zažil krásnou zkušenost, když jsem procházel
v reprodukcích českým gotickým uměním a uvědomoval jsem si, jak
je to duchovní poselství krásně, eroticky udělané. Církev jakoby zfrigidněla
Pavel: S tím mívali malíři svého času problémy. Já si vzpomínám,
že například Bernini udělal krásné barokní sousoší a ačkoli vyjadřovalo
cosi jako duchovní poznání, tak protože ty sochy jevily tvarově známky
až tělesné erotické zkušenosti, mnohé duchovní to popouzelo. To je starý
problém. Je fakt, že gotika je obecně vnímána jako eroticky vydezinfikovaná,
ale přesto to tam jaksi, třeba i na zapřenou, muselo být. Mně osobně
se líbí ta Tolstého výtka, nebo spíš špílec, kdy naznačuje, že možná
i Kristus couvnul před tím, co je těžké a asi i nemožné: mít manželství,
děti, tělesnou lásku
Tuto nemožnost si neprožil. Ale já to nechci
hodnotit, neumím říct, jestli to bylo dobře nebo špatně.
Petr: Když už jsme u sexu, já slyšel dneska v rádiu takovou
divnou věc: mít sex po internetu. Co se tím, sakra, myslí? Když se díváš
na nahý obrázek, když si s někým píšeš, máš sex?
Jakub: Já to vidím i u mladší generace. Třeba Milouš, můj devatenáctiletý
švagr, si myslí, že přes
seznamky si lze připravit vztah, ale jako by už neměl chuť riskovat to
zklamání, které zažíváš při prvních zklamaných láskách,
Petr: V Číně jsou skupiny milionářů, kteří prahnou po pannách.
Inzerují to na internetu a nabízejí celoživotní vztah, absolutní zaopatření
a tak. Je prý obrovský zájem dívek, které podstupují několik kol internetových
konkurzů, až jich z pěti set zůstane dvacet. Těch dvacet se pak
pokouší obstát v konkurzu naživo, až se vybere jedna jediná. V tom
bohatém chlápkovi i v oné vítězce jistě vzniká iluze, že si tímto
postupem usnadnili snad něco podstatného, že předešli mnohým rizikům
a zklamáním, zkrátili si cestu tím nejistým, bolavým (ale třeba i krásným)
osudem, pojistili si pravděpodobnost pravého vztahu. Prachy a internet
posloužili jako nástroj „přirozeného výběru druhů".
Jakub: Já myslím, že to trochu souvisí i s literaturou,
protože nechuť riskovat i ve vztazích se projevuje v tom, že člověk
už nechce číst dlouhé romány
Pavel: Člověk raději sáhne po nějakém
digestu.
Petr: A jestli se můžu zeptat – jak to máte vůbec se čtením na
internetu, s „románem v počítači"?
Jakub: Já to neumím, musím si to vytisknout. Jedině tak svůj
odborný text, ale román,
to ne.
Petr: Když jsem překonal prvotní odpor, zjistil jsem, že to jde;
nemám-li tiskárnu a někdo chce slyšet můj názor na poslaný text, tak
jsem schopen si na obrazovce přečíst i povídku nebo soubor básní
ale
stejně se nemůžu ubránit pocitu, že ten proces četby byl nějak úřední,
že jsem spíš vyřizoval určitou věc a „nebyl se slovy". Ovšem dovedu
si představit, že fůra lidí má právě z internetové četby ten skutečný
zážitek...
Pavel: Já jsem konzervativní čtenář a volím tradiční postelovou
polohu. Ale jde o ten prožitek četby a pakliže ten prožitek chybí a je
narušený, něco není v pořádku. Na internetu čtu rychle. Nevím, co
je to ve mně za pnutí, čtu rychle. Je to kurz rychločtení, který je s tím
pomalým, hlubinným čtením v protikladu. Jsem prostě na internetu
špatný čtenář.
Petr: Ono se totiž čte i hmatem, gestem, obracením stránek, to
všechno, aniž si to uvědomujeme, naše čtení rytmizuje, určuje jeho rychlost,
nebo spíše pomalost, stejně jako v opačném případě to klikání myší,
to čtení jednou rukou.
Pavel: Fakt je, že pro mnohé jsou knihy jen textovou informací,
ale při tom čtení o to přece nejde. Čtení se bere jen jako technologický
proces,
ale ono je to cosi víc, je to akt smyslodárný. Ležet s knihou, ušpinit
se knihou.
Petr: Ukrást knihu
Pavel: Ukrást knihu. S knihou nějak symbioticky existuješ
a bez toho to nejde. Teprve tehdy povstává onen zvláštní prožitek četby.
Já si třeba vzpomínám, že dřív bývaly knihy i jakýmisi palisádami, zejména
ty starší, v těch poctivých kožených vazbách. Vidět dědečkovu knihovnu
s policemi Jiráskových spisů
To nejsou věci nepodstatné.
Jakub: Já navíc hrozně rád čtu v hospodě. Vzpomínám, že
jsem jednou seděl tady a měl jsem s sebou Vančuru a nejenom, že
jsem ho tu celého přečetl, ale taky převyprávěl. A nezajímalo mě, jestli
to ostatní zrovna chtěli poslouchat, prostě jsem jim to musel říkat...
Petr: No jistě, s knihou totiž můžeš běžet za někým v momentálním
nadšení a sám mu z ní předčítat
Ale ještě jedna věc je nápadně
jiná. Na internetu je text vždycky fungl nový, zatímco v knize lze
zahlédat stopy četby (či naopak krajinu čtenářem dosud nedotčenou). Kniha
stárne, uchovává drobná znamení – tady už jsem byl, tudy jsem šel a tohoto
jsem si tehdy nevšimnul. Nebo tudy šel již někdo přede mnou. To samo
rozpoznávání, že tu někdo byl...
Pavel: Nebo jdeš v jeho stopách. Všimli jste si třeba toho,
co mě vadí, že v knihách chybí textilní záložky? Nejsou tu záložky!
A ta záložka byla důležitá. Znamená to něco jako rozvrhnout si síly,
ani poušť neprojdeš naráz, někde se musíš na noc utábořit, někde v oáze.
Dáš si na místě odpočinku záložku. Roztřepená, umazaná záložka ukazuje,
že tudy už někdo šel. Blahořečím tu nakladateli Divišovy Teorie spolehlivosti,
že tuto knihu vybavil hned dvěma záložkami! Zřejmě si uvědomuje, že je
potřeba jít nejen dopředu, ale i zpátky. Snad je to dobou, která chce
mít všechno rychle. Neprodlévat, honem něco dalšího.
Petr: Když jsi knihu nedočetl, záložka říká: tady jsi skončil,
dál jsi nedošel, nestačily síly, touha, základní prostředky pro přežití
na cestě četby. Nebo záložka označuje zvlášť důležité místo: byl jsi
i dál, ale sem jsi se vrátil, protože tady jsi to našel
Vlastní
text v počítači je ale pořád nový a všechny nenápadné stopy tvého
čtení zase neúčastně smaže, takže se obtížněji můžeš vracet k příběhu
své předchozí četby.
Pavel: Tady mě napadají problémy s termínem text. Ten pojem
v sobě nese jen jakousi obecnou představu informací, ale teprve
tváří v tvář knize si uvědomuju jeho plastičnost. Že je to jakási
pevnost, hrad, v rozích dva bergfriedy. A tehdy je mi celý ten proces
čtení daleko bližší.
Jakub: To je pravda. A to mě děsí v literární vědě. Ne už
co čteš, ale na čem děláš. Kdyby přece všichni ti, kteří získali všemožné
tituly, s knihami opravdu obcovali, muselo by to být krásné sofistikované
společenství, ve kterém by bylo dobře. Pokud je knihy nějak poznamenávají.
Pavel: Na čem děláš, o čem píšeš, co studuješ místo toho, co
čteš
Čtenářsky přece bydlí člověk.
Petr: To „dělání" je zvlášť patrné na univerzitách. Já nerozumím
té děsivé zvyklosti, že abys dlouhodobě obhájil svou učitelskou existenci
na univerzitě, musíš kromě výuky, kromě rozmlouvání o knihách, ještě
na něčem dělat. Přitom absolutní vrchol univerzitní činnosti by měl být
přece seminář, a to pro studenty i pro vyučující. Seminář, disputace,
to je vrženost do vzrušujícího světa literatury, místo, kde dochází pro
všechny k lámání chleba, kde to vše začíná, končí a znovu začíná.
Seminář je koruna univerzity. Na něj by se měl vysokoškolský pedagog
soustředit, tam skutečně obhajuje oprávněnost svého působení. Jenomže
to jako by málokoho zajímalo, jako by seminář byl jen jakýsi vedlejšák,
ospravedlnitelný pouze tehdy, pokud ještě na něčem odborném, fakt důležitém
„děláš". Takže semináře stojí často za hovno, protože už na nich
nevystupují pozorní čtenáři a charismatičtí diskutéři, ale suchoprdní
badatelé, zahledění do stále užšího výseku literatury.
Jakub: To je pravda, já třeba když něco učím, musím si to skoro
celé znova přečíst.
Pavel: Já si to musím znova sám sobě převyprávět, opět si ten
text osahat, před těmi studenty, cudně-striptýzově. A pokud má člověk
pocit, že už jen opakuje formulace, je to nepříjemné. I k té
tradiční formulaci se musíš znova propátrat.
Petr: Naštěstí jsou tady ti studenti, různí a v nejlepším
případě osobití. Já jsem riziku, že najednou na semináři začneš říkat
věci, které nějak příliš nebezpečně víš, čelil tím, že zpočátku semináře
mluvili oni; ne v nějakých nesmyslných referátech, ale v živě
formulovaných reflexích. Viděli věci po svém, rozházeli mi moje jistoty.
Já se pak konfrontoval s tím, co přinesli oni a nemohl jsem jim
už tak snadno nabalit to svoje hotové, i kdybych chtěl.
Jakub: Bohužel občas se stává, a to je nejhorší případ, že ten
učitel nejen že si nechce ty věci znova zakoušet, on dokonce protestuje
i proti tomu, co právě říkají ti studenti, pokud to nezapadá do rámce,
který on „ví."
Petr: Tak to bývá i s četbou knih. I knihy oceňujeme často
podle toho, jak se uměly trefit do toho, co si myslíme, jak nás potvrzují,
jak odpovídají našim představám. I to bývá jistě vzrušující, teď jsem
to zakoušel nad novým Halíkem. Ale zapomínáme na silné vzrušení v situacích,
když nás něco nebo někdo vůbec nepotvrzuje a dělá to přitom velmi
přesvědčivým způsobem
A tohle vzrušení se občas dá zakoušet na
seminářích.
Jakub: To je dobře. Já to mám naštěstí stejně. Mnohdy tě studenti
zavedou do mělčin, ale možná, že to nejkrásnější je tu loď tahat zpátky.
Pavel: To je podobné s dobrodružstvím četby. Máš pocit,
že to už zvládneš, a najednou jsi znova svědkem a účastníkem nějakého
dobrodružství. A to je důležité se tomuto tajemství otevřít. Pustit se
do četby s odvahou. Já třeba si na prázdniny dělám plány: vyberu
si nějaký román a připadám si jako na dobrodružné cestě. Té knize
se rytířsky oddám a žiju s ní. Chce to jistou pravidelnost obcování,
jakoby zapřáhnout se do žentouru. Je to nebezpečné, nevíš, co tě čeká.
Musíš mít záložku ... možná, že učit by měli dobrodružné povahy.
Petr: Ano, souhlasím s tím, že opravdové učení je dobrodružství.
Možná nic dalšího už to být nemusí, je-li to dobrodružství
Pavel: Možná řeknu ještě jeden zážitek z dnešního rána.
Z osmiletého syna se stal vášnivý čtenář. On leží na posteli a čte
si. On si dokonce ráno před školou přivstane, a my jsme to dělali s bráchou
taky, my jsme si přivstali a četli jsme synchronně Maye, protože byl
jenom jeden výtisk. To je zvláštní zkušenost, číst synchronně, museli
jsme na sebe čekat.
Petr: A před otočením dalšího listu se vždycky do ticha ozvalo
jenom lakonické máš?
Pavel: A tak jsme půl hodiny takto synchronně četli. A je radost
pozorovat, jak se na něm projevuje ta milost četby. Je to zážitek: sledovat,
jak člověk padá do víru četby.
Jakub: Vidíš, na to jsem málem zapomněl, ale skutečně, když jsme
s Andrejkou leželi v jedné posteli a synchronně četli stejnou
knihu, uvědomil jsem si nějak hmatatelněji, že s ní budu celý život
Pavel: To by možná mohlo fungovat jako předmanželské zkoušky:
tady máte jednoho Balzaca a uvidíme
|
|