|
|
TEXTY č. 47 (Jaro 2009)
Jen tak
Jakub Chrobák
Jakub Chrobák
Pustou a popraškem probělavělou plání kráčí dvě postavy. Schýlené, shrbené, dýchají
ztěžka a stranou proti sílícímu větru. Moc spolu
nemluví, sem tam si cosi naznačí letmým pohledem. Jdou sice zdánlivě přesně daným
směrem, ovšem na této pláni vypadá ten pohyb nesmyslný – zauzlovaný, chvílemi krotký,
poddávající se směru větru, chvílemi vzrušeně
vyšlapující proti ostrému vzduchu.
I toto by mohl být jeden z obrazů našeho života – života, který pomalu, ale o to
zřetelněji, ztrácí kontury. Světa, který se sám požírá;
ne už ovšem od ocasu, ale přímo od toho nejvýživnějšího, od bachoru. V době předvánoční je
toto vždycky o něco zřetelnější a provokuje mě to
ke stále otevřenějším konfliktům: se studenty v práci, s nebohými prodavačkami, se
ženou, často i se sebou samým – prostě s tím vším, co dává dohromady život.
Čas na punč, bruslení, nebo jen prosté tlachání už není, čas na to stát fronty v
masnách tohoto světa ano. Když ale potom ogárek
třiadvácátého prosince nemůže spat, pořád chce vypravovat o Ježíškovi v jesličkách, žádá
jakési ubezpečení, že i k nám přijde, aby rozsvítil
stromek a nechal pod ním dárky (v tomto pořadí i důležitosti),
není to vysvobození, ale běs:
možu já mu toto do budoucího života udělat? Musím.
A budu tak i na vysoké škole, dokud budu. V tomto semestru měl jsem co dělat se
zhruba dvěma stovkami studentů prvního ročníku.
Protože číst zasvěcené a opsané komentáře ke všemu možnému se mně nechtělo a ani to
nebylo technicky možné, podmínil jsem zápočet drobností – třeba půl stránkovou
čtenářskou analýzou – tedy textem, kterým by mně
řekli, co oni mají s knihou, kterou si vybrali. Výběr
byl velice gentlemanský – dílo světové literatury
od počátků do konce 19. století. Nejprve se
zděsili nad pojmem čtenářská analýza a začali
vykřikovat, že jsou v prvním ročníku a s něčím
takovým se nesetkali. Vysvětlil jsem jim, čeho si
lze třeba všímat – od verše po osobitý autorův
styl, nebo třeba jen speciální téma. Nerozumíme,
my jsme hlavně knihovníci, na střední škole jsme nic takového nedělali. „A jak spolu
mluvíte o knížkách?" Ticho. A v té chvíli mně to
teprve došlo. Dal jsem jim vlastně ten nejtěžší úkol
– chtěl jsem po nich, aby četli pozorně, tak, aby o svém čtení potom uměli podat zprávu – a
to byl vlastně trest. Výsledek se dostavil poměrně
rychle – zlodějství. Celé trsy vět zkopírované z nejznámějších internetových stránek,
případně z doslovů ke zvoleným knihám. Když jsem viníky odhalil, argument byl jasný: ostatní to
taky udělali, ale jim jste zápočet dal. Budu muset
asi příští semestr vyhazovat z oken. Buď je, a
nebo sebe.
Ale nakonec se mně přeci jen dostalo naděje, tam, kde bych to nečekal. U studentů v
tzv. kombinované formě, tedy u dálkových studentů. Tyto dámy dřou po nocích, po práci, ale
neošidí nic. Dostal jsem dokonce i dvě básně o Mrštíkově Santa Lucii (každou jinou!). Uklidňuje
mě to i děsí naráz: ty dvě postavy ze začátku mohou být také básník a jeho vědec. Jenže
nejdou na univerzitu, tam je nikdo nečeká, ale jdou
do dědin, malých měst, zapomenutých barů, zkrátka – kráčejí zcela mimo akademický
provoz. Toto jestli se nezmění, bude muset
vzniknout nějaký nový, snad stejně životaschopný,
kulturní a vědecký underground. Třeba se potom po večerech budeme setkávat nad svými
čtenářskými zážitky spontánně a společně, tak, jak
to už kolik roků provozujeme třeba my, co děláme Texty
|
|