|
|
TEXTY č. 47 (Jaro 2009)
Rozhovor
Jakub Chrobák: Rozhovor s Petrem Králem:
Jakub Chrobák: Rozhovor s Petrem Králem
V poslední době je Tvoje postava v českém literárním životě
nepřehlédnutelná. Není to dáno jen Tvými básnickými
knihami (které by stačily), je to také tvou
umanutou potřebou diskuse: zdá se, jako by si
žádný text nebyl před Tebou jistý, neustále vyžaduješ dovysvětlení, pregnantnější
argumentaci atd. V Čechách to působí velmi svěže. Zdá
se mně dokonce, že se Ti podařilo tento literární provoz probudit. Napadlo Tě někdy, čím by
to mohlo být? Jak to, že u nás nemáme potřebu vášnivé a otevřené diskuze? Nebo jsme ji
měli a ztratili? Nebo ji jenom já nevidím?
Má potřeba diskuse se Ti zdá umanutá, ale já se spíš krotím, k diskusi je toho
kolem tolik, že bych se k ničemu jinému
nedostal. Výměna názorů – i prosté sdílení – pro
mne k psaní a ke čtení patří přirozeně; a jako
vděčně hlásím jedněm, že mě jejich básně „oslovily" (neodpovědět na oslovení je přece
hulvátství), upozorňuju ty, co veřejně blábolí, že
to neprochází bez povšimnutí (tím spíš, když své bláboly vyučují, jako Jiří Trávníček).
To, na čem jsem postavil svou existenci, se holt snažím brát vážně, třebaže si
nad tím nedávno jistý recenzent Welesu mohl ukroutit hlavu. Zdálo se mu to marné, to se
ví – věci však mají i ten smysl, který jim přikládáme. Naštěstí jsou i jiní k debatě
ochotní lidé, jako Jan Štolba nebo Božena
Správcová; vcelku však k ní chuť chybí, to je zřejmé,
ostatně nejen u nás. Nejspíš nebudí chuť sám dnešní svět; nebo aspoň nutí myslet jen na
vnější, praktické nezbytnosti. O knihách tak píšou převážně ti, co to potřebují ke kariéře, a
tak, aby splnili pensum: studenti a profesoři. Ti
se místo debaty spíš trumfují v citátech
Má remcání ale dnešního čtenáře sotva zajímají víc, Tvé opačné tvrzení nechám výhradně
Tvé zodpovědnosti.
Tvůj pohled koresponduje s tím, co slýchám od čtenářů mimo tzv. kulturní
centra a především mimo akademickou půdu. Od svých kolegů občas slýchávám otázku:
Na čem děláš? místo: Co čteš? Děsí mě tato představa zkoumání literatury jako jakési
neživé veličiny, děsí mě to neustálé hledání metod, jak mluvit o psaní a čtení co
možná nejsofistikovaněji, rozuměj nejchladněji.
Tato neschopnost brát literaturu jako to, na čem lze založit svůj život,
jak říkáš, projevuje se asi nekřiklavěji ve frigidnosti literární kritiky.
Je opravdu jen omezené množství hlasů, za kterými – nebo proti kterým – lze jít.
Jak ale z toho kruhu ven? Máš jistě zkušenost s podobným životem ve Francii.
Jsou i tam úvahy o literatuře stejně chladné?
Choroby současnosti jsou celosvětové,ve Francii je situace jen o to lepší, že tam o
poesii víc píšou sami básníci, kteří to přece jen
trochu „rozjedou" – aspoň v tzv.
specializovaných revuích. V běžném tisku se ale o
poesii nepíše vůbec, a část zmíněných revuí je v rukou nesnesitelných dogmatiků a
sekerníků z řad programových avantgardistů.
U nás se o básních (a o knihách vůbec) nepíše ani tak chladně jako vlažně a
nevýrazně, bez jiskry – samosebou až na výjimky. Snad je to i tím, co pisatelé jedí a kde
nakupují, hospody-kantýny, supermarkety a
řeznictví bez řezníků, plná jen vepřového a
nevrlých prodavaček, asi moc neinspirují. Některé
píšící studentky budou dokonce vegetariánky, na čem se s nimi lze shodnout?
V knihách je – a české komentátory vůbec – ani
nezajímají vlastní tvůrčí objevy, jenom jakási témata. Jak z toho ven?
Číst a psát pořádně sám, jinou možnost nevidím.
Jistě. Ale: psaní o literatuře je také svého druhu instituce, což kromě jiného
znamená, že jisté dovednosti se dají získat učením.
Nechci teď Tebe ani čtenáře zatěžovat otázkami směřujícími k charakteru současné
akademické literární vědy, ale učit se dá přece i od osobností, jenže ty prostě nejsou – já
vidím snad jen dvě, a to Mojmíra Trávníčka
a Jana Štolbu. Nemusí s nimi člověk
vždycky souhlasit, ale je při četbě jejich textů
svědkem toho, jak je psaní o literatuře věcí vážnou. A potom jsou samozřejmě básníci, ale
– jsou skutečně schopni nahradit nebo udržet přemýšlení o literatuře, které přeci musí
být životním úkolem?
Ale i Štolba je přece hlavně básník, a jeho komentáře jsou o to pronikavější! Jen
básníci jdou v rozborech textů k podstatnému a
dovedou je bezprostředně pojmenovat, tam, kde se „akademičtí vědci" vyčerpávají
šprtáním (ne-li vymýšlením) odtažitých systémů a
kategorií. Zatímco pro universitní experty jsou básně Paula Celana předmětem
nekonečných disputací, básníci je rázem chápou
v míře, v jaké jsou pro ně inspirující;
pozdější lavinu akademických diskusí o Kafkovi podobně předem diskreditují pronikavé
texty, které o něm ještě před válkou napsali
Bruno Schulz nebo J.L. Borges.
I v obecné rovině máloco překoná eseje, které poesii věnovali Yves Bonnefoy, T.S.
Eliot nebo Octavio Paz; jsou jistě rovněž inspirovaní akademici – jako Mukařovský – ,
nad tvůrci systémů však nakonec má navrch méně soustavný, ale múzičtější esejista,
jako Walter Benjamin nad – jistě obdivuhodným – T.W.Adornem. Právě osobní vidění a
„fixní ideje" jsou přitom i zdrojem obecných
objevů, u esejisty stejně jako u vědce... Pokusy o niternější přístup k tvorbě lze nicméně
najít i u mladých českých akademiků, třeba u některých autorů kolem Souvislostí. To se ví, je nutné se k nim prodrat převažující hlušinou
– ale život je už holt z dobré poloviny nutné
strávit tříděním.
Třídění je asi klíčové a dobré slovo i pro poezii . Někdy v tom přehrabování
člověk zvedne zpocené oči a zaražen nechce uvěřit, jak může být psaní pro někoho tolik
jednoduché. Jako by mezi psaním a sbírkou básní nebyly veliké plodivé propasti nejen ticha,
ale také bolavého mlčení; ty zpropadené chvíle, kdy k Tobě svět nemluví. Jistě to
prázdno znáš. Jak dlouho se s tím vlastně dá žít?
Vzpomeneš si na nějaký delší interval, kdy básně prostě nebyly? A vadí Ti ty chvíle?Je
možné to čekání urychlit, nebo naopak – je to nakonec důležitější než napsaná báseň sama?
Báseň je událost, to se ví, která musí přijít, nelze ji vynutit. Lze na ni jen čekat a
líčit oka, připravovat se na chvíli, kdy se chytí. Když nepřichází, budí to samosebou
úzkost: to už se mi v životě nic nepřihodí,
skončil jsem? Lze to ale brát i jako úlevu: to
podstatné už mám za sebou, stačí už to jen
domýšlet a nechat doznívat... Když nicméně báseň
přijde, vrací se k Tobě zas v jediném detailu
– aspoň na chvíli – celý svět, jen jí se do něj opravdu vpojujeme. Báseň je zkrátka dar,
jímž vždy znovu opakujeme ten – jistěže danajský –, jehož se nám dostalo narozením:
dar života.
Jsou ale i lidé, kteří mají potřebu život a báseň oddělovat, snaží se, podle mě
zbytečně, pídit po tom, co je víc – život nebo poezie. Proto se na závěr zeptám: když
už člověk nějak ví nebo tuší, že je básník, když se pokouší básněmi nějak být, mohl by
existovat bez nich? Tedy: je pro Tebe život bez poezie vůbec možný?
Těžko, to se ví. Ale poesie není jen
v psaní básní, je taky v tom, jak si se světem
hrajeme pohledem, v tom, co si o něm tajně
říkáme se svou milovanou, v matoucích větách, které nám sám našeptává ve spaní nebo
při ranním holení; zkrátka v tom, jak svět
ve svém zákulisí nepřestáváme proradně odvádět od něj samého a pošetile ho
rozesmávat na jeho vlastní účet. Když už nad námi
vyhraje, ať si aspoň o sobě tolik nemyslí...
Děkuji za rozhovor
|
|