|
|
TEXTY č. 25 (JARO 2002)
ROZHOVOR
Rozhovor s Miroslavem Zelinským
ROZHOVOR S MIROSLAVEM ZELINSKÝM
Ve středu 24. dubna odvysílal ČRo Ostrava 30. díl tvého literárního
pořadu Vikýř. Ty sám jej uvádíš jako svého druhu literární časopis, proto
bych se tě rád zeptal: Jaké výhody vidíš vmožnosti vytvářet literární
časopis vrámci veřejnoprávního rozhlasového média, a – pokud existují
– jaké jsou nevýhody takového počinu?
Nejprve mi dovol, abych přece jen Vikýř představil trochu blíže. Je to
legitimní literární časopis se všemi rubrikami, beletrií básnickou i prozaickou,
rozhovory, fejetony, jazykovými „vikýřky", recenzemi aktuálně vycházejících
knih. Má jen tu zvláštnost, že je vysílán na vlnách Českého rozhlasu Ostrava
(každou středu od 18. hod). Místo obrazového ilustračního doprovodu pouštím
hudbu, a to především takovou, jakou mám rád já. A teď kTvé otázce.
Výhody jsou jednoznačné: je to jen „můj" časopis, vtom slova
smyslu, že si jej dělám podle svého gusta. Zvu si lidi, kteří mě opravdu
zajímají, vybírám si literaturu blízkou mému srdci, a protože se, možná
neskromně, nepovažuji za člověka omezeného, jsem přesvědčen, že trochu
naplňuji i klauzuli veřejnoprávnosti. Také počet posluchačů je pravděpodobně
vyšší než náklady tištěných periodik. Nevýhodou, jako u každého elektronického
média, je zánik včase. Vokamžiku, kdy dozní závěrečná znělka,
skončilo i číslo každého časopisu. Některé příspěvky jsou sice natočené
předem, ale moderuji naživo, také recenzenti a další hosté chodí přímo
do studia. Vikýř jako jedinečný tvar prostě vyprchá každou středu úderem
18.45.
Mluvil jsi o větším počtu posluchačů. Vtom sTebou souhlasím. Jak
si vysvětluješ, že Český rozhlas jako veřejnoprávní rádio neprohrál svou
„válku o posluchače" s komerčními rádii? Myslíš, že je to jinou skupinou
lidí, kteří rádio poslouchaji, nebo když už si někdo krádiu sedne, očekává
od něj jiný typ informace? Ptám se také proto, že, jak vím, Tvoje aktivita
v rozhlase Vikýřem nekončí.
Nerad bych situaci poslechovosti veřejnoprávního rozhlasu komentoval
sportovní terminologií, tedy slovy jako prohrál, zvítězil, apod. Veřejnoprávní
média tady zpodstaty věci nejsou od toho, aby naháněla posluchače,
příp. diváky. Musí plnit funkce, které komerční média, zase zpodstaty
věci, vpopisu práce nemají: vzdělávací, prostor pro menšiny, informace
zkultury atd. Fakt, že se naši šéfové zpočtu zájemců musejí
zpovídat „svým" mediálním radám, které je zpětně do zvyšování lapených
„duší" nutí, považuji za nepochopení věci povahou až skandální. Poslouchá–li
Český rozhlas Ostrava něco přes 30 000 posluchačů, pak to považuji za
číslo prozatím dostačující. Jsme poměrně náročné veřejnoprávní médium
s dobrým zpravodajstvím, politickou, ekonomickou i kulturní publicistikou,
(s prominutím za sebeprezentaci) literaturou, zábavnou složkou a poslouchatelnou
hudbou, neopomíjíme polskou menšinu, posluchače dechovky, seniory. V tomto
smyslu fandím našim posluchačům a gratuluji jim k jejich volbě. A
vše by mohlo být ještě lepší, kdybychom vyhráli válku s Prahou a
prodloužili naše vysílání přes 19 hodinu. Umím si představit moc krásná
noční vysílání...
Zastavme se na chvíli u zpravodajství a publicistiky. Nepociťuješ
nedostatek času? Mně se totiž zdá, že frekvence slov a vět, které mají
být vyřčeny v určitém časovém úseku, se rapidně zvyšuje a téměř už atakuje
mez srozumitelnosti, což je asi nejvýraznější u komerčních rádií a bohužel
se tento trend projevuje i v Radiojournálu. Oproti tomu zpravodajství
na Vltavě se zase vleče, až se skoro chce říci, že se nehýbe. Vnímáš to
jako problém?
Určitě, je jen otázkou, a já si nejsem jist, zda vůbec má řešení, jestli
existuje objektivně nastavitelná míra informační kadence. Myslím tím,
zda je vůbec možné pracovat s audiální informací jinak než jako
s těkavým plynem. Vždyť, sakra, i ten parfém na ženské vydrží déle
než promluvené slovo na radiových vlnách! Ale nejsem si zároveň jist,
že by se s tím mělo smiřovat. Pak je ovšem třeba přísně strukturovat
a rozlišovat mezi povahou informace. I tady nám může pomoci starý dobrý
český strukturalismus a jeho teorie estetické hodnoty. Jinými slovy: má
asi oprávnění nahrávat si recitaci poezie nebo rozhlasovou hru, zpravodajství
a publicistiku konzumujeme jako rohlík u snídaně. Po hodině už nevíme,
co jsme jedli. O to je práce rozhlasových novinářů náročnější a více psychicky
destruktivní. Jsem přesvědčen o tom, že by ji člověk neměl, při plném
nasazení, vykonávat déle než, řekněme, pět let (asi je to vysoce individuální).
Míra jeho opotřebování či projevy syndromu burn out (vyhoření) jsou funkcí
času. Dá se tomu zabránit, ovšem ne vekonomických podmínkách tohoto
veřejnoprávního média. Třeba obdobou univerzitních „sabatiklů", tedy
tvůrčích dovolených, kdy člověk dejme tomu půl roku nepracuje, ale za
stejnou měsíční mzdu se dovzdělává, čte si, přemýšlí. Kvalitativní efekt
se musí nutně dostavit a osvícený přednosta takové instituce by právě
toto měl mít na paměti.
Na závěr mi dovol otázku literární, ale i osobní. Pavel Kotrla
se Tě před pěti lety ptal, jak vnímáš postavení malých časopisů v literárním
životě. Já se Tě ptám dnes: Podržely si Texty dnes své opodstatnění (ať
už jako regionální časopis, nebo jako ona, před pěti lety zmiňovaná, hospoda)?
Přiznám se, že se mi příliš nechce vás chválit. Vypadalo by to servilně
a to nepotřebujete. Texty tady jsou už nějakou dobu a prokázaly, že tu
jsou oprávněně, ba co víc, že trh s literárními časopisy by dnes
už bez vás byl chudší nejen o jeden originální formát, ale především o
jeden podstatný hlas. Přeji vše dobré do dalších mnoha let a děkuji za
nemalý prostor pro mou osobu a především médium, které zastupuji.
Děkuji za rozhovor
Jakub Chrobák |
|