|
|
TEXTY č. 36 (ZIMA 2004-05)
Jen tak
Martin Škabraha
byly Vánoce. A v televizi byla Pyšná princezna. A ta ze zlatou
hvězdou na čele taky. Jiná přispěchala s Troškou do mlejna. A zapomenout
nesmíme na Jasněnku, trojoříškovou Popelku a spoustu dalších, méně
slovutných dam. A mužů, pardon. Jeden národní mýtus praví, že česká
pohádka, to je pojem. Vezměme ten pojem za slovo. Co o nás říká? Především
to, že Češi jsou národ sedláků, úpících pod nespravedlivým jhem panstva,
zpravidla degenerovaného, s německým či jiným přízvukem mluvícího a –
což je nejhorší – bohatého (čti: nezaslouženě bohatého). „Malej, ale
šikovnej" český člověk je ovšem všechny přechytračí, zpravidla za
pomoci nějakých kouzel, dědečků, babiček, vodníků, skřítků nebo víl.
A dobrého srdce, abych nezapomněl. A zlatých českých ručiček, rozumí
se samo sebou. (Což mi připomíná jedno interview se samozvaným géniem
české pohádky Z. T., kde tento básnil o krásné české povaze, jak se v pohádkách
– zejména tedy jeho – zračí a jak ta česká dobrosrdečnost by měla konečně
zvítězit nad tím americkým sexemanásilím; na dotaz, co se po natáčení
filmu stane s kulisami televizáky vystavěného veřejnoprávního mlýna,
pak režisér shovívavě mávl zlatou českou ručkou: „To lidi rozkradou
")
Typické přitom je, že největší padouch nebývá ten nejvýš postavený. Opravdoví
zloduši jsou jeho „dobří rádcové", svévolní byrokraté či místní
šlechta, baroni, knížepáni a jiná verbež. Politika totiž v české
pohádce není nic jiného než klam a podvod, příslovečné piklůkutí. Sám
pan král to ale myslí dobře. Sice tu a tam neví, zda má odvolat, nebo
slíbit (věčné to české dilema), ale jinak je to role veskrze pozitivní
a mocný panovník (nejlépe pekařského původu, neboť ten ví, jak se chleba
láme), je v posledku jediný, kdo může vše v dobré obrátit.
Král totiž vládne silou ducha, politiku nedělá. Leda snad nepolitickou.
A proto ho Češi mají rádi. Pravda a láska může konečně zvítězit nad lží
a nenávistí.
Ale v televizi běžely i jiné pohádky než ty české. Stříbrné jezero,
rudý gentleman, poslední (kéž by) výstřel, Ilči a Hatátitlá – co vám
to říká? Přiznám se, že jsem neodolal. Avšak kritický duch, hrůzná deformace
z dlouhodobého vysokoškolského studia, mi nedovolil zažehnout v sobě
naplno plamen někdejší romantiky. Už ani ta nostalgie není, co bývala
Nebyl
jsem s to vidět nic jiného než chyby. Tak např. promítání monarchických
šablon, zděděných z evropské historie a ztělesněných
i ve výše zmiňovaných pohádkách, do života Indiánů. Náčelník je vylíčen jako
panovník či generál, kterého ostatní na slovo poslouchají. Vinnetou je tak
za života svého otce vlastně korunním princem a Nšo-či princeznou. Vláda v kmeni
je vlastně dědičným lénem jedné dynastie
Ve skutečnosti (jak opojný
je tento výraz, jak dospěle zní!) se severoamerické indiánské kmeny vyznačovaly
spíše nehierarchickým a necentralizovaným uspořádáním, což bylo jednou z hlavních
příčin jejich vojenských porážek. Když se bojovníkům nechce, tak válka prostě
není. Co bychom za to dneska dali
Jiným zajímavým rysem Reinlových filmů, ale i Mayových knih, je to,
jak navzdory svému – dnešními pojmy řečeno – multirasovému a multikulturnímu
étosu nakonec stvrzují civilizační, ne-li přímo rasovou méněcennost Indiánů.
Za to „vznešeně divošské", co ve Vinnetouovi je, nemůže jeho apačská
výchova (s tou je spjata spíš zákeřnost „božího soudu" v prvním
dílu), ale duchovní odkaz Klekí-petry, Bílého otce. Ten nejstatečnější
a nejmoudřejší ze všech je pak samozřejmě Old Shatterhand, opět běloch
a náhodou Němec. Vinnetou je sice hodně, opravdu hodně fotogenický, ale
jeho největší předností je vlastně věrnost a oddanost bílému bratru.
Indiánské ctnosti, jsou-li jaké, jeví se tedy býti spíše ctnostmi psa
Jinak ale ideál všelidské rovnosti a míru náležel k typické atmosféře
60. let, zatížených přízrakem atomového konfliktu. Sbratření „bílých
a rudých" (hvězd) pak vyznívalo obzvlášť intenzivně zrovna v Německu,
násilně rozštěpeném na dvě části. Bohužel, pravda a láska se snadno stávají
především dobře prodejnou značkou. Průvodním jevem vzniku slavných filmů
tak byly prudké tahanice dvou konkurenčních štábů o exkluzivní smlouvy
s ;herci a honba za komerčním úspěchem bez ohledu na předlohu a
kvalitu (vzpomeňme hlavně nekonečná pokračování). Zlatý poklad Apačů
zatemnil rozum nejen záporňákům z Mayových příběhů.
Ale nic proti pohádkám. O Vánocích se jim věřit může. Tak jako se můžeme
přejídat a válet u televize. Na Nový rok si slíbíme, že to zase všechno
vyběháme. Ne že by se to tak úplně dodrželo, ale i snahu je třeba ocenit.
A proto přeju všem čtenářům, aby tento rok láska a lež konečně zvítězily
nad pravdou a nenávistí. Nebo to bylo nějak jinak?
Martin Škabraha
|
|