TEXTY č. 37 (JARO 2005)
Z archivu
Eva Fuková:
Vzpomínky ze zavřených dveří
Eva Fuková: Vzpomínky ze zavřených dveří
Známá světová fotografka Eva Fuková se znovu dostává do povědomí
české kulturní veřejnosti. Starší ze dvou dcer spisovatelky Marie a
malíře Františka Podešvových ze Soláně emigrovala s manželem,
malířem Vladimírem Fukou a roční dcerkou Ivankou v roce 1967 do
USA. A tak pro tehdejší režim a jím řízenou kulturu přestali existovat.
Oba patřili bezprostředně po válce a zejména pak od padesátých let
minulého století k volné skupině umělců kolem Jiřího Koláře. Jména
tehdejších přátel – Jana Hanče, Kamila Lhotáka, Zdeňka Urbánka, Emanuela
Frynty, Jana Rychlíka, Josefa Schwarze či Bohumila Hrabala, znovu ožívají
společně s ději a tajemnými slovy jako jsou kadávry či Magáč,
ale také s cestami, které vedou ke Kolářovým kolážím, Fukovým
labyrintům a strhujícímu Hrabalovu pábení. Eva Fuková v útržcích
vzpomínek, které napsala pro Texty, nezapře zkušenou fotografku, jejíž
objektiv ve zkratce a jednoduchosti zachycuje podstatné a nezapomenutelné,
stejně jako prozrazuje hravost režiséra nacházejícího se hned uprostřed
události, hned se vzdalujícího ve spontánním zaujetí pro objektivitu
sdělení a ostrost záběru. –dm–
Nedávno mi řekl můj přítel: „Jak je to podivné, že ze skupiny umělců,
se kterými ses úzce stýkala v době stalinských represí, se všichni
stali jedničkami našeho i světového umění." Trochu mě ta otázka
zarazila. Neměla jsem vlastně ještě čas o tom moc přemýšlet. V roce
1967 jsem za sebou zavřela dveře s tím, že je už nikdy nebudu otevírat.
Začala jsem mít spoustu jiných starostí a zájmů. Už jsem tady nežila.
Československo se zasouvalo do své nezdravé ulity.
Za deset let, po smrti Fuky v roce 1977, se mi podařilo poprvé
podívat se domů za mámou a tátou. Ale ráda jsem se zase vracela zpět.
Československo pro mě zůstávalo velmi, velmi vzdálené. Můj život se vyvíjel
jinak a jinde. Paralelní linky se nikde neprotínaly. Zjistila jsem, že
Fuka byl z české historie úplně a beze zbytku vymazán. Zapomnělo
se na jeho Dětskou encyklopedii, která vychovala hned několik generací,
zapomnělo se na jeho kresby, které daly nový směr české ilustraci, zapomnělo
se na jeho Labyrinty, ve kterých zobrazoval bezvýchodnou
situaci, ve které se lidé snažili přece jen nějak orientovat.
Komunistická diktatura se krutě pomstila. Fuka přestal existovat. Ani
o mně se psát nesmělo, ale sem tam mé jméno přece prokmitlo. Byla jsem
menší a bezvýznamnější zločinec.
Ke konci století se situace začíná měnit. Československo zazářilo svobodou,
USA změnily prezidenta a politiku. I můj soukromý život se dal jiným
směrem.
Vdala jsem se, už jsem nebyla emigrant. Mohla jsem se vracet volně a
beze strachu. To bylo pro mě hrozně důležité. Chtěla jsem zůstat v Americe.
Až jednou někomu říkám: „Jestli bude zvolen prezidentem Bush, kterému
se podařilo pošpinit vše, co jsem měla na Americe ráda, odcházím odtud." Jen
tak jsem to plácla. Ale ani plácat se nemá, může se vám to vyplnit. A
tak se stalo, že v roce 2002 jsem se již děsila, že mi povodeň zaplaví
můj nový malostranský byt. Pohřeb Jiřího Koláře jsem však už nestihla.
Přijela jsem brzy po něm. S trochou úzkosti v srdci.
Zavřené dveře se začaly pomalu otevírat. V těch pětatřiceti letech
mé nepřítomnosti tu běžel čas i život. Nebyla jsem u toho. Podivný pocit.
Kde jsou tváře mých známých a přátel? Pátrám po nich v ulicích,
v metru, v tramvajích. A kdo jsou ty tváře nové? Jsem v těchto
známých ulicích, kde jsou brousívala se svou kamerou, cizinec. Napadá
mě: „Měla jsi nechat ty dveře na kliku a v klidu si dožít svou americkou
pouť a ne se prodírat těmi novými, nadmíru spletitými emocemi." Ale
v tomto okamžiku jsem zde, a tak si chci vzpomenout na pár okamžiků,
které už nemají jiných svědků.
Začnu tedy červeným a pak i zeleným svetrem. I to do těch padesátých
let patří. V Tuzexu jsem si koupila červený svetr. Za zlato ze starých
rodinných zubních korunek. Styděla jsem se, připadala jsem si marnivá.
S pocitem viny jsem se vrátila domů. Fuka s Kolářem tam na
něčem „pábili". Můj svetr se nadmíru líbil. A tak jsem šla červeně
rozzářit smutné, zanedbané a šedé pražské ulice.
Druhý svetr patřil Janu Hančovi. Byl krásně zelený a půjčil mi ho na
lyže. Když jsme se někdy courávali jeho oblíbenými uličkami na Vyšehradě
nebo okolo Apolináře, vyprávěl mi o svých nostalgických láskách. Fotografie
Marlene Ditrichové z filmu Modrý anděl visela v životní velikosti
v jeho pokoji. Miloval neapolského
zpěváka Tito Schipu, Maurice Chevaliera a v neposledním rakouského
básníka a bonvivána Petera Altenberga, kterého také překládal. Pracoval v ČKD
Sokolovo a po knize „Události", která byla vydána
ještě před únorem 1948 mu již nikdy nic nevyšlo. Když přišla doba, kdy se jeho
přátelé mohli o něm rozepsat, byl již mrtev. Zemřel v roce 1963.
* * *
SCÉNÁŘ: Jaro 1951, Fukův ateliér na Letné. Jeho žena Eva čeká dítě.
Kladenský malíř Karel Souček přivádí návštěvu: Jiřího Koláře, Zdeňka
Urbánka a Kamila Lhotáka, a brzy nato se tu objevují Jan Hanč, Emanuel
Frynta, Josef Schwarz, Bohumil Hrabal a Jan Rychlík. Brzy zjistí, že
si mají co říci. Vídají se tedy skoro denně, aby si to mohli vyříkat.
Říkají tomu pábení. Svá pábení také zapisují, vtělují do kreseb, koláží
a fotografií.
Eva brzy odjíždí se svou malou holčičkou na léto do Beskyd. Vrací se
s kolážovanými listy na téma Alšova snáře. Snář vzbuzuje rozruch,
obdiv a nadšení. Fuková se beze zbytku začleňuje. Snář se bohužel v době
odchodu do USA nenávratně ztrácí se vším, co tu zůstává. A to je prakticky
všechno.
Pod záminkou deníků vznikají mezi přáteli díla, která se později zapisují
do historie českého umění. Fuka v ní ale chybí. Měl odvahu odejít
a draze za to zaplatí. Urbánek, Kolář a Fuka přinášejí kolážovaná
a kreslená svědectví dnů, Eva deníky fotografické. Josef Schwarz překládá
„Ortel", povídku Franze Kafky, jehož jméno zmizelo z knihkupeckých
pultů už dávno za fašismu. Pepík ho recituje a herecky dotváří svou vizi.
Eviny fotografie z těchto akcí jsou jedním z mála, co přežilo.
V letenských sadech je někdy vidět dva kočárky, procházejí se tady
Pepík se svou krásnou holčičkou a Eva s ještě holohlavou Ivankou.
V roce 2003 dostává Josef Schwarz z rukou prezidenta vyznamenání
za svůj nekompromisní postoj, za bohaté překladatelské dílo a kultivované
rozhlasové scénáře. Brzy poté však i on mizí z řad pamětníků těch
zvláštních let poloviny minulého století.
A vskutku je tu mnoho rozdělaných děl a nápadů. Koncentrují se
v samizdatovém časopise „Magáč", který stihl vyjít v několika
výtiscích, ale přežít se mu nepodařilo. I on zmizel. Zmatky s Kolářovým
zatčením tu snad hrají nějakou roli.
Zdeněk Urbánek je jedním z nejaktivnějších editorů „Magáče",
a myslím, že vytváří jedny
z prvních novinových koláží. Jediný je motorizovaný. Vášeň pro motocykly
sdílí s Lhotákem. Zatímco u Kamila jsou znalost a láska k těmto strojům
teoretické, Urbánek je vášnivý praktik. Nemá Harley Davidsona, Kamilův sen,
ale vlastní dva motocykly Jawa. Na tom starším mě naučil jezdit. Nebylo to
vůbec jednoduché, tehdy se musela ještě odšlapovat spojka, startovalo se nohou
a „plyn" se přidával na řídítku. Když jsem potom sama vyjela do ulic,
vzbudilo to nemalé pozdvižení. V padesátém roce ženy motocykly neřídily,
ba ani auta ne.
Ideje se vzájemně proplétaly, houstly, množily se a ovlivňovaly, o tom
není pochyby. Bylo to vzrušující. O tom, jaký mělo toto dění vliv na
budoucí práci všech, se můžeme jen dohadovat. Kolářovy denní kolážované
záznamy se rozšiřují v nové a nové kreace. Lhoták s Fukou vytvářejí
společné kresby a malby. Po vzoru francouzských surrealistů je nazývají
kadávry (pozn.: cadavre zn. francouzsky mrtvola, též lid. prázdná flaška).
Fuka začíná tvořit kresby a koláže, „imaginární portréty" světových
umělců. Později vyšly knižně v nakladatelství Artia, ale český čtenář
je pohříchu nezná. Kniha byla určena pro export.
Newyorský nakladatel McGraw Hill pozval v polovině šedesátých let
oba Fukovy do Spojených států. Chtěl knihu vydat. Bohužel, na americké
scéně nebyl tehdy ještě pro tuto knihu trh. Snad až za desítky let.
Fuka a Kolář vytvářejí společně dvě pozoruhodné knihy: „V sedmém nebi" a
„Nápady pana Apríla". První dostává v roce 1966 Zlatou medaili
„Medaglia d´Oro" na prestižním veletrhu v Bologni. Této
soutěže se účastní světové kapacity knižní ilustrace. Pamatuji se, s jakým
napětím jsme sledovali poslední finalisty. Druhá kniha, „Nápady pana
Apríla", vyjde znovu v roce 2005 v mladém italském nakladatelství.
Do ateliéru Fukových v rozděleném bytě se přichází a odchází tiše
a po jednom. Zákaz srocování trvá, stěny mají uši a pod okny stává černá
Tatra 603. Slovní duet skladatele Jana Rychlíka a malíře Kamila Lhotáka
je prvotřídní. Že tato ukázka "svobodného" humoru padesátých
let nemohla být zaznamenána, je nedocenitelná ztráta. Jan Rychlík však
odchází z našich řad velice záhy. V letenské kavárně Belveder
umírá na záchvat mrtvice.
Alkohol se na schůzkách konzumuje jen výjimečně. Zato „turků" není
nikdy dost. Ale káva, jako mnoho jiného, na českém trhu často
chybí. Jediné místo, kde si ji můžete vypít, je Hlavní nádraží. Snad aby se
cestujícím lépe překonávala cesta na tvrdých a špinavých lavicích československých
vlaků.
Fuka vytvořil na téma těchto kávových dobrodružství půvabnou sérii kreseb.
Emanuel Frynta, nekompromisní a andělská bytost, byl jediným, který
o našem odchodu v roce 1967 věděl, a u kterého zůstaly ukryty politické
kresby. Po celých dlouhých čtyřicet let je Eman se svou ženou Adou opatrovali
ve starém prádelníku. S Emanem mě pojí i historka, která se kdysi
odehrála mezi jeho a mými předky. Ve vesničce Slapy, k níž jste
se tehdy mohli dostat jen strmým kopcem od řeky Vltavy, žili sousedé,
Emanův otec, ředitel místní školy a můj pradědeček, který hned vedle
školy a kostela vlastnil krámek se smíšeným zbožím. Můj praděd měl devatenáct
dětí, které zoufalému muži krámek doslova snědly. Poprvé ho Emanův otec
od sebevraždy zastřelením zachránil, ale podruhé se mu to už nepodařilo.
Frynta si s Fukou vyměňují dopisy až do konce života. Fuka umírá
v roce 1977 a Frynta o dva roky dříve. Dopisy jsou unikátním
svědectvím dvou lidí, umělců, jejichž myšlenky a pozorování přenáší pošta
z kontinentu na kontinent, mezi zemí svobody a zemí diktátorské
poroby.
Bohumila Hrabala jsem vídala méně často. Po těžkém úrazu na Poldovce
pracuje ve sběrně starého papíru. Pamatuji se dobře na toto pitoreskní
prostředí. Mé negativy tamodtud už také neexistují. Zřetelně si však
vybavuji jednu kladenskou procházku. Hrabal nám vypráví povídku nazvanou
„Márinka". Nikdo nepomýšlí na to, že by mohla třeba vyjít tiskem.
Ale Hrabalovo skvělé podání se již tiskne do našeho vědomí. Hrabalovo
„hrabalovské" vyprávění definitivně předznamenává všechno, co se
později stalo mezníkem v naší literatuře.
Jedna z posledních teček za mým životem tady je Hrabalův zápis
v knize hostů na mé poslední výstavě v galerii Československý
spisovatel v roce 1965: „Výstava jako bejk".
Eva Fuková (Eva Fuka), narozena 1927 v Praze, vystudovala
Státní grafickou školu a Akademii múzických umění v Praze,
manželka malíře Vladimíra Fuky. Od r. 1967 žila v USA a pracovala
pro Berkley-Kodak a Metropolitní muzeum v New Yorku, uspořádala
desítky fotografických výstav po celém světě, nyní žije střídavě v Praze
a Paříži
|