|
|
TEXTY č. 41 (Jaro 2006)
Z archivu
Dalibor Malina: Hofmann se dvěma „n" a Schneiderka
Dalibor Malina: Hofmann se dvěma „n" a Schneiderka
V září uplyne 100 let od narození jednoho ze čtyř malířů ze Soláně,
kteří nevysoký kopec nad Velkými Karlovicemi proslavili. Přivedli,
či lépe přiváděli tam od 30 let minulého století i kus Evropy s výtvarným
uměním, které se rozpínalo do prostoru s velkou vervou a vyvolávalo
upřímný a zcela mimořádný ohlas i ve veřejnosti. K Hofmanovu jubileu
vyjde koncem roku v nakladatelství Dalibora Maliny ve Vsetíně vzpomínková
kniha na tohoto malíře pod názvem Krajiny života Karla Hofmana. Ukázka,
kterou předkládáme čtenářům Textů, je z kapitoly Soláň.
–dm–
S odstupem času míváme tendenci vztahy mezi umělci dotvářet v harmonické,
bezproblémové, bezkonfliktní, idylicky vyhlížející příběhy. Ano, malíři
ze Soláně se navštěvovali, debatovali a polemizovali, bavili se. Jejich
vztahy však procházely obdobími, ve kterých převažovalo niterné porozumění,
střídala je však období napětí i jisté konkurenční podezíravosti. Méně
harmonické časy byly spjaty s jejich rozdílnými možnostmi společenských
a uměleckých kontaktů, rozdílnou mírou nezbytné informovanosti o změnách
a tendencích v činnosti Českého fondu výtvarných umění a jeho prodejní
organizaci Díle, a samozřejmě s klimatem politickým, ostře diferencujícím
loajální umělce od vzdorných individualit. Malíř Schneiderka s Hofmanem
byli přátelé (nepřátelství by sotva vyústilo po Schneiderkově smrti k
rozhodnutí rodiny prodat dům s ateliérem na Soláni Karlu Hofmanovi),
jejich vztah byl však provázen trvalým, a nutno dodat, že neskrývaným
napětím, pramenícím z rozdílnosti povah a vztahu k celé umělecké obci
a institucím, které ji reprezentovaly. Hofman v době, kdy už Schneiderka
zcela zdomácněl na Soláni, žil intenzivním společenským a uměleckým životem
ve Zlíně a později v Uherském Hradišti a zapojoval se do činnosti struktur
uměleckých spolků a Fondu. Schneiderka žil na Soláni, pokud se týká přímých
uměleckých kontaktů, poměrně osaměle. Ač byl také členem Českého fondu
výtvarných umění, dráždil svou ironií a přímostí jeho představitele.
Ti pak Schneiderkovu přítomnost nevyhledávali, což s sebou neslo i důsledky
existenční. Dokládá to jeden z dopisů z dochované vzájemné korespondence,
který Schneiderka napsal Hofmanovi v květnu roku 1955:
Milý Karle Hofmanne, (Schneiderka psal zatvrzele v Hofmanově
jméně nesprávně dvě „n" – pozn aut.)
pěkný pozdrav z hor, div ne zasněžených. Temperatura se drží kolem nuly
a včera 2x sněžilo, přitom jsou stále kalné a chladné větry, takže i ta
nádeničina, kterou od jara do zimy mám, se dělá špatně.
Ruce mám oteklé, protože jsem na tu rozlohu sám a musím odnést v koších
metráky kamene, který každý rok přes zimu narostl.
Předjaří a jaro nezachytil jsem malířsky, anžto nemám za 30 let výtvarného
života poprvé v roce 1955 ani trochu materiálu.
Držel jsem se od roku 1948 hrdinsky, ale teď se nestydím přiznat, že
jsem v koncích, ovšem tomu nejsem vinen já, ale doba.
Je dobré, anebo pěkné, dělat ze sebe proletáře a straníka, jak to dělá
Kr., když to nese milionky. Hospodářská výstava mu vynesla, jak pravil
Fu., 3 mil.+ titul a kolik mu vynese zase spartakiáda. Charakter za každého
režimu dost.
Do práce pro Fond jsem se nedal, nedostal jsem směrnice ani peníze,
ačkoliv dnes je je 18. máje a já nic nemaje.
Tož mezi deštěm a sněžením hrabu kamení, spravuju plot a řežu drva atd.
Kolikrát si vzpomínám na ty, kteří si to špacírují po městech a tu a
tam si odskočí na deci a chlebíček, jak já tu bídně, ale chlapsky žiji.
Připadám si jako Jugoslávci, kteří jediní ze všech Slovanů mají
čest a charakter, a mám takové přísloví – duj větře, však na chlapa
duješ.
Sachrovi se minulý týden odstěhovali velmi pilně do Vizovic na nějakou
hospodu, a tady máme staršího člověka s rodinou velmi početnou (jde
o střídání vedoucích na chatě Soláň, kterou malíři také často navštěvovali
– pozn. aut.)
Já na chatu jdu jenom pro poštu a tož zatím nevím nic bližšího.
V Hradišti je asi teplo a jste zdraví doufám a dej to Bůh.
Pěkně Vás všechny pozdravuji. Tvůj
Al. Schneiderka
|
|