|
|
TEXTY č. 44 (Léto 2007)
Jen tak
Jakub Chrobák
Jakub Chrobák
Texty mají zpoždění. Je to zpoždění dlouhé a nepříjemné. Ale nakonec
důvody pro to zpoždění nejsou tak liché. Je to především práce. My, co
sme zostali a co teď z Textů sedáváme U Magistra nebo ve Snaze, teď
připravujeme knížku Mojmíra Trávníčka. Bude to soubor esejů, vyznání
místním umělcům a vybraných recenzí. O to nic, ale co je to za knížku!
Trávníček se vlamuje do světa, který byl, stejně jako do toho, který teď
žijeme. Je to procházení mnohdy jemně humorné, mnohdy bolestně krásné a
mnohdy zraňující. Je to ale akt očistný ty texty číst. Je to jako když se
rukou probírá hlína. Taková ta vyoraná. Nemusí to být hned ze šlechtěného
pole, stačí z amatérské zahrádky. A jistěže je to půda valašská: tu a tam
se v ní objeví kameň, ale daleko horší jsou kamínky, které mohou aj
škaredě pořezat dlaň. Je to tedy zpoždění morální.
Co je nemorální, je to, co se teď děje v Ostravě. Souvisí to asi s tím,
jak se společnost odduchovňuje (což nemusí zrovna znamenat ateizuje).
Všecko duchovní, co by nás upozorňovalo na věci, které nás přesahují, je
umenšováno až k marginální zbytečnosti, nebo rovnou ničeno. Jako v
případě aleje stromů v Komenského sadech. Lípy a kaštany v určitém svém
věku mají nádhernou vlastnost: dokáží se ve výšce spojovat, nebo alespoň
spojení naznačovat, čímž vytváří buď obraz, nebo dojem gotické katedrály.
Člověk se v takové aleji cítí sevřenější, zranitelnější, jaksi samozřejmě
se v ní ztiší. A to všecko jsou věci, které potřebujeme velmi nutně.
Ostatně, ty stromy kdesi ve vrcholech nebo v budoucnu se spojující,
připomínají také ruce sepnuté nebo se právě spínající k modlitbě. A to je
krásné.
Ale! Nejhezčí je stejně Metúd. Jednak už umí vyhazovat věci z kočárku a
řvát na okolí, takže na mě dokonce jakási uvědomělá baba ve Frýdku-Místku
chtěla volat policii, proč prej to děcko řve a jestli náhodou není
týrané. Řekl jsem jí, že řve a odjel jsem. Nicméně Metúd taky umí dolézt
pro hračku. Dělá to ale způsobem zaznamenání hodným: hračka dá se mu tak
30 cm před oči. On ji zaostří a jde si pro ni. To se dělá tak: překulí se
na břicho, strčí si nohy pod sebe, zavlní se a proti všem předpokladům se
posune – dozadu. Takže se hračce zdánlivě vzdaluje. Počíná si přitom jako
zkušený had, který ví, že jeho oběť je tak elektrizovaná strachem, že
se ani nepohne. Prostě: po dvaceti minutách kroužení se Metúd k hračce
dostane a švihne s ní do nejbližšího kouta pokoje. A začne ječet. Jeho
pláč mě burcuje. Vznikla z toho snad báseň, o které ale nevím, čím
vlastně je, tak ju připojuju sem, jako konec:
Bolestně krásné
uplakané Metudovy oči
mnou točí
na rožni
zbytečných slov a řečí.
Aj!
|
|