Úvodní stránka
Kontakt
Redakce:

   [ Pavel Kotrla ]
   [ Jiří Hrabal ]
   [ Jakub Chrobák ]
   [ René Kočík ]
   [ Dalibor Malina ]
   [ Milan Orálek ]
   [ Martin Škabraha ]

Projekty:

   [ Potápěč ]
   [ Scriptorium ]
   [ A. S. Puškin ]
   [ Bartoš Vlček]
   [ Atlantida ]
   [ JVP ]

Archiv:

   [ HTML ]
   [ PDF ]

Ostatní:

   [ Autoři ]
   [ Napsali o Textech ]
   [ Výroční večírky ]
   [ Knihovnička ]

Hledat v Textech:
FreeFind

 

[pak] blog pavla kotrly

Poetično Michala Jareše

potápěč

Lidé v okolí

 

TEXTY č. 22 (LÉTO 2001)

[úvodník][próza][poezie][překlad][dopis]
[recenze][comics][z archivu]

Z ARCHIVU

Znovuobjevovaný svět Jana Kobzáně


ZNOVUOBJEVOVANÝ SVĚT JANA KOBZÁNĚ


Jan Kobzáň (1901 1959) je jedním ze čtyř slavných malířů ze Soláně, legendárního místa nad Velkými Karlovicemi. Společně se třemi dalšími umělci, Františkem Podešvou, Aloisem Schneiderkou a Karlem Hofmanem, se usadil na tomto valašském kopci v polovině 30. let minulého století a pobýval tam až do své smrti. Tady vznikalo jeho malířské dílo čerpající z tradic Valašska, tady se dotvářel a vyhraňoval jeho svět, v němž se fantazie mísí s realitou a fikce doprovází obrazy skutečných událostí.

Malíř Kobzáň se vzdal velmi záhy kariéry průmyslového výtvarníka v Baťových zlínských obuvnických závodech (pro Tomáše Baťu vytvořil světoznámou firemní značku) a šel do hor za svým snem naplňovaným zbojnickými mýty a legendami, aby objevoval jejich příběhy a po svém je interpretoval. A to s velkým malířským rozmachem a lehkostí tvůrce, který nehledá vzory, nenapodobuje, nepřizpůsobuje se ani moderním, ani módním výtvarným směrům a tendencím. Dychtivě vstřebával všechno, co nacházel blízko země a poblíž prostých lidí, zejména těch, které dobře znal z okolí dřevené chalupy, vlastního atelieru, který si postavil těsně pod soláňským hřebenem. Měl stejně tak blízko k dynamicky pojaté linií jako ke slovu či tónům. Když v roce 1927 vydal knížku O zbojníkoch a pokladoch z Moravského Valašska, ilustrovanou 40 vlastními dřevoryty, udivil literáty obrazností a citlivým vztahem k valašskému nářečí. Získal okamžitě velkého přítele v Jiřím Mahenovi, který mu také otevřel cestu do Lidových novin. Tam po dobu několika let, i válečných, přispíval svými pověstmi, vyprávěnkami a příběhy.

V posledních letech vzrostl zájem veřejnosti o tvorbu a osobnost Jana Kobzáně, ale i ostatních malířů ze Soláně. Vzniklo sdružení Kruh přátel Karla Hofmana, které iniciovalo společnou výstavu Čtyři ze Soláně v Karlovském muzeu ve Velkých Karlovicích (září 2001). 2. ročník Malířských cest kolem Soláně (rozhraní června a července 2001) byl motivován 100. výročím narození Jana Kobzáně. Zkušený etnograf a historik J. F. Piperek napsal o Janu Kobzáňovi monografii, která ho představuje nejen jako originálního malíře a spisovatele, ale také jako neobyčejně široce založenou osobnost s intenzivním zájmem o veškeré dění, osobnost s neutuchajícím entuziasmem. Takto působí na čtenáře i svérázný malířův portrét, který vznikl z korespondence mezi Janem Kobzáněm a spisovatelem Oldřichem Šuleřem v době, kdy spisovatel připravoval k vydání svou knížku O Janíčkovi malérečkovi (vyd. Praha 1960), která je literárním obrazem malířova života. Ze Šuleřova textu, který existuje doposud pouze v rukopise, uvádíme ukázky dopisů (jsou psány mezi lety 1956 1959), jejichž autorem je valašský malíř a spisovatel Jan Kobzáň.

nedatováno

Milý Oldřichu,

V Liptáli jsem vždy rychle zapomněl na hladovění v Praze. Maloval jsem v lese, ale třeba také od rána do pozdního odpoledne, ani jsem si na jídlo nevzpomněl. /Kreslíval jsem si do náčrtníku a na volné listy záběry z přírody, celek, krajinová zátiší i detaily, stromy, kořeny, pařezy, květiny, keře...

Přišel jsem domů, na dvoře ukazuju tetičce, co jsem všecko nadělal, ona praví: Šak, nezdaro, nepřijdeš k obědu, nejíš, čekáme ťa, tam to máš v trúbě! Najednou se mně při jejím připomenutí jídla spustily sliny v ústech a takový strašný hlad naráz (jak kdybych nikdy dosud nejedl a byl vlk).

Člověk snadno zapomíná na utrpení, na hlad, na zlé a leze třeba do nové války jak hovězí dobytek Tak jsem se při svém mládí a letoře cítil na světě, jak kdyby mně nikdy nic nescházelo a jako by mě ani v budoucnu nečekalo nic než jenom pohoda. Bezstarostnost 100%!

Když jsem někdy šel do divadla v Praze, pak jsem domů strašně pospíchal „honem něco udělat“ také tak krásného. Zdál se mně vždycky život tak nádherný, když jsou na světě takové věci jako divadla, koncerty, balet (balety nadevše: dojímal mne ruch pohybu, choreografický element hlavně).

Ležel jsem hodně v knihovnách, Zem. musea, Knihovna universitní, Slovanská knihovna, Umělecko-průmyslového musea, školní umprumácká knihovna, no prostě všady jsem hledal husity, Valachy, zbojníky...

Však cosi si při hovorech se mnou odneseš.

Tvůj Jano

(Pozn.: Vzpomínka se vztahuje k době studií na Vysoké škole uměleckoprůmyslové v Praze a návraty do rodného Liptálu. Vysokoškolská studia malíři umožnil a finančně malíře podporoval Tomáš Baťa.)

nedatováno

Oldřichu,

k poslednímu dotazu, jak vypadal T. B.

Snad by se měl T. A. B. kreslit od začátku jako člověk, kterého potřebuje každá doba, zvlášť doba naše a budovatelská. Sympatický, skromný, nenáročný se zřetelem k osobním potřebám. Když mu překážely v létě dlouhé rukávy v práci a vyhrnované vždy znova mu spadaly a horko bylo T. A. B. je prostě utrhl pod ramenem a byl možná prvním Evropanem s krátkými rukávy u košile. Pak se mu stalo, že utržené rukávy, strčené nahonem do kapsy, vytáhl ve společnosti pražských průmyslníků a neskrývaně si s nima utíral zpocené čelo v domnění, že je to kapesník. Ředitel Blažek ho upozorňuje pozdě. Řehot: „Ten Baťa, balík venkovský!“ Ale T.B. byl vždy duchapřítomný a nenechal se ani velikými hovady přivést do rozpaků. Uměl se smát lepší než jiní.Chlapsky!

Postavou byl jaksi mezi střední a normální výškou dobře urostlého člověka. Vypadal větší, než byl, působil jako chlapa kus. Ale mně se zdával někdy malinký tak malinký uprostřed nádvoří podniku, když spěchával do budovy č. X neboY. Šaty se nenosily rozevláté (kabát spíš přiléhavý, nohavice podobně). Měl vyvinutou obličejovou část též. Tělo dosti útlé, mrštné, ale pohyby rázné, neukvapené. Vypadal ladně i přes tu hranatější hlavu.

Česal se na ježka, ale ty vlasy chtěly jakýsi pohyb, nebyl to ježek austrijáckého četníka ani ježek pruských státníků. Aby hranatost obličeje mírnil, nechával si narůstat (v letech 20.) licousy, vlastně kotlety. Chtěl vyhlížet lordovsky a námořnicky. Jistě to měl očíhlé ve světě. Oči modré, sytě modré. Opravdu zvláštní jiskru, jas v oku, třpyt oka, o kterém se u žen říká, že je zlověstný, u mužů geniální: zvláštním způsobem vyklenutá čočka-pupila, znak rasy Arabů a Španělů, Italů-Vlachů,možná balkánských Valachů...

Rád naslouchal druhým, počkal se svým slovem, póza bez pozérství. Přirozeně míval palce u ramene za vestou. Vzpřímený kráčí, spěchá hlava vždy o kus napřed před tělem, jak užuž chtěl být na místě, kam směřuje. Chodíval do dílen i sám, ale tam už se ho chytilo hejno vedoucích odd. Jeho jednání bylo klidné prostřed štábu chodě po dílnách, nikdy si nesedne nebláznil jako později často Jan, ten si sedne třeba i na stůl... Baťa každého zdraví, každého vidí i kdybys chtěl přejít diskrétně kolem. Jeho „Vítám vás!“ znělo úplně lidově, sousedsky, ponašemu, valašsky a venkovsky...

Zdravím! Jano

(Pozn.: Iniciály T. B. zn. Tomáš Baťa)

nedatováno

Milý Oldřichu,

po odeslání dopisu si vzpomínám (k pasáži odchod ze školy, brigáda):

Vlivem rozvádění T. A. B. od dalšího stud., zvl. u Švabinského, rozhodl jsem se jet do Ameriky, Max Šv. to schvaluje: Kdybyste jel jen tam a obrátil se hned nazpátek, bude to mít dalekosáhlý význam a vliv na další rozvoj. V úvahu připadala jen Am. Již., seznámil jsem se s lidmi, kteří tam byli, i s cest. Fričem, který si ze mne chtěl udělat jakéhosi dokonce experta pro styky s J. Amerikou (kaktusy). Varovali mne však před jeho metodami styku s lidmi, trochu otrokářské prostě. Měl jsem sto chutí, byl i honorář od B. Kočího. Ale jak jsem uviděl Valašsko, chodníky, pocítil svobodu, nechal jsem se navést na zakoup. motoc. a poznával jsem „formanské cesty“, Štramberk atd. Největší půvab měly chodníčky ke Škrabanečkom a Palom do Ščrbkovéj (Hošťálková), na Pivovařiska, pytláci Filípek, Húšč, lháři a bajajové naši. To už se orientuješ. Byl tu prof. Válek, ani slyšet o Am., máte tady exotiku, když se vám chce exotiky! Býval jsem jeho žákem, druhý staříček Škrabaneček. Měl první republiku za vrchol, parlament za prostředek, kterým lze dosáhnout každého pomyšlení: v tom jsme se neshodovali, napsal jsem dokonce něco o zbojnících, kde se polemicky dotýkám těch „možností“ pomyšlení. Tak jsem zůstal na Valašsku... Nepřestával jsem po 1926 přemýšlet o zbojnictví jako o vážné záležitosti, záležitosti aktuelní. To byl přechod k létům 1939 1945 (partyzáni).

Nech sa buček zeleňá! Kobzáň, Soláň.

(Pozn.: Tomáš Baťa usiloval z praktických důvodů o rychlý návrat malíře z pražských studií, neschvaloval příliš jeho další studia u prof.Maxe Švabinského na Akademii múzických umění; staříček Škrabánek (Škrabaneček) lidový písmák, který probudil u Kobzáně lásku k Valašsku; Bedřich Kočí (1869 1955) pražský nakladatel a komerční ředitel Národních listů; Frič Vojtěch Alberto (1882 1944),český botanik, etnograf, cestovatel po Jižní Americe, spisovatel; Válek Josef (1871-1937), vsetínský rodák, stř. prof.v Brně, etnograf, redaktor valašských sborníků a časopisů.)

Připravil -dm-


© Texty