Úvodní stránka
Kontakt
Redakce:

   [ Pavel Kotrla ]
   [ Jiří Hrabal ]
   [ Jakub Chrobák ]
   [ René Kočík ]
   [ Dalibor Malina ]
   [ Milan Orálek ]
   [ Martin Škabraha ]

Projekty:

   [ Potápěč ]
   [ Scriptorium ]
   [ A. S. Puškin ]
   [ Bartoš Vlček]
   [ Atlantida ]
   [ JVP ]

Archiv:

   [ HTML ]
   [ PDF ]

Ostatní:

   [ Autoři ]
   [ Napsali o Textech ]
   [ Výroční večírky ]
   [ Knihovnička ]

Hledat v Textech:
FreeFind

 

[pak] blog pavla kotrly

Poetično Michala Jareše

potápěč

Lidé v okolí

 

TEXTY č. 35 (PODZIM 2004)

[úvodník][próza][poezie][překlad] [recenze][rozhovor]
[comics][jen tak ][Z ARCHIVU ]

Jen tak

Dalibor Malina


Dalibor Malina

Posledně na těchto volných stránkách začal Pavel Kotrla Milanem Kunderou. Začnu taky tak. Protože náš čas si už tohoto autora přisvojil a on je s námi, aniž o tom kolikrát víme; je s námi v dobrém i zlém. Prochází naším časem celistvě, stále zajímavě a pořád nově. Cítíme, že literatura v jeho blízkosti nehyne. Suché stránky ale podzimně zachrastily při čtení recenze na výtah z Kunderových textů o Janáčkovi, který vydal Atlantis pod názvem Můj Janáček a kterou do MF Dnes napsal J. P. Kučera (bylo to 1. října t.r.). Předčasně mě ovládly podzimní lítost a stesk. Lítost a stesk nad tím, jak se u nás s tímto mimořádným autorem zachází a kolik prostoru mají ti, kteří ho ani nedokáží přečíst (Kučera psal a psal, až zaplnil takřka tři čtvrtě strany). A kteří pak docela drze a sebevědomě vytknou před závorku vlastní antipatii k tomuto romanopisci a pěkně ponašem protahují svou nenávist jednotlivými řádky, využívajíce liturgické „slyšme" a hned zase jízlivé a pohrdavé „a dále ve skvěle apodiktickém" atd. Kučera se pohybuje v polohách, na které musí opravdu Kundera shlížet z nebetyčných výšin, neboť většinou mluví úplně o něčem jiném, než co slyší recenzent. „(Janáček)…objevil svět prózy, neboť próza není jen jazyková forma, která se odlišuje od verše, ale jedna z tváří skutečnosti, její tvář každodenní, konkrétní, okamžitá, tvář na opačné straně mýtu…," píše Kundera na str. 22 knížky. To se ale nějak nechce Kučerovi vejít do připravené notové osnovy a lapidárního céduru ( omlouvám se, už jsem jízlivý taky!). Jsem ale rád že Kunderu i Kučeru dobře slyšeli Ludvík Vaculík a Karel Steigerwald a dali to hlasitě najevo.

Obraz předvolební: Kteréhosi předvolebního dne na vsetínském náměstí vyhrávala dechovka. Pěkně, ale neúčinně: nikdo se nezastavil, nikdo nesterval. Před pěti chlapy s naleštěnými nástroji postávala kandidátka z nějaké menší strany s papíry v rukou. Čekala. Po půlhodině vyhrávání a čekání se otočila a zapředla hovor s muzikanty. Ti po chvíli pauzy a hovoru s kandidátkou nekoordinovaně zvedli nástroje k ústům, bubeník paličku do půl pasu, dýchli a udeřili. Něco, co zpočátku připomínalo crescendo, se vzápětí zlomilo a spadlo na dlažbu jako odhozená plachta. Na náměstí bylo zase ticho. Byla to docela škoda. Dokud kandidátka stála zády a „nedirigovala", muzikanti hráli pěkně.

Pořád nevím, co si mám počít s lyrikou a lyrismem, na který můj milovaný Kundera tak zanevřel. Pořád mám rád také básničky, které se nesnaží posouvat dějiny a existují jen tak, jsou jen tak, žijí, jako by poletovaly. Uměl je psát Nezval, Halas a měl je psát taky třeba Florian. A samozřejmě i mnozí další, a třeba úplně odjinud. Třeba Bunin. Vždycky mě při jejich čtení, podobně jako při některých lidových písničkách v podání některých interpretů, nějak zaťalo. Najednou jsem cítil, že k někomu patřím a že se to na mě musí hned poznat. Přešla přese mě zvláštní vlna soucítění, možná ji trochu doprovázela i husí kůže, něco odněkud, a určitě to bylo zespodu, vyvřelo a přesvědčilo, že je celkem nejen dobré, ale i krásné na tomto světě být. Jakube, Jirko, Pavle (Jarmilo!!!), dalo by se tady mluvit o existenciální lyrice? Začíná podzim a já si jako každoročně čtu v Jiřím Pištorovi, a čtu také: Listí padá,/ kolem tvého okna padá,/ aby ti bylo šťastně líto,/ že padá listí.

Soláň znovu ožívá. V roce 1998 odešel poslední z velkých malířů, kteří tam žili, Karel Hofman. Naštěstí se ale domů z Prahy na Soláň vrátila jeho dcera, úspěšná keramička Marcela Vajceová–Hofmanová a od prvních chvil jejího návratu se na Soláni začaly dít podivné a skutečně oživující věci. Každoročně se tam konají tzv. Malířské cesty kolem Soláně, výstavy, akce a setkání malířů či retrospektivní výstavy čtyř soláňských velikánů – Podešvy, Schneiderky, Kobzáně a Hofmana. Letos proběhl už 5. ročník. Marcela s přáteli pracuje a koná na vlastním, tedy podniká soukromě. A protože se nedostává peněz (ha!), vymyslela si vedle už probíhajícího Sochařského sympozia (letos byl 2. ročník) ještě takzvaný Malířský pobyt na Soláni. Letos se tam sešlo 5 umělců, byli z Prahy, Jižní Moravy i Valašska a atmosféra byla vynikající. Po Soláni umělci vystavovali i v naší galerii V Poschodí, která je součástí knihkupectví na vsetínském náměstí. Skvělé bylo, že Soláň se u těch, kteří přišli, ohlásil a ozval zcela nově (např. pražská malířka a ilustrátorka Klára Folvarská-Roseová spojila náměty s technikou starojaponské malby a znakového písma, protože v Tokiu dvakrát velmi úspěšně vystavovala a Japonsko ji mimořádně zaujalo). A to je věc nezbytná, má-li to dobré z umění přežít. Ale jak dál? Je to už pár let, bylo k jaru, bylo hodně sněhu a ze střechy knihkupectví visely ledové převisy ohrožující lidi na chodníku. Šel jsem za místními hasiči, které jsem vždycky obdivoval, a prosil o pomoc, neboť šílenému zákonu o odpovědnosti majitele za kolemjdoucí nebylo možno učiniti zadost, nemaje patřičné horolezecké školení. Řekli mi, že soukromníkům tyto služby poskytovat nemohou. Namítl jsem, že nic zadarmo nechci, že vše uhradím, ale oni opakovali to, co už řekli jednou. Nejde to. Ještě téhož odpoledne shazovali ledy ze střechy školy v místech, kde nikoho neohrožovaly. Daně jsem tehdy městu odváděl opravdu slušné (teď už je to jinak, protože celkem není z čeho), asi z nich čerpali, obrazně řečeno, hasiči i škola, jen ke mně se výhody z jejich placení nějak obracely zády. I když se to nezdá, cesta z hasičské zbrojnice vede na Soláň. Bude se dostávat tomu, co vychází takzvaně ze soukromého, a má-li to dění opravdu obecný význam, téže pozornosti jako tomu, co organizuje a reguluje stát? Přestanou se už redaktoři televize a novin skrývat za nařízení o nemožnosti zveřejňovat úspěšné organizátory kulturních akcí a akce samotné z obav, že ohrozí vlastní existenci, nebot¡prý tak podporují soukromé podnikání, dělaji mu reklamu? A kdy to slovo „soukromý" přestane mít tak hnusně pejorativní význam? A tak na závěr a otevřeně: soukromá podnikatelka a sochařka Marcela Vajceová-Hofmanová je osobností, která dokázala vyjít z tradice, živě a moderně ji transformovat, naplnit prostor, kde převažují lesy, cesty a krásné výhledy také zvláštním duchem, a to tak, že to stejným způsobem v této době nikdo nedokáže, protože nemá podobnou hlubokou zkušenost s legendárním místem nad Velkými Karlovicemi, nemá tutéž invenci a nemá ani Marcelinu zaťatost a trpělivost.